شناسه خبر:59151
1401/6/2 08:27:50

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی فامنین گفت: شهرستان فامنین دارای 12 هزار و 700 هکتار اراضی کشاورزی آبی بوده که از این میزان 11 هزار هکتار مستعد اجرای سامانه نوین آبیاری است.

منصور خزائی اظهار کرد: در سال گذشته افزون‌بر 10 هزار و 400 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده که از این میزان اجرای سیستم آبیاری نوین میزان 9 هزار و 266 هکتار به آبیاری بارانی، 622 هکتار آبیاری کم‌فشار و 512 هکتار به آبیاری قطره‌ای اختصاص دارد. ضمن اینکه در 600 هکتار از اراضی کشاورزی آبی شهرستان هنوز برای اجرای سامانه‌ نوین آبیاری اقدامی انجام نگرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی فامنین اضافه کرد: برای 600 هکتار باقی‌مانده نیز با تلاش و پیگیری همکاران اقداماتی به‌منظور اجرایی شدن درحال انجام است.

وی تصریح کرد: در این شهرستان 2.5 هکتار گلخانه خاکی و هیدروپونیک شامل سه واحد گلخانه خاکی 1.5 هکتاری و یک گلخانه هیدروپونیک یک هکتاری فعالیت دارند و 6 هکتار گلخانه خاکی و هیدروپونیک نیز در دست اجرا است.

خزائی در ادامه از قابل افتتاح بودن یک طرح گلخانه‌ خاکی سبزی و صیفی در این شهرستان به‌مناسبت هفته دولت خبر داد و خاطرنشان کرد: این طرح با ظرفیت تولید 143 تُن با مساحت کل پنج هزار و 838 هکتار و با مساحت گلخانه‌ای چهار هزار و 113 هکتار با سرمایه‌گذاری 13 هزار و 948 میلیون ریال در روستای نگارخاتون شهرستان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه ‌ها در هفته دولت افتتاح شده و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اشتغال این طرح را پنج نفر برشمرد و افزود: برای اجرای این پروژه متقاضی طرح از 11 هزار و 148 میلیون ریال تسهیلات از محل اعتبار بند الف تبصره 18 استفاده کرده و دو هزار و 800 میلیون ریال آن نیز از محل آورده متقاضی بوده است.

خزائی با بیان اینکه توسعه گلخانه‌های فامنین یکی ازجمله اولویت‌های کاری حوزه جهاد کشاورزی شهرستان به‌شمار می‌رود، یادآور شد: گام بعدی به‌منظور توسعه گلخانه‌های شهرستان فامنین احداث شهرک گلخانه‌ای است که به شکل ویژه توسط فرماندار شهرستان و مجموعه جهاد کشاورزی درحال پیگیری است و احداث شهرک در روستاهای کله‌سر و فیض‌آباد با برگزاری جلسات متعدد و بازدیدهای میدانی توسط ادارات مرتبط شهرستان و نمایندگان شرکت شهرک‌های گلخانه‌های استان و مدیریت باغبانی نیز درحال پیگیری و مطالعه است.

شناسه خبر 59151