شناسه خبر:67435
1402/1/15 10:34:37

سپهرغرب، گروه متن زندگی: رونق یافتن شبکه نمایش خانگی و ورود پلتفرم‌های (سکوهای) جدید به فضای رقابتی که در شبکه نمایش خانگی ایجاد شده‌است، باعث کاهش مخاطبان شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان شده‌است.

تا به حال چند نظرسنجی علمی با موضوع افزایش میزان استفاده از شبکه نمایش خانگی و تأثیر مستقیم آن بر کاهش مخاطبان شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان منتشر شده‌است. همه این نظر‌سنجی‌ها این نکته را به اثبات رسانده‌اند که رونق‌یافتن شبکه نمایش خانگی، کاهش مستقیم مصرف ماهواره را در سبد فرهنگی جامعه به همراه داشته‌است. اکنون شبکه نمایش خانگی نقش بی‌بدیلی در پر کردن اوقات فراغت خانواده‌ها به دست آورده‌است و برخلاف تلویزیون که نتوانست رقیب جدی برای ماهواره‌های فارسی زبان باشد، شبکه نمایش خانگی بدون ادعا کار خود را انجام داده‌است. اکنون شبکه نمایش خانگی از مرحله رشد اولیه گذر کرده و وارد عصر توسعه و رقابت شده‌است.
فضای انحصاری میان سه پلتفرم فعال شبکه خانگی در ماه‌های اخیر باعث شده که بسیاری از سریال‌سازانی که امتحان خود را پس داده بودند، نتوانند چنان که باید از توانایی‌های خود برای تولید محصولات متنوع استفاده کنند و حالا با شروع به فعالیت یکی دو پلتفرم تازه‌نفس شاید اوضاع رقابتی‌تر شود.
این یک واقعیت نه فقط در عرصه سرگرم‌سازی که در زمینه تمام کسب‌و‌کار‌هایی است که به دنبال جلب مخاطب یا مشتری هستند؛ هر چه زمینه فعالیت حجم بیشتری از متخصصان فراهم گردد، در آن صورت سود اصلی را مخاطبان خواهند برد که مجبور نخواهند‌بود صرفاً به محصولات پلتفرم‌های محدود اکتفا کنند.
یکی از پلتفرم‌هایی که به تازگی دوره جدیدی از فعالیت خود را آغاز کرده در عین اینکه به عرضه سریال‌های جذاب بپردازد بنا را بر آن دارد که با شکل دادن فضایی تعاملی با مخاطبان خواسته‌های آن‌ها در تولید برنامه‌های مختلف در حیطه‌های گوناگون از ورزش تا سبک زندگی و گردشگری را به منصه ظهور برساند و قصد کرده برای کاستن از ریسک دفع مخاطب یک اقدام جدی انجام دهد.
این پلتفرم از همین ابتدای کار تمام محصولات خود را به صورت رایگان عرضه کرده تا تمام مخاطبان با هر طبقه اقتصادی بتوانند به تماشای آثار بنشینند و در عین حال مسئله سرقت‌های ماهواره‌ای یا فضای مجازی را حل کند به بیان بهتر مخاطب به جای آن که منتظر بماند تا محصولی را رایگان در شبکه‌های ماهواره‌ای با انبوه آگهی‌های تجاری سطح پایین در میانه سریال تماشا کند به طور رایگان محصولات را در خود پلتفرم تماشا خواهد کرد، بدون زوائد آگهی‌های تبلیغاتی بعضاً ضدخانواده ماهواره‌ای.
به این ترتیب خواه ناخواه حجم سرقت ماهواره‌ای یا سرقت مجازی کم خواهد شد، چون مخاطب در پلتفرم مبدأ، محصول را بی‌صرف هزینه خواهد دید و البته این گونه راه تازه‌ای نیز پیش روی پلتفرم‌های فضای ویدئوی درخواستی گشوده خواهد شد. در سال‌های اخیر فضای ویدئوی درخواستی در سیطره یکی، دو پلتفرم بود که بدون کمترین اهمیتی به مخاطب پیش می‌رفتند و گاه دیده می‌شد حتی حاضر نبودند هزینه ناتمام ماندن سریال‌ها یا بخش‌بندی ناگهانی سریال‌ها در فصول پیش‌بینی نشده و ارائه آن‌ها با فاصله زمانی را پرداخت کنند. اینکه چرا در کشور 80 میلیونی آمار کاربران سامانه‌های استریم، پایین است دلایل متعدد دارد از فقدان کپی‌رایت و حاضری‌خوری انواع شبکه‌های ماهواره‌ای و کانال‌های تلگرامی تا فقدان نوآوری در تولید محصول. اگر محصولات پنج سال اخیر پلتفرم‌ها را مرور کنیم، با نوعی سریال‌سازی یا تاک‌شوسازی مبتنی بر چهره مواجهیم و کمتر شده که جذابیت سناریو عاملی شود برای جلب مخاطب. اینکه چند ماهی است سامانه‌های اصلی وی او دی در نشیب قرار گرفته‌اند، قطعاً ناشی از همین فقدان نوآوری در تولید است. صنعت سرگرم‌سازی در فضای استریم می‌تواند شاخه‌های متعدد داشته باشد منطبق بر نیاز مخاطب انبوه. از محصول اختصاصی کودک و نوجوان گرفته تا محصول برای بانوان تا محصول برای علاقه‌مندان به افزایش اطلاعات عمومی تا محصول برای اطلاع‌رسانی درباره سبک زندگی. اگر تجربه رونق مجلات عامه‌پسند دهه‌های قبل در تولید محتوا برای فضای وی او دی جدی گرفته شود، خیلی راحت می‌شود رونقی بیشتر ایجاد کرد.

شناسه خبر 67435