شناسه خبر:70254
1402/3/25 09:11:58

فرماندار اسدآباد گفت: هم‌زمان با هفته محیط‌زیست تصفیه‌خانه شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور اسدآباد با 17 میلیارد ریال اعتبار بهره‌برداری شد.

حسینعلی شرکایی روز چهارشنبه در آیین افتتاح تصفیه‌خانه شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور اسدآباد با بیان اینکه اقدام مذکور کارخانه اسدآباد را به صنعت سبز نزدیک‌تر کرد، ابراز کرد: پیش‌تر فاضلاب این مجموعه دفن و موجب آلودگی خاک می‌شد که با استفاده از تجهیزات نوین، پسماندهای جامد و مایع مجزا شده و پس از کلرزنی و تصفیه آب، از پساب برای آبیاری اراضی کشاورزی و فضای سبز و از جامدات به‌عنوان کود استفاده می‌شود.

شرکایی با بیان اینکه ظرفیت این مخزن 25 متر مکعب است، ادامه داد: 17 میلیارد ریال برای اجرای این طرح هزینه شده که هشت میلیارد ریال آن برای خرید تجهیزات جانبی ازجمله لوله و اتصالات است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست همدان نیز گفت: هم‌زمان با هفته محیط زیست 102 طرح با حضور «علی سلاجقه»، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در 19 استان بهره‌برداری شد که سهم همدان 6 طرح است.

سیده‌مریم محمدی اظهار کرد: این 6 طرح شامل تصفیه‌خانه کشتارگاه دام و تصفیه‌خانه خشکبار هریک با ظرفیت 50 متر مکعب در ملایر، تصفیه‌خانه دامداری دشت گل کردستان با ظرفیت 70 متر مکعب در رزن، تصفیه‌خانه کاسپین کوهدشت با ظرفیت 300 متر مکعب در نهاوند، تصفیه‌خانه فاضلاب بهداشتی کنسانتره اسدآباد با ظرفیت 25 متر مکعب و تصفیه‌خانه دامداری کشت و صنعت میثاق فامنین است.

وی افزود: روش تصفیه این واحدها به‌صورت پکیج، (آی. اف. ای. اس) لجن فعال یعنی شیمیایی، هوازی و بیولوژی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان با بیان اینکه برای بهره‌برداری از این طرح‌ها حدود 150 میلیارد ریال هزینه شده، اضافه کرد: مساحت پروژه‌های یادشده بین 50 تا یک‌هزار متر مربع متغیر است.

محمدی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان امروزه با بهره‌گیری از دانش روز جهان به فناوری‌هایی دست یافته‌اند که بتوانند پساب‌های صنعتی و بهداشتی را در بالاترین استانداردهای قابل قبول برای محیط‌زیست تصفیه کنند.

وی توضیح داد: با این کار می‌توان از ورود آلایندگی به محیط جلوگیری کرد؛ همچنین با توجه به کاهش بارندگی و خشک‌سالی، می‌توان با تصفیه فاضلاب، از آن برای آبیاری فضای سبز و مصارف کشاورزی بهره گرفت.

* محیط‌زیست حامی واحدهای اشتغال‌زا است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان همچنین در جمع کارکنان شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور اسدآباد بیان کرد: این سازمان حامی و پشتیبان واحدهای تولیدی بوده که ضمن ایجاد محیط‌زیست، حامی واحدهای اشتغال‌زا است.

محمدی تأکید کرد: چنانچه با اجرای طرحی سلامت مردم به خطر بیفتد، برای متخلفان محیط‌زیست، محیط‌ایست خواهیم شد و با قدرت و محکم در برابر آن‌ها می‌ایستیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان افزود: محیط‌زیست اجازه نمی‌دهد ذره‌ای از اکوسیستم و زیست‌بوم باارزش همدان با عنوان فعالیت صنعتی و عمرانی دستخوش تغییر و آسیب شود.

محمدی با ذکر مهم‌ترین عوامل آلاینده خاک اظهار کرد: مدیریت نکردن پسماند مهم‌ترین عامل آلودگی خاک به‌شمار می‌رود؛ بنابراین صنایع معدنی در عصر فناوری باید از دپو پسماند به سمت مدیریت آن بروند.

وی گفت: درحالی که یکی از اصلی‌ترین عوامل آلودگی و مرگ خاک دپو پسماند و باطله است، تا کِی می‌توان پسماند کارخانه‌ها را دپو کرد؟

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان اضافه کرد: شرکت صبانور توان علمی، نیروی انسانی و توان مالی لازم برای استفاده از ظرفیت شرکت دانش‌بنیان و حرکت به سمت مدیریت پسماند را دارد.

محمدی گفت: رعایت الزمات زیست‌محیطی برای همه به‌ویژه واحدهایی که مواد اولیه خود را از دل طبیعت می‌گیرند نظیر کارخانه سیمان، ضروری است.

وی از مدیران شرکت صبانور خواست به سمت مدیریت باطله رفته تا بتوان این شرکت را به‌عنوان صنعت سبز معرفی کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: مدیران این شرکت در حوزه معدن نیز مکلف به رعایت اصول زیست‌محیطی در زمان برداشت، دانه‌بندی و پردازش مواد معدنی هستند.

 

شناسه خبر 70254