شناسه خبر:57882
1401/4/29 09:39:26

سپهرغرب، گروه اقتصادی: عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: توافقات ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف نظیر کاهش تعرفه‌ها، ایجاد یک نگاه بلندمدت و ایجاد خط ترانزیتی بین روسیه و جنوب آسیا از طریق ایران بااهمیت است و می‌تواند چشم‌انداز درآمدها و دسترسی‌های ارزی و مالی دو طرف را بدون وابستگی به دنیای غرب، به‌شدت افزایش دهد.

کامران رحیمی درباره روابط تجاری ایران و روسیه اظهار کرد: در ساختار کلی رابطه با روسیه، باید یک نگاه راهبردی داشته باشیم، این راهبرد از دو بخش میان‌مدت و بلندمدت شکل گرفته و باید بتوانیم در این رابطه به‌دنبال منافع بلندمدت کشور باشیم.

وی ادامه داد: توافقات اخیر ایران با روسیه در حوزه‌های غیراقتصادی و اقتصادی مانند کاهش تعرفه‌ها، ایجاد یک نگاه بلندمدت، ایجاد خط ترانزیتی بین روسیه و جنوب آسیا از طریق ایران، از دو جهت برای ایران اهمیت دارد، یک جهت تجارت خارجی ایران را سامان می‌دهد و از جهت دیگر که بسیار مهم است، می‌تواند چشم‌انداز درآمدها و دسترسی‌های ارزی و مالی روسیه و ایران را بدون وابستگی به دنیای غرب، به شدت افزایش دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای تأکید کرد: روابط ایران و روسیه می‌تواند در کوتاه مدت منجر به شکست تحریم‌ها علیه هر دو کشور شود؛ یعنی این روابط باید در راستای شکستن تحریم‌ها باشد، این نگاه کوتاه مدت به ماجراست. اگر به این مسئله نگاه راهبردی داشته باشیم‌ اولاً، باید به سمت هر نوع روابطی که تحریم‌پذیری کمتری دارد، حرکت کنیم، دوما، روابط خود را باید با کشورهای همسایه و کشورهایی که خارج از تحریم‌کنندگان هستند، افزایش دهیم.

رحیمی بیان کرد: حرکت یک محموله که متعلق به روسیه است از شمال به جنوب کشور، شاید دستاورد اقتصادی آنی برای ایران باشد، اما باید طوری به موضوع نگاه شود که منافع بلندمدت کشور تأمین شود؛‌ ایران می‌تواند به هاب کریدور شمال- جنوب تبدیل شود و از طریق ترانزیت کالا و گسترش صادرات و واردات به روسیه، در کوتاه مدت هم از آسیب پذیری کشور جلوگیری شود.

وی تأکید کرد: باید یک برنامه منسجم و چندساله برای اجرایی شدن این نگاه راهبردی وجود داشته باشد. ولی می‌توان این چشم‌انداز را داشت که با توجه به افزایش درآمدهای دلاری کشور از طریق رشد صادرات نفت و رشد ارتباط پولی و بانکی خارج از سوئیفت، بسیاری از مشکلات کشور حل شود، یعنی مشکلات‌ کشور در زمینه تورم، افزایش نرخ ارز و غیره که به واسطه تحریم‌ها ‌به وجود آمده است، می‌تواند از این طریق کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به میزان تجارت با روسیه اظهار کرد: واقعیت این است که حجم تجارت چهار میلیارد دلاری با روسیه که بخش عمده رشد آن هم در یک سال اخیر بوده است، در مقایسه با توان دو کشور، بسیار اندک است. شاید در کوتاه مدت نتوانیم حجم تجارت با روسیه را افزایش دهیم. اما باید بدانیم مثلاً در چهار سال آینده این عدد می‌خواهد به چه میزانی افزایش پیدا کند

شناسه خبر 57882