شناسه خبر:67619
1402/1/20 11:43:41

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان گفت: 300 میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس‌جمهور به استان (مردادماه سال گذشته) برای تکمیل سد خرمرود شهرستان تویسرکان مصوب شد که حدود نیمی از آن اختصاص یافته است.

به گزارش روز شنبه سپهرغرب و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری همدان، «علیرضا قاسمی‌فرزاد» در جلسه بررسی مشکلات شهرستان تویسرکان اظهار کرد: بیش از یک‌هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس‌جمهور به تویسرکان (مردادماه سال گذشته) در راستای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام این شهرستان مصوب شد.

وی تصریح کرد: برای تأمین آب شرب مردم برای تابستان از سد سرابی تویسرکان، مشکل خاصی وجود ندارد.

استاندار همدان اظهار کرد: مشکل روستاهایی که آب‌رسانی به آن‌ها با تانکر انجام می‌شود، باید با راه حل اساسی به‌طور دائم برطرف شود.

قاسمی‌فرزاد اولویت اصلی استان را تأمین آب شرب مردم دانست و ادامه داد: در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد.

وی تأکید کرد: آب‌رسانی به 35 روستای دارای تنش آبی در استان همدان تا پیش از فرا رسیدن تابستان باید تمام شود.

استاندار همدان گفت: تا پیش از فرا رسیدن فصل تابستان، قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) باید پروژه آب‌رسانی را شتاب دهد و تا خردادماه به پایان برساند تا چالش کمبود آب در فصل گرم سال به‌وجود نیاید.

قاسمی‌فرزاد با قدردانی از تلاش مجموعه آب‌ منطقه‌ای و آبفا در حوزه آب‌رسانی به شهر همدان، افزود: تدابیر و تمهیدات خوبی جهت تأمین آب از چاه‌ها توسط آبفا صورت گرفته است.

این جلسه سه‌ساعته با حضور محمدمهدی مفتح، نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای‌ اسلامی، معاون امور عمرانی استانداری همدان، فرماندار تویسرکان، مدیرعامل آب منطقه‌ای و مدیرعامل آب و فاضلاب استان همدان برگزار شد.

طرح سد مخزنی خرمرود با هدف تأمین آب برای مصارف فعالیت‌های صنعتی به میزان 1.5، شرب 1.3 و مصارف کشاورزی و زیست‌محیطی محدوده طرح 4.34 میلیون متر مکعب و کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارات آن در دست اجرا است.

این سد 120 هکتار وسعت دارد که سطح دریاچه آن 63.5 هکتار و طول سرریز این سد 20 متر و ظرفیت سیستم انحراف تونل بتنی سد نیز 68 متر مکعب بر ثانیه است.

سد خرمرود در 54 کیلومتری جنوب غربی شهر همدان و در منطقه خرمرود بین دو روستای سیستانه و اشتران شهرستان تویسرکان درحال احداث است.

سدهای آبشینه، اکباتان، سرابی تویسرکان، شنجور رزن، شیرین‌سو و کلان ملایر نیز از دیگر سدهای بزرگ استان همدان به حساب می‌آیند.

شهرستان تویسرکان با حدود 105 هزار نفر جمعیت، یکی از شهرستان‌های غربی استان همدان است.

آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران پنجشنبه 6 مردادماه 1401 در سی‌امین سفر استانی خود، وارد همدان شد؛ سفر رئیس‌جمهور 24 هزار میلیارد تومان ره‌آورد برای استان همدان به همراه داشت که شامل 14 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های عمرانی، اقتصادی و خدماتی و پرداخت 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش‌های مختلف است.

شناسه خبر 67619