شناسه خبر:72283
1402/5/18 10:01:32
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر بیان کرد:

نقش مؤثر خبرنگاران در حفظ بافت تاریخی شهرها

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با تأکید بر نقش مؤثر خبرنگاران در آگاهی‌بخشی برای حفاظت از بافت تاریخی و میراث فرهنگی، گفت: با معرفی بافت تاریخی شهر، می‌توانیم هویت آن را به یک گردشگر معرفی کنیم.

ابراهیم جلیلی سه‌شنبه 17 مرداد در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید خبرنگار «محمود صارمی» و روز خبرنگار، حوزه خبری را یکی از حوزه‌های توانمند و از عوامل تأثیرگذار در همه دستگاه‌ها دانست و اظهار کرد: خبرنگاران سمبل وظیفه‌شناسی، دلسوزی، آگاهی‌بخشی و مطالبه‌گری هستند.

وی ادامه داد: خبرنگاران برای روشنگری و عینیت بخشیدن، جانشان‌ را در طبق اخلاص می‌گذارند؛ بنابراین دستگاه‌ها باید قدردان زحمات خبرنگاران باشند.

جلیلی با تأکید بر اینکه خبرنگاران ساعت کاری مشخصی ندارند، افزود: بدون حضور خبرنگاران اطلاع‌رسانی و جهاد تبیین دستگاه‌ها اتفاق نمی‌افتد و خدمات آن‌ها اطلاع‌رسانی نخواهد شد.

وی ادامه‌ داد: خبرنگاری در حوزه میراث فرهنگی جوان است، چراکه خبرنگاران حدود 20 سال بوده که در این حوزه به‌صورت ویژه کار می‌کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر با تأکید بر نقش مؤثر خبرنگاران در آگاهی‌بخشی برای حفاظت از بناهای تاریخی و میراث فرهنگی، خاطرنشان کرد: در حوزه حفاظت از میراث فرهنگی مشکلات زیادی وجود دارد که اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی خبرنگاران تأثیر بسیاری در این زمینه دارد.

جلیلی به 168 شهر کشور که دارای بافت تاریخی شهری هستند اشاره و مطرح کرد: با آگاهی‌بخشی خبرنگاران، شهرداری و مسکن و شهرسازی در حفظ بافت تاریخی به ما کمک می‌دهند.

وی‌ با اشاره به نشان‌های ملی و جهانی ملایر، تصریح کرد: با معرفی بافت تاریخی شهر، می‌توانیم هویت شهر را به یک گردشگر معرفی کنیم.

جلیلی یکی از ویژگی‌های هر شهر را بافت تاریخی آن دانست و گفت: اینکه چهار شهر همدان، ملایر، تویسرکان و نهاوند جزء 168 شهر دارای بافت تاریخی هستند، باعث افتخار است.

وی‌ با تأکید بر لزوم حفظ نماهای سنتی و بافت تاریخی در ساخت‌وساز‌ها، مطرح کرد: درحال درست کردن یک سردرب سنتی برای بازار بزرگ هستیم تا جداره‌های سنتی و بافت تاریخی 411 حجره قدیمی بازار حفظ شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر بازار سنتی شهر را مرکز ثقل تجارت شهرستان خواند و افزود: باید توجه گردشگران را به سمت بازار جلب کنیم تا علاوه‌بر حفظ بافت تاریخی شهرستان، به بهره اقتصادی برسیم.

جلیلی رسالت خبرنگاری در حوزه میراث فرهنگی را آگاهی‌بخشی به جامعه و دستگاه‌های دولتی دانست و مطرح کرد: وسعت بافت تاریخی ملایر 110 هکتار است که میدان فخریه تا پارک چمران، خیