شناسه خبر:62180
1401/8/14 23:39:30
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه:

اجازه فروش تراکم در بافت‌های تاریخی استان را نمی‌دهیم

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه باید بافت‌های تاریخی را حفظ و از آن‌ها برای کسب درآمد و رونق اشتغال استفاده کنیم، گفت: میراث فرهنگی با فروش تراکم در بافت‌های تاریخی کرمانشاه مخالف است و اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.

«محمدرضا سهیلی» روز شنبه خواستار تغییر در نحوه مدیریت شهر شد و تصریح کرد: بافت‌های تاریخی کرمانشاه امانت و میراثی گران‌بها از گذشتگان است که باید حفظ و به نسل‌های آینده منتقل شود و نباید این بافت‌های تاریخی محلی برای کسب درآمد شهرداری‌ها قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه همه جای دنیا از بافت‌های تاریخی محافظت شده و از آن‌ها کسب درآمد می‌کنند، افزود: متأسفانه در کرمانشاه بافت‌های تاریخی را به‌دلیل تراکم‌فروشی از بین می‌برند تا برای شهرداری درآمد کسب کنند و این درحالی است که در برخی از استان‌های کشور ضمن حفظ بافت‌های تاریخی، درآمدهای خوبی هم به‌وسیله جذب گردشگر کسب می‌کنند.

   میراث فرهنگی با تسهیلات ارزان‌قیمت به دنبال احیای بافت‌های تاریخی کرمانشاه است

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در ادامه معماری ایرانی اسلامی را برای گردشگران خارجی بسیار جذاب دانست و گفت: یکی از سیاست‌های دولت، وزارت میراث فرهنگی و شخص وزیر حفظ بافت‌های تاریخی و کسب درآمد از این محل است و می‌توانیم با مشارکت مردمی و جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی این بافت‌های تاریخی را احیا و از فروش تراکم در این بخش‌ها جلوگیری کنیم.

سهیلی ضمن انتقاد از بافت خیابان مدرس کرمانشاه، افزود: در این خیابان در گذشته که عکس‌های آن موجود است، نمای ایرانی اسلامی داشتیم؛ اما اکنون وضعیت مناسبی ندارد و مشابه این اقدام را (در محله جلیلی) اجازه ندادیم که اجرایی شود. بنابراین میراث اجازه چنین کاری را نمی دهد و سیستم اداره شهر باید تغییر کند و این موضوع باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

وی حفظ و احیای بافت‌های تاریخی را یکی از منویات مقام معظم رهبری عنوان کرد و در ادامه اظهار کرد: میراث فرهنگی با دادن تسهیلات ارزان‌قیمت و جذب سرمایه‌گذار به دنبال احیا و حفظ این بافت‌های تاریخی است تا بتوانیم حداقلی از الگوی ایرانی اسلامی را رعایت کرده باشیم.

کرمانشاه 350 هکتار بافت تاریخی دارد که هویت این شهر و مردم آن محسوب می‌شود و درصورتی که به‌درستی از این بافت‌های تاریخی محافظت شود، می‌تواند گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را وارد کرمانشاه کند.

تکیه معاون‌الملک، تکیه بیگلربیگی، مسجد حاج‌شهبازخان و مسجد جامع، تک‌بناهایی هستند که در بافت‌های تاریخی قرار گرفته‌اند و حدود 20 خانه تاریخی مانند خانه رنده‌کش، حاج‌آخوند، سیدین، خانه صمدی، خانه خواجه باروخ و معین‌الکتاب را داریم که دارای ارزش تاریخی و معماری منحصربه‌فردی هستند و می‌توان برای ثبت ملی آن‌ها هم اقدام کرد.

شناسه خبر 62180