شناسه خبر:70841
1402/4/10 11:47:55

استاندار همدان گفت: در راستای اجرای طرح‌های پدافند غیر عامل، 30 حلقه چاه پدافندی و سد اکباتان به‌عنوان ذخایر استراتژیک آب همدان درنظر گرفته شده است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز چهارشنبه در جلسه شورای پدافند غیر عامل استان همدان با تأکید بر اینکه منابع آبی استان درحال حاضر در یک حالت ثبات قرار دارند، اظهار کرد: سد اکباتان ذخیره استراتژیک بوده و سعی بر آن است که با برداشت حداقلی آب از این سد، منابع آبی همدان حفظ شود.

مقام عالی دولت در استان همدان توصیه کرد: شهروندان الگوی مصرف صحیح آب را رعایت و با صرفه‌جویی از مصرف بی‌رویه و غیر ضروری پرهیز کنند.

وی با اشاره به اینکه دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی امنیت روانی و امنیت غذایی مردم را مورد تهدید قرار داده‌اند، تصریح کرد: آمادگی لازم جهت مقابله با حملات و تهدیدات سایبری در کشور وجود دارد.

استاندار همدان یادآور شد: اجرای طرح انتقال آب از سد تالوار 24 تا 36 ماه زمان نیاز داشت که با عنایت خداوند و همراهی دولت مردمی و انقلابی سیزدهم در کمتر از یک‌سال انجام شد.

قاسمی‌فرزاد گفت: بودجه مورد نیاز اجرای طرح انتقال آب از سدتالوار به همدان بیش‌ از دو هزار میلیارد تومان بود که در ابتدای کار فقط 54 میلیارد تومان در بودجه برای آن پیش‌بینی شده بود، اما با عنایت ویژه شخص رئیس‌جمهور و همراهی دولت مردمی تأمین مالی مورد نیاز صورت گرفت.

وی افزود: پمپ‌های آب‌رسانی در مسیر انتقال آب از سد تالوار توسط دانشمندان بومی و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی ساخته و تجهیز شد.

استاندار همدان گفت: در راستای اجرای فرآیند تأمین برق در مسیر آب‌رسانی از سد تالوار به همدان در اقدامی بی‌نظیر روزانه 16 دکل برق نصب شد.

قاسمی‌فرزاد ابراز کرد: تأمین خطوط انتقال برق در راستای آب‌رسانی از سد تالوار بیش از 99 درصد پیشرفت داشته است.

وی ادامه داد: با تکمیل پروژه خطوط انتقال برق، در گام نخست یک‌هزار و 200 لیتر در ثانیه و در گام دوم از حداکثر ظرفیت با یک‌هزار و 800 لیتر در ثانیه استفاده خواهد شد.

در پایان این جلسه از طرح مطالعات پدافند غیر عامل استان و ترجمه کتاب تاب‌آوری و امنیت در برابر تهدیدات شهری رونمایی شد و از عوامل تهیه و تدوین این کتاب با اهدای لوح سپاس قدردانی به عمل آمد.

پدافند غیر عامل نوعی دفاع غیر نظامی است و به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که به جنگ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات، تأسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیر نظامی و تلفات انسانی جلوگیری کرد یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

 

 

شناسه خبر 70841