شناسه خبر:59308
1401/6/6 09:10:13

سپهرغرب، گروه خبر: معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: پرداخت 300 میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت به این استان (6 مردادماه) مصوب شده است.

«محمدمهدی آرتیمانی» روز شنبه ابراز کرد: رئیس‌جمهور در نامه‌ای به رئیس برنامه و بودجه از او خواسته است اعتبارات حوزه آبخیزداری را به‌جای اسناد، نقدی پرداخت کند که این امر نشان از توجه دولت به بخش آبخیزداری است.

وی خاطرنشان کرد: 46 میلیارد تومان اعتبار امسال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان همدان در سطحی به وسعت هشت هزار و 522 هکتار پیش‌بینی شده، اما تاکنون تخصیص نیافته است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: 300 هزار متر مکعب روان‌آب امسال در این استان کنترل و از این میزان 80 هزار متر مکعب آب استحصال و پشت سازه‌های آبخیزداری جمع و ذخیره شده است.

آرتیمانی اظهار کرد: 24 هزار بند و سازه با یک تا 15 متر ارتفاع برای کنترل سیل رسوب ایجاد شده است که بیشتر آن‌ها بین دو تا پنج متر ارتفاع دارند.

وی با بیان اینکه روان‌آب‌ها پس از جاری شدن از ارتفاعات و مناطق بالادست در پشت این سازه‌ها جمع می‌شوند و به‌مرور به داخل خاک نفوذ می‌کنند، ادامه داد: هدف منابع طبیعی از ایجاد این سازه‌ها ذخیره آب نیست، بلکه جلوگیری از خسارت‌های ناشی از بروز سیلاب با کنترل حجم زیادی از روان‌آب است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اضافه کرد: با وجود اینکه منابع طبیعی تکلیفی در ذخیره آب ندارد، اما جمع شدن این مایع حیاتی پشت سازه‌ها در کنار شیب زمین، موجب نفوذ آب به داخل خاک و تزریق آن به قنات‌ها و چشمه‌ها می‌شود.

آرتیمانی تصریح کرد: وجود این سازه‌ها، سد کردن مسیر سیلاب و کُند کردن سرعت آن سبب جلوگیری از بروز خسارت به باغ‌های پایین‌دست و افزایش نفوذ آب به زمین می‌شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: براساس تحقیقات صورت‌گرفته اجرای عملیات آبخیزداری موجب کنترل 270 متر روان‌آب در استان همدان به‌ازای هر هکتار شده است.

آرتیمانی گفت: هنگام بارش مؤثر یعنی 10 تا 15 میلی‌متر، شاهد جریان یافتن روان‌آب در آبراهه و جذب اتوماتیک آن در دل خاک و گیاه می‌شود.

وی اظهار کرد: استان همدان دارای 24 هزار سازه کوچک و بزرگ است که از این تعداد 15 هزار سازه «خشک‌چین» بوده و آبی پشت آن باقی نمی‌ماند و مابقی سازه‌ها «گابیونی» و «سنگ ملاتی» هستند.

مساحت اراضی ملی استان همدان افزون‌بر 822 هزار هکتار است.

آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه 6 مردادماه 1401 در سی‌امین سفر استانی خود وارد همدان شد، آیین استقبال رسمی از رئیس‌جمهور با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حبیب‌الله شعبانی‌موثقی» نماینده ولی فقیه در استان و «علیرضا قاسمی‌فرزاد» استاندار همدان، فرماندهان نظامی و انتظامی، اعضای شورای تأمین و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در فرودگاه همدان برگزار شد.

سفر پُربرکت رئیس‌جمهور به استان همدان درمجموع 24 هزار میلیارد تومان ره‌آورد برای استان به همراه داشت که شامل 14 هزار میلیارد تومان جهت اجرای 179 طرح عمرانی، اقتصادی و خدماتی و پرداخت 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش‌های مختلف است.

شناسه خبر 59308