شناسه خبر:61236
1401/7/23 08:52:32

سپهرغرب، گروه خبر: امام جمعه همدان با بیان اینکه گاهی افراد در برخی از ستادهای کاندیداها فعالیت می‌کنند تا به مسئولیت برسند گفت: نباید به کسی که دنبال مقام است جایگاه بالایی داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب‌الله شعبانی در خطبه‌های عبادی- سیاسی نماز جمعه با بیان اینکه یکی از شئون نبوت حکومت و سیاست است اظهار کرد: امام خمینی(ره) فرمودند سیاست هم حق انبیاء است و هم شغل انبیاء، اگر حکومت و سیاست الهی نباشد و مسئولان بر محورهای آموزه‌های دینی عمل نکنند، هیچ کدام از رهنمودهای فردی و اجتماعی اسلام محقق نمی‌شود.
وی با تأکید بر اینکه حکومت برای رسیدن به قدرت نیست افزود: حکوت در نگاه اسلام ابزاری است برای تحقق آموزه‌های دینی همانطور که پیامبر گرامی اسلام پس از هجرت به مدینه، حکومت تشکیل داد چراکه او می‌داند و عقل سلیم هم حکم می‌کند که بدون حکومت امکان تحقق آموزه‌های دینی نیست.
امام جمعه همدان با اشاره به اینکه پیامبری که برای امر به معروف و نهی از منکر، مبارزه با خرافات، کنار زدن جاهلیت، مبارزه با مستکبران، کنار زدن ظالمان و تحقق عدالت نیازمند به حکومت است تصریح کرد: حکومت یک مسأله بدیهی و عقلی است و به مثابه قدرت نیست، لذا هدف حاکمیت در اسلام، حکومت و سیاست‌ورزی پیامبر، عدالت‌محوری است.
وی با بیان اینکه تحقق عدالت، هدفت بعثت انبیا است ادامه داد: برای رسیدن به عدالت، باید به آموزه‌های سیاسی پیامبر عمل کنیم همانطور که پیامبر به دنبال تحقق عدالت بود.
حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی با اشاره به اینکه قدم اول تحقق عدالت شایسته‌سالاری است خاطرنشان کرد: پیامبر شایسته‌سالاربودند و در برابر این اتفاق قسم خوردند هرگز به کسی که به دنبال قدرت است و یا در کسب قدرت حریص است، حکومت نخواهد داد.
وی با بیان اینکه گاهی افراد در برخی از ستادهای کاندیداها فعالیت می‌کنند تا به مسئولیت برسند گفت: نباید به کسی که دنبال مقام است جایگاه بالایی داد.
امام جمعه همدان با بیان اینکه اگر احساس کردید فردی به زور و فریب می‌خواهد از مردم رأی بگیرد، بنابر فرمایشات پیامبر نباید به او رأی داد و یا حاکم کرد اظهار کرد: پیامبر اکرم اسلام فرمودند اگر هر مسئولی از مسلمانان بر سر کار بیاید و ببیند کسی هست که از او بهتر می‌تواند کار کند و شایسته‌تر و داناتر است، پذیرش مسئولیت خیانت به خدا و پیامبر است و این یعنی شایسته‌سالاری.
وی با بیان اینکه جوانگرایی یکی از آموزه‌های سیاسی پیامبر گرامی اسلام است افزود: فرماندار پیامبر در شهر بزرگ مکه که بزرگان قریش زندگی می‌کنند یک جوان بیست و چند ساله بود.
حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی با بیان اینکه نقدپذیری هم از آموزه‌های پیامبر اسلام است تصریح کرد: مسئولان دقت کنند پیامبر از فرمانداران خود می‌خواهد که بروند و با مردم حرف بزنند و هر مسأله‌ای که احساس می‌کنند مورد انتقاد قرار خواهند گرفت، برای مردم توضیح دهند و با آنها گفت‌وگو کنند و دلایل و توجیهات را مطرح کنند.
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری هم تأکید دارند که مسئولان با مردم صحبت کنند ادامه داد: لازمه صحبت کردن با مردم در کنار مردم بودن است.
امام جمعه همدان با بیان اینکه یکی از تأکیدات و آموزه‌های نبی مکرم اسلام نترسیدن از هیمنه دشمن است خاطرنشان کرد: در زمان پیامبر همه قبایل دست به دست هم دادند و ایشان و یارانش را محاصره کردند اما پیامبر نه ترسید و نه ترساند.
وی با اشاره به اینکه شهید سلیمانی هم از مسئولان خواسته بود که مردم را نترسانند گفت: از هیمنه دشمن هم نباید ترسید و به امدادهای الهی اعتقاد داشت، در صورتی که جامعه‌ای در مسیر حق قرار گیرد نباید در دفاع از حق بترسد.
حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی با بزرگداشت هفته وحدت اظهار کرد: جمهوری اسلامی به اعتبار تبعیت از دین مقدس اسلام اهل صلح و سازش با برادران مسلمان است و این توصیه پیامبر گرامی است و امام صادق(ع) نیز فرمودند که برادران اهل سنت رفت و آمد کنید، اگر بیمار شدند به عیادت بروید، اگر از دنیا رفتند به تشییع جنازه آن‌ها بروید.
