شناسه خبر:58234
1401/5/6 09:11:22

سپهرغرب، گروه خبر: خشک‌سالی و برداشت بی‌رویه آب باعث خشک شدن بخشی از رودخانه سیمره در استان ایلام شده است.

رودخانه سیمره، از سر چشمه، تا انتها در پنج استان کشورمان جریان دارد، اما امروز شاهد خشک شدن قسمت‌های مختلفی از این رودخانه بزرگ بر اثر عارضه خشک‌سالی هستیم.

خشک‌سالی و برداشت بی‌رویه آب باعث خشک شدن بخشی از رودخانه سیمره در استان ایلام شده است. سیمره بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه استان ایلام است، رودی که تداوم خشک‌سالی‌ها سیمره را با چالش بزرگی رو به‌رو کرده و بخشی از آن خشک شده است.

خشک‌سالی‌های اخیر در چند سال گذشته و از طرفی برداشت بی‌رویه آب برای شالیزارهای عرب رودبار باعث شده بخشی از آب رودخانه سیمره از تنگه برنجان تا چم شیر خشک شود.

تنگه برنجان و رودخانه سیمره بزرگترین شریان حیاتی شهرستان سیروان است که به علت خشک‌سالی و استفاده بی‌رویه از موتورهای پمپاژ آب خشک شده و باعث تلف شدن آبزیان و جانوران این رودخانه و از طرفی خشک شدن مزارع برنج شده است.

طرح تخصیص آب به روستاهای حاشیه رودخانه سیمره آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی سیروان در گفت‌و‌گو با رسانه‌های استان گفت: طرح ساعت‌بندی تخصیص آب روستاهای حاشیه رودخانه سیمره در بالادست و پایین‌دست از امروز آغاز شده است.

نورالدین فتاح‌زاده افزود: باتوجه به خشک شدن بخشی از رودخانه سیمره در دهستان عرب رودبار، از امروز طرح تخصیص آب برای آبیاری شالیزارها و اراضی زراعی روستاهای بالادست و پایین‌دست رودخانه سیمره اجرا شده است.

وی اظهار کرد: در این طرح با رعایت حقابه، روستاهای مشروب از رودخانه سیمره به بالادست و پایین‌دست تقسیم‌بندی شده‌اند و روستاهای هر قسمت 24 ساعت یکبار حق استفاده از آب رودخانه را دارند و نظارت بر میزان آب مصرفی و ساعات تعیین‌شده به طور جدی انجام می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی سیروان یادآور شد: با اجرای این طرح و تقسیم‌بندی آب، به تدریج آب از مناطق بالادست به نقاط پایین‌دست نیز سرازیر و از قفل شدن روان‌آب سیمره در مناطق بالادست و خشک شدن پایین‌ دست جلوگیری می‌شود.

فتاح‌زاده گفت: علاوه بر خشک‌سالی و کاهش محسوس بارش نزولات جوی، مکیدن آب توسط دستگاه پمپاژ آب در خشکیدن رودخانه سیمره تأثیر بسزایی داشته و در این راستا برق ایستگاه پمپاژ آب عرب رودبار قطع شده است.

وی ادامه داد: میزان کشت برنج در این شهرستان باتوجه به هشدارها نسبت به کم‌آبی و ترویج تغییر الگوی کشت در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش یافته است.

3 کیلومتر از این رودخانه در شهرستان سیروان به طور کامل خشک شد

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره حفاظت محیط زیست ایلام نیز گفت: پمپاژ بی‌رویه آب از سیمره باعث تشدید کم‌آبی و در نتیجه خشکیدگی این رودخانه دائمی شده است.

علیرضا محمدی اظهار کرد: کاهش بارندگی‌ها و بروز خشک‌سالی‌های متوالی در کم‌آبی دبی رودخانه دائمی سیمره تأثیر بسزایی داشته به‌طوری که این رویه غلط کشاورزان در برداشت آب از این رودخانه در تشدید خشکیدگی آن مؤثر بوده است.

وی افزود: نصب دستگاه‌های پمپاژ آب از سوی کشاورزان و اقدام به کشت برنج و برداشت بی‌رویه و بیشتر از حد مجاز آب رودخانه برای آبیاری مزارع شالی‌کاری موجب خشکیدگی سیمره شده است.

معاون محیط زیست ایلام ادامه داد: از مدت‌ها قبل و بعد مشاهده روند کم‌آبی در این رودخانه مکاتبات و جلساتی با دستگاه‌های مربوطه در شهرستان سیروان و مرکز استان انجام گرفته است اما مؤثر نبود.

محمدی با بیان اینکه حدود سه کیلومتر از این رودخانه در شهرستان سیروان به طور کامل خشک شده است، یادآور شد: میزان برآورد خسارت‌های وارده به محیط زیست و تلف شدن آبزیان این محدوده در دست بررسی است.

هرچند کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای از زمستان سال گذشته تاکنون چندین‌بار نسبت به خشکیدن و کاهش آورد رودخانه سیمره به روستاهای جوار این روان آب و عدم کشت برنج هشدار داده بودند، اما بی‌توجهی روستاییان نسبت به این هشدارها باعث خشک شدن کامل سیمره در منطقه عرب رودبار و روستاهای طرف کوهدشت لرستان در آن سوی رودخانه شده است.

وضعیت آبی استان ایلام در استان ایلام نسبت به سال گذشته 42 درصد و نسبت به بلندمدت 46 درصد کاهش بارش داشته است.

شناسه خبر 58234