شناسه خبر:72081
1402/5/10 12:29:34

مدیرکل ثبت اسناد و املاک کردستان از رشد 88 درصدی صدور اسناد مالکیت اراضی زراعی در این استان خبر داد و گفت: در طول سالجاری اسناد مالکیت سه هزار و 374 قطعه برابر با 11 هزار و 442 هکتار از اراضی استان ثبت شده است.

پیرمحمدی اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به‌عنوان متولی اجرای قانون جامع حدنگار (کاداستر) معطوف به ماده دو قانون، تأکیدات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه ابلاغی از سوی رهبری و همچنین سند تحول و تعالی قوه قضائیه مبنی بر تحقق 100درصدی فعالیت حدنگاری و کاداستر اراضی و املاک سرزمینی تمام توان خود را در سطح استان در این خصوص به‌کار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: این اداره کل در همین راستا طی سال گذشته قرارگاه حدنگاری ازجمله قرارگاه جهادی حدنگاری شهید حاج قاسم سلیمانی در اداره کل ثبت استان و متناظر آن در ادارات ثبت شهرستان‌های تابعه و نظارت بر اجرای حدنگار تشکیل داده است.

به گفته وی، برگزاری جلسات شورای حفظ حقوق بیت‌المال شهرستانی با حضور رؤسای دادگستری، دادستان‌ها، فرمانداران، بخشداران و رؤسای ادارات جهاد کشاورزی و امور اراضی، منابع طبیعی، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن با محوریت اجرای قانون حدنگار در اراضی کشاورزی در هر شهرستان و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در شهرستان‌ها برای تحقق و اجرای کاداستر زراعی و تهیه برش ماهیانه جهت واحد‌های ثبتی تابعه و نظارت مستمر بر حسن اجرا از اقدامات انجام شده این اداره کل در سطح استان بوده است.

**شناسایی پلاک‌های با مساحت وسیع در کردستان

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت درون سازمانی برای تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک‌برگ، شناسایی پلاک‌های با مساحت وسیع در سطح استان و اقدام جهادی در خصوص صدور سند و یا تبدیل اسناد آن‌ها به تک‌برگ، تعامل سازنده با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در راستای صدور اسناد تک‌برگ املاک زراعی تحت تولیت دستگاه مذکور و تبدیل اسناد دفترچه‌ای املاک موقوفه به تک‌برگ از دیگر اقدامات انجام شده در راستای تحقق برنامه‌ها و سیاست‌های طرح حدنگاری و کاداستر اراضی و املاک سرزمینی در سطح استان بوده است.

وی افزود: با هدف ترویج و آگاه‌سازی عامه مردم علی‌الخصوص کشاورزان و مالکان زمین‌های کشاورزی به مزایا و منافع صدور سند تک‌برگ اراضی نشست‌های متعدد با امامان جمعه هر شهرستان برگزار و اهمیت موضوع اجرای قانون حدنگار و اجرای کاداستر اراضی زراعی تبیین شده است.

این مسئول افزود: با اجرای این اقدامات کاربردی خوشبختانه شاهد تحقق 49.3 درصدی اجرای کاداستر تا به امروز در سطح استان بوده‌ایم.

*ثبت اسناد مالکیت 3374 قطعه از اراضی در کردستان

پیرمحمدی افزود: با تلاش و همت جهادی کارکنان ثبت استان در مدت چهار ماه نخست سال جاری میزان سه هزار و 374 قطعه به میزان 11 هزار و 442 هکتار از اراضی زراعی استان در بانک جامع املاک جانمایی و تثبیت شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 6 هزار و 61 هکتار بوده شاهد رشد بیش از 88 درصدی صدور اسناد این حوزه به نسبت مدت مشابه سال قبل بوده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه این روند در هشت ماه باقی مانده سال جاری با قوت و سرعت هرچه بیشتر ادامه دارد، گفت: زراعین و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به واحدهای ثبتی و شرکت‌های مشاور طرف قرارداد مستقر در تمام شهرستان‌های استان نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند.

 

 

شناسه خبر 72081