شناسه خبر:62094
1401/8/12 09:34:31

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه گفت: با توجه به اهمیت توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی برای گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌دار در آبان‌ماه سال‌ جاری بیش از 500 برنامه فرهنگی ترویجی به میزبانی کتابخانه‌های عمومی شهرستان کرمانشاه برای علاقه‌مندان برگزار خواهد شد.

«معصومه حسنی‌خونسار» سه‌شنبه‌شب در چهارمین جلسه انجمن کتابخانه‌های شهرستان کرمانشاه به ریاست فرماندار ابراز کرد: کتابخانه‌های عمومی از حالت سنتی که فقط امانت کتاب بوده، خارج و به پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی برای مردم و مخاطبان تبدیل شده‌اند.
وی در ادامه ضمن تشریح تعدادی از برنامه‌های فرهنگی و ترویجی، بیان کرد: نشست‌های کتاب‌خوان مدرسه‌ای و کتابخانه‌ای، نشست سینما کتاب، مسابقات کتاب‌خوانی، نقاشی، قصه‌گویی، نشست تخصصی کتاب‌خوان و بسیاری دیگر از برنامه‌ها توسط کتاب‌داران در کتابخانه‌های عمومی شهرستان کرمانشاه برگزار خواهد شد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه اضافه کرد: در شهرستان کرمانشاه 25 باب کتابخانه عمومی وجود دارد که از این تعداد 19 باب شهری و 6 باب روستایی است.
حسنی‌خونسار تعداد منابع در 25 باب کتابخانه را 384 هزار و 347 نسخه کتاب اعلام کرد که برای هر سه نفر یک جلد کتاب موجود است که این سرانه باید حداقل برای هر یک نفر یک جلد کتاب وجود داشته باشد.
رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان کرمانشاه نیز گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌ها ارائه داد و گفت: تعداد 24 هزار نفر از جمعیت شهرستان کرمانشاه عضو فعال کتابخانه‌های عمومی هستند که این آمار در ایام کرونا کاهش پیدا کرد.
«پژمان ابراهیمی» سطح زیربنای کتابخانه‌های شهرستان کرمانشاه را 16 هزار و 180 متر مربع اعلام کرد و افزود: برای هر نفر 1/5 متر فضای کتابخانه‌ای وجود دارد.
وی همچنین درخصوص انجمن‌های شهرستان کرمانشاه نیز توضیح داد: در این شهرستان پنج انجمن کتابخانه‌های عمومی وجود دارد که تشکیل به‌موقع جلسات انجمن‌ها در روند توسعه کتابخانه‌های عمومی مؤثر است.
سرپرست فرمانداری و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان کرمانشاه نیز در این جلسه گفت: در شهرهای مدرن دنیا توسعه زیرساخت‌های فرهنگی در اولویت قرار دارد، چون برای مسئولان آنجا توسعه فرهنگی در اولویت است؛ بنابراین ما باید توسعه زیرساخت‌های فرهنگی خصوصاً کتابخانه‌سازی را در اولویت قرار دهیم.
«ابراهیم رحیمی‌زنگنه» ضمن تأکید بر توسعه زیرساختی کتابخانه‌های عمومی در شهرستان کرمانشاه درخصوص ساختمان فرسوده کتابخانه عمومی شهید آوینی بیان کرد: ساختمان این کتابخانه باید به نحو احسن بازسازی شود و با کاربری کتابخانه عمومی و امکانات به‌روز برای بهره‌برداری مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: اهمیت گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی بر کسی پوشیده نیست و همه ما باید بیش‌ازپیش برای کتاب‌خوان کردن افراد جامعه تلاش کنیم.
شهرستان کرمانشاه بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.
24 آبان‌ماه در تقویم رسمی کشورمان به‌عنوان روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتاب‌دار نام‌گذاری شده است.

شناسه خبر 62094