شناسه خبر:72225
1402/5/16 12:57:52

مدیرکل ثبت کردستان گفت: صدور اسناد مالکیت در سکونتگاه‌هاتی غیررسمی حاشیه شهر سنندج آغاز شد.

اکبر پیرمحمدی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه رفع مشکلات مناطق حاشیه ای سنندج، اظهار کرد: بعد از سفر رئیس قوه قضائیه به استان کردستان با پیگیری‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بستر اجرای مصوبات جلسه در زمینه تعیین تکلیف سکونتگاه‌های غیررسمی شهرستان سنندج فراهم شد.

وی اذعان کرد: با برگزاری جلسات متعدد با ادارات راه و شهرسازی، اوقاف و شهرداری تعیین تکلیف سکونتگاه‌های غیررسمی نایسر، فرجه، ننله و تقتقان در حال انجام است.

به گفته مدیرکل ثبت کردستان، پس از برگزاری جلسات متعدد با متولی موقوفه ماه‌رخسار معتمدوزیری در خصوص صدور اسناد تفکیکی خانه‌های روستایی ننله (پلاک 2754 اصلی) اقدام به نقشه‌برداری حدود دو هزار و 200 قطعه زمین عرصه خانه‌های ناحیه منفصل شهری ننله شد.

پیرمحمدی افزود: پس از تطبیق با محل برای تائیدیه شهرداری، متولی موقوفه هماهنگی لازم را به عمل آورد که با تأیید شهرداری منجر به تفکیک عرصه بنام موقوفه و صدور سند اعیان بنام اشخاص می‌شود.

وی با بیان اینکه متولی موقوفه قول همکاری و تخفیف در پرداخت حقوقات موقوفه به مردم را داده است، اذعان کرد: با هماهنگی بعمل آمده با اداره راه و شهرسازی کردستان در اجرای آیین‌نامه اجرای بند د تبصره 11 ماده واحده قانون بودجه سال 1401 و بند م تبصره 11 لایحه بودجه سال 1402 در محدوده اراضی و املاک پلاک‌های 2748 اصلی بخش سه سنندج (نایسر) و 2757 اصلی بخش سه سنندج (فرجه)، درخواست‌های تفکیک موردی با عنایت به وسعت بسیار زیاد و نامشخص بودن باقی‌مانده پلاک‌های مرقوم ارسال که تمامی موارد سریعا تفکیک و به اداره راه و شهرسازی ارائه شده است.

مدیرکل ثبت کردستان عنوان کرد: در خصوص پلاک‌های 2492 الی 2499 اصلی بخش دو سنندج (محله تقتقان) که قسمتی از آن نیز پلاک 1706 اصلی بخش دو سنندج است، با متولی پلاک‌های 2492 الی 2499 اصلی بخش دو سنندج هم هماهنگی لازم به عمل آمده و او قول مساعدت در خصوص تخفیف در حق پذیره ساکنان در پلاک‌های مرقوم را داده است.

به گفته پیرمحمدی، همچنین درخواست افراز سهم موقوفه در پلاک‌های مرقوم را نیز نموده‌اند که در صورت افراز سهم موقوفه در پلاک‌های مرقوم ساکنان و مالکان در پلاک‌های مرقوم می‌توانند از طریق قانون تعیین تکلیف آرای و ساختمان‌های فاقد سند رسمی درخواست صدور سند نموده و ساکنان و مالکان در سهم موقوفه نیز به‌صورت 6 دانگ درخواست صدور سند اعیان نمایند.

وی گفت: در ضمن پلاک 2017 فرعی از 2492 الی 2499 اصلی نیز که حدود 9 هکتار اراضی داخل در محدوده شهر است پس از سال‌های متمادی اختلاف با اداره راه و شهرسازی و بنا به مصوبه جلسه اردیبهشت ماه سند مالکیت بنام موقوفه صادر و تکلیف مردم و مالکین داخل در محدوده پلاک مرقوم مشخص شد و اشخاص می‌توانند درخواست صدور سند با هماهنگی موقوفه و مالکین را بنمایند.

مدیرکل ثبت کردستان اضافه کرد: درخصوص پلاک 1706 اصلی بخش دو سنندج موقوفه مسجد امین نیز تعیین تکلیف شده و سند باقیمانده مراتع آن پس از گذشت سالها اختلاف، نهایتاً بنام دولت صادر شده است که با هماهنگی و همکاری اداره اوقاف کردستان نسبت به اخذ مجوز معافیت پرداخت پذیره جهت ساکنان محله تقتقان سنندج که یک هزار و 300 خانواده هستند اقدام شد و نسبت به اعلام عمومی به مردم این منطقه اقدامات لازم صورت گرفته است تا نسبت به درخواست تفکیک و صدور سند اقدام کنند.

پیرمحمدی افزود: همچنین در پلاک دو هزار و 748 اصلی بخش سه سنندج ناحیه منفصل شهری نایسر با عنایت به وسعت بسیار زیاد و تعداد حدود هفت هزار خانواده اقدامات گسترده‌ای آغاز شده است.

وی با بیان اینکه جمعیت نایسر براساس آمار غیر رسمی حدود 85 هزار نفر است گفت:حدود هفت هزار خانه مسکونی و دو هزار پلاک فرعی در این محدوده وجود دارد که سند مالکیت آن‌ها صادر شده است و با بررسی‌های همه‌جانبه مشخص گردید که پلاک‌های باقیمانده اکثراً داخل در اراضی ملی و دولتی هستند.

مدیرکل ثبت کردستان تصریح کرد: با هماهنگی و پیگیری‌های مستمر از اداره راه و شهرسازی و مصوبه آئین‌نامه اجرایی بند د تبصره 11 ماده واحده قانون بودجه سال 1401 و بند م تبصره 11 بودجه 1402 درخصوص صدور سند املاک واقع در اراضی دولت بنام اشخاص در صورت درخواست‌های تفکیک از ناحیه اداره راه و شهرسازی به‌صورت موردی در املاک نایسر انجام پشده و هم‌اکنون رشد چشمگیری یافته است و این امر به طور کامل به مردم اعلام شده که از طریق راه و شهرسازی کردستان درخواست‌های خود را ارائه تا اقدام لازم متعاقب تأیید اداره راه و شهرسازی توسط اداره ثبت اسناد و املاک به‌عمل آید.

پیرمحمدی افزود: درخصوص صدور اسناد اراضی و املاک واقع در اراضی زراعتی ناحیه منفصل شهری نایسر و تعویض اسناد دفترچه‌ای به تک‌برگ با عنایت به لزوم همکاری عمومی و مردمی با ارائه مدارک و مستندات عادی و نیز اسناد دفترچه‌ای و معرفی ملک به اداره ثبت انجام می‌شود.

 

شناسه خبر 72225