وی افزود: امروز نقشه استکبار ایجاد تضاد بین کشورهای اسلامی است، ایران‌هراسی می‌کند و می‌خواهد در کشورهای منطقه اختلاف‌افکنی کند بنابراین همه ما باید در محور اسلام حرکت کنیم.
امام جمعه همدان خطاب به سردمداران برخی از کشورهای اسلامی گفت: چرا امریکا باید از تعبیر گاو شیرده که یک کشور اسلامی است، استفاده کند، آیا عملکرد شما با قرآنی که خود را خادم آن می‌دانید متناسب است؟
وی با اشاره به اینکه علمای اسلام توضیح دهند که وجود مبارک پیامبر گرامی اسلام با اختلاف موافق است و یا با وحدت ادامه داد: پیامبری که مظهر رحمت و رأفت در جامعه اسلامی بود به صرف شهادتین اسلام آوردن را می‌پذیرفت وقتی که فتح مکه رخ داد پیامبر گرامی اسلامی کسی که شهادتین را گفت فرمود که خونشان محفوظ است.
حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی با بیان اینکه جامعه اسلامی همه اهل شهادتین هستند خاطرنشان کرد: امروز جامعه اسلامی نیازمند وحدت است و همه باید رعایت کنند تا دشمن بین مسلمانان تفرقه ایجاد نکند.
وی در ادامه با اشاره به گزارش برخی از خبرگزاری‌ها گفت: این گزارش‌ها نشان می‌دهد که در 26 روز گذشته هزاران دروغ و بزرگنمایی در فضای مجازی منتشر شده و هزاران دروغ درباره وضعیت کشور ما گفته شده است.
امام جمعه همدان اظهار کرد: بنا به تعبیر مقام معظم رهبری، دشمنان وقتی راهپیمایی اربعین، حرکت دولت، برقراری ارتباط با شرق و دستاوردهای دیگر کشور را دیدند شروع به داد و بیداد کردند.
وی افزود: باید خطاب به دشمن گفت اینجا شام نیست که با دروغ گفتن ما را به جنگ علی ببرید، اینجا کوفه نیست که مردم را به خاطر ترس، از حسین جدا کنید، اینجا ایران بزرگ و قوی است و مردم همان‌هایی هستند که امام بزرگوار فرمودند: «به جرأت می‌توانم بگویم مردم این کشور از مردم دوران پیغمبر هم بالاتر هستند، از مردم دوران امیرالمومنین بهتر هستند و اهل بصیرتند.»
حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی تصریح کرد: چقدر دعوت به آشوب کردند و فراخوان دادند اما مردم بصیر هستند و دشمن را تشخیص می‌دهند و می‌دانند که اغتشاش راهش نیست، اگرچه مطالبات و اعتراضات به حق دارند اما می‌دانند دشمن نه تنها آنها را به خواسته‌های خود نمی‌رساند بلکه میلیاردها میلیارد به کشور آسیب می‌زند.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که مسئولان در امور کشور غفلت نکنند ادامه داد: مسأله معیشت در این فضاها گم نشود، مسأله مسکن یک مسئله جدی است و دولت اگر بخواهد در این حوزه موفق شود باید مردمی‌سازی کند و اگر مردمی نشود در این حوزه موفق نخواهد شد.
امام جمعه همدان خاطرنشان کرد: مسئولان فرهنگی در کشور و استان می‌بینند که در این اغتشاشات هزاران میلیارد هزینه و خسارت وارد شد بنابراین قبل از آنکه خسارت وارد شود برای امور فرهنگی هم بودجه پرداخت کنید.
وی با بیان اینکه در شهر همدان سند قرآنی داریم اما بودجه ندارد تا اجرایی شود گفت: سند فرهنگی هم تعریف شده اما هزینه لازم برای اجرای آن وجود ندارد.
حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی اظهار کرد: باشگاه‌ها در اختیار جوانان نیست و ظرفیت‌های فرهنگی احتکار شده که باید در اختیار نسل جوان قرار داده شود و قبل از آنکه خسارت وارد شود برای مسائل تربیتی و فرهنگی بودجه پرداخت شود.
وی افزود: زمینه‌های لازم را فراهم کنید و اگر بودجه نیست، ظرفیت‌ها را در اختیار جوانان قرار دهید، چه میزان باشگاه زیر نظر اداره کل ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و... خالی است و تبدیل به انباری شده است، چرا رایگان در اختیار جوانان قرار نمی‌گیرد؟
امام جمعه همدان تأکید کرد: به جای اینکه هزاران میلیارد به کشور آسیب وارد شود در حاشیه‌های شهر، در مناطق کمتربرخوردار ظرفیت‌ها را در اختیار جوانان قرار دهیم و حتی مساجد را در اختیار جوانان قرار دهیم و اگر هم آسیب رسید هم ایرادی ندارد.
وی با بیان اینکه سلام آیت‌الله نوری همدانی را به مردم همدان می‌رسانم گفت: ایشان توجه جدی به مسأله آب همدان داشتند و با همه مسئولان درباره آب صحبت کردند، در بیمارستان با مسئولان همه مسائل را در میان گذاشتم که البته مشکلات کمتر شده و در آینده بهتر هم خواهد شد.
حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی با اشاره به هفته پاراالمپیک اظهار کرد: حمایت از جانباز و بسترسازی برای معلولان یکی از خواسته‌ها است و باید توجه به زیرساخت‌های ورزشی برای معلولان صورت گیرد.

شناسه خبر 61236