شناسه خبر:62352
1401/8/19 00:10:11
مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

شاهنجرین روستای دوست‌دار کتاب در ادوار گذشته شد

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: روستای شاهنجرین به‌عنوان روستای دوست‌دار کتاب در ادوار گذشته انتخاب شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، آیین اختتامیه هشتمین جشنواره عشایر و روستاهای دوست‌دار کتاب در روستای شاهنجرین شهرستان درگزین با حضور اسماعیل جانعلی‌پور مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب، عاطفه زارعی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، مسعود ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، کمیل خواستان فرماندار شهرستان درگزین و اهالی روستا و سایر مسئولان شهرستان برگزار شد.

در این آیین حنانه نعمتی، ریحانه قاسمی و بهار ترابی از اعضای کتابخانه به خوانش متن ادبی پیرامون روستای شاهنجرین و شهدای این خطه پرداختند؛ همچنین محمدرضا رضاییان‌افروز، ایرج قادری و محمدحسین سریر به اجرای موسیقی سنتی پرداختند و مهدی داوری، از شاعران روستا به شعرخوانی پرداخت و کیمیا احمدی از اعضای کتابخانه نقالی کرد.

مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر هشتمین جشنواره عشایر و دوست‌دار کتاب در این آیین گفت: آیین اختتامیه این جشنواره را در جمع مردم برگزار کردیم تا آنان اشراف کامل بر همه موضوعات مربوط به رویداد جشنواره عشایر و روستاهای دوست‌دار کتاب داشته باشند. از این پس حمایت و رفت‌وآمد ما به روستا شروع خواهد شد و در برگزاری فعالیت‌ها و برنامه‌های حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در کنار مردم و مسئولان روستا، شهرستان و استان خواهیم بود.

اسماعیل جانعلی‌پور افزود: امسال روستای شاهنجرین به‌عنوان روستای برگزیده دوست‌دار کتاب در ادوار گذشته انتخاب شده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول ماه‌های آینده به تناوب مبلغ 300 میلیون ریال برای خرید کتاب به روستا اهدا خواهد کرد؛ 300 میلیون ریال هم به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تعلق می‌گیرد تا فعالیت کتاب‌خوانی را تقویت کند. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور 150 میلیون ریال برای کتابخانه روستا اختصاص می‌دهد، کانون فرهنگی و هنری مساجد هم 100 میلیون ریال برای روستا درنظر گرفته است. سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های وزارت کشور هم 150 میلیون ریال به حساب دهیاری واریز می‌کند که درمجموع یک میلیارد ریال خواهد شد.

وی ادامه داد: دولت با وجود همه تحریم‌ها و تهدیدها اقدامات زیربنایی را انجام می‌دهد. نظام مقدس جمهوری اسلامی کار را به جایی رسانده که امروز در یک روستا جمع می‌شویم و درباره کتاب صحبت می‌کنیم.

    کتابخانه آیت‌الله ربانی شاهنجرین از سال 89 فعالیت خود را آغاز کرده است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز در این نشست اظهار کرد: ما امروز به‌مناسبت سی‌امین دوره هفته کتاب، کتاب‌خوانی و کتاب‌دار گِرد هم جمع شدیم تا کسب رتبه برتر روستای شاهنجرین را در بخش استمرار هشتمین دوره جشنواره عشایر و روستاهای دوست‌دار کتاب، به مردم تبرک بگوییم. در این راستا کتابخانه عمومی این روستا نقش مهمی را برعهده دارد؛ کتابخانه آیت‌الله میرزاطاهر ربانی شاهنجرینی در سال 1389 با زیربنای 420 متر مربع افتتاح شد و درحال حاضر با 417 عضو فعال و بیش از 10 هزار منابع اطلاعاتی درحال خدمت رسانی به مردم روستا است.

عاطفه زارعی تصریح کرد: روستای شاهنجرین در دومین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب در سال 1394 نیز به‌عنوان روستای برگزیده انتخاب شد و در هشتمین دوره نیز بیش از 280 فعالیت فرهنگی را برای دبیرخانه ارسال کرد و در جمع روستاهای برتر کشور قرار گرفت. انتخاب این عنوان قطعاً نشان‌دهنده فرهنگ بالای کتاب و کتاب‌خوانی اهالی روستا به‌ویژه کودکان و نوجوانان است. تنها وجود کتابخانه و کتاب برای رونق مطالعه کافی نیست و باید از زحمات کتاب‌دار متخصص و کارشناسان فعال و پویا فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و همه ارکان روستا و مسئولان شهرستانی نیز قدردانی کرد.

   جشنواره عشایر و روستاهای دوست‌دار کتاب از ابزار تحقق عدالت فرهنگی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه یکی از دلایلی که باعث اغتشاشات اخیر در کشور و مایه ناراحتی مردم شد به‌خاطر دوری از کتاب بود، خاطرنشان کرد: گوشی‌های هوشمند با تمام امکاناتی که دارند، مردم را مورد بمباران اطلاعاتی که عمق ندارد، قرار می‌دهند. منابع اطلاعاتی ما از کتاب به سمت فضای مجازی رفته است؛ یکی از راهکارهای برون‌رفت از این مشکلات ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی است. تأثیرگذاری کتاب به‌دلیل این بوده که همه حواس انسان را درگیر می‌کند.

مسعود ویژه افزود: چندسالی است که اتفاق زیبایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌نام جشنواره عشایر و روستاهای دوست‌دار کتاب درحال رخ دادن است؛ یکی از رویکردهای دولت عدالت فرهنگی بوده که همین جشنواره یکی از ابزارهای تحقق این عدالت است، ما افتخار می‌کنیم در استانی زندگی می‌کنیم که سه روستا به‌عنوان روستای برگزیده دوست‌دار کتاب انتخاب شدند.

   2 میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز کتابخانه روستای شاهنجرین

فرماندار شهرستان درگزین نیز با بیان اینکه موفقیت بزرگ مذکور را باید به مردم شاهنجرین تبریک گفت و از آن‌ها تقدیر کرد، گفت: کتاب‌دار کتابخانه آیت‌الله ربانی شاهنجرین یکه و تنها در این روستا درحال انجام کار و فعالیت در حوزه کتاب است. سالن کتابخانه عمومی نیاز به تجهیز دارد و فرمانداری دو میلیارد ریال برای این امر اختصاص می‌دهد؛ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تقاضای کمک داریم تا صندلی، سیستم صوت و تصویر این سالن تأمین و نصب شود.

کمیل خواستان با بیان اینکه ساخت کتابخانه استاندارد شهر قروه هم در دست انجام است، ادامه داد: ساخت هفت مدرسه در سطح شهرستان برنامه‌ریزی شده که کار چهار مدرسه شروع شده و سه مورد دیگر نیز به‌زودی علمیات اجرایی آن‌ها آغاز می‌شود. 90 درصد اعتبارات سال جاری شهرستان برای تقویت فرهنگ درنظر گرفته شده است و امیدواریم در همه روستاها کتابخانه بنا کنیم.

شناسه خبر 62352