شناسه خبر:65926
1401/11/20 09:49:37
مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان همدان مطرح کرد:

بازگشت به کار 372 مشمول بیمه بیکاری استان در یک‌سال گذشته

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان همدان با بیان اینکه 372 نفر از مشمولان بیمه بیکاری استان همدان در یک‌سال گذشته به کار خود بازگشته‌اند، گفت: از تعداد دو هزار و 253 مقرری بیمه بیکاری، امسال 372 مورد کم شد که میزان آن کاهشی بوده است؛ این مهم با هم‌افزایی مسئولین استانی محقق شده است.

جواد جمور ‌روز چهارشنبه 19 بهمن‌ماه در نشست خبری به‌مناسبت گرامیداشت دهه فجر با بیان اینکه طبق اصل 29 قانون اساسی پوشش بیمه‌ای حقی است همگانی که حاکمیت موظف بوده این حق را برای تک‌تک آحاد جامعه فراهم کند، اظهار کرد: با توجه به رشد جامعه به سمت سالمندی، اگر نتوانیم افراد را زیر پوشش بیمه قرار دهیم، مشکلات عدیده‌ای ایجاد خواهد شد. باید سعی کرد افراد بیشتری بیمه شوند تا جمعیت سازمان‌هایی مانند کمیته امداد و بهزیستی کمتر شده و افراد عزتمندانه‌تر زندگی کنند.
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر 70 درصد از جمعیت 80 میلیونی ایران زیر پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند، اذعان کرد: این درحالی است که قبل از انقلاب از جمعیت 35 میلیونی کشور، تنها 20 درصد زیر پوشش بیمه بوده‌اند؛ این خود یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد جمعیت شاغل استان همدان زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند، گفت: البته در کنار این صندوق‌، بیمه‌های دیگری نیز وجود دارد که افراد بهره‌مند از پوشش بیمه‌ای را افزایش می‌دهد.
وی یادآور شد: 0 26 هزار و 748 نفر بیمه‌شده اصلی در استان همدان داریم و در دی‌ماه امسال 46.4 درصد استان را زیر پوشش داشتیم که با توجه به شرایط اقتصادی حاکم، موفقیت به حساب می‌آید.
مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان همدان مهم‌ترین چالش حال حاضر را ضریب پشتیبانی خواند و افزود: این ضریب سال قبل چهار بوده که هم‌اکنون به 3.7 رسیده است؛ با وجود اینکه افزایش 28 هزار و 30 نفری به‌عنوان بیمه‌شده جدید (افزایش 9 درصدی نسبت به سال قبل) داریم، اما چون بیمه‌شده‌ها به سن بازنشستگی رسیده‌اند و روزانه 20 تا 30 نفر بازنشسته می‌شوند، باید افزایش بیمه‌شده بیشتری داشته باشیم تا بتوان پویا بود.
وی تعداد مستمری‌بگیران را 45 هزار و 750 نفر بازنشسته و سه هزار و 642 نفر ازکارافتاده در استان برشمرد و گفت: تعداد کل پرونده‌ها 70 هزار و 205 فقره بوده که نسبت به سال قبل، 10.4 درصد رشد داشته است.
جمور بیان کرد: میزان حق بیمه درمجموع 33 درصد بوده که سه درصد را دولت در منابع عمومی برای بیمه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهد.
مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان همدان با اشاره به حمایت دولت از کارگاه‌ها، اذعان کرد: در استان همدان کارگاه‌های زیر پنج نفر مشمول کمک دولت، 10 هزار و 123 مورد است که 44 درصد کل کارگاه‌های استان می‌شود؛ دولت دوسوم حق بیمه را برای حمایت از کسب‌وکار آن‌ها تقبل می‌کند.
وی ادامه داد: دولت در این حمایت 20 درصد حق بیمه را پرداخت می‌کند و فرد تنها 10 درصد باقی‌مانده را می‌پردازد که کمک بزرگی به مشاغل استان است.
این مقام مسئول تعداد رانندگان بیمه‌شده را 29 هزار و 187 راننده برشمرد و گفت: 50 درصد از حق بیمه رانندگان به‌منظور حمایت از آن‌ها، توسط دولت پرداخت می‌شود.
جمور درخصوص بیمه کارکنان ساختمانی نیز تصریح کرد: در آینده نه‌چندان دور صنفی به‌عنوان کارگر ساختمانی نخواهیم داشت، اما درحال حاضر 21 هزار و 566 نفر بیمه‌شده به‌عنوان کارگر ساختمانی در استان داریم که پایین‌ترین نرخ حق بیمه را می‌پردازند و به‌دلیل عدم دریافت دستمزد، مناسب است.
وی در ادامه عنوان کرد: در فروردین‌ماه امسال ابلاغیه‌های مختلفی از سوی مسئولین کشوری و استانی داشته‌ایم که بر افزایش پوشش بیمه‌ای و پایداری صندوق‌ها در دولت سیزدهم تأکید داشته‌اند و باعث بهبود وضعیت در این سازمان شده است.
مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان همدان از رشد 120 درصدی بیمه تکمیلی بازنشستگان خبر داد و گفت: حق‌بیمه تکمیلی در سال جاری از 45 هزار و 500 تومان، به 102 هزار و 500 تومان رسیده است.
وی با اشاره به سایر تسهیلات این سازمان برای بازنشستگان، اذعان کرد: تسهیلات قرض‌الحسنه کارمزدی از هفت میلیون، به 12 میلیون تومان رسیده و سفرهای زیارتی رایگان است.
جمور هوشمندسازی را مقوله مهم این سازمان خواند و گفت: 30 خدمت این سازمان به‌صورت غیر حضوری بوده که از آغاز دولت سیزدهم 10 خدمت دیگر به آن اضافه شده و تا پایان سال 12 خدمت دیگر نیز به آن اضافه خواهد شد و شاهد 52 خدمت غیر حضوری در سامانه‌های هوشمند تأمین اجتماعی خواهیم بود.
وی در ادامه افزود: این موضوع علاوه‌بر صرفه‌جویی در وقت و هزینه، در برنامه‌هایی مانند تأمین اجتماعی من در هر ساعت از شبانه‌روز وجود دارد تا افراد بتوانند هر درخواستی را در هر ساعت از شبانه‌روز در آدرس es.tamin.ir انجام دهند.
جمور با بیان اینکه شماره 142 ارتباط مردمی در دسترس بوده که مشاوره غیر حضوری نیز به افراد ارائه می‌دهد، ابراز کرد: همچنین نقاط مثبت و ضعف استان‌ها بررسی و ارائه می‌شود.
مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان همدان با بیان اینکه 372 نفر از مشمولان بیمه بیکاری استان همدان در یک‌سال گذشته به کار خود بازگشته‌اند، گفت: از تعداد دو هزار و 253 مقرری بیمه بیکاری، امسال 372 مورد کم شد که میزان آن کاهشی بوده؛ این مهم با هم‌افزایی مسئولین استانی محقق شده است.

شناسه خبر 65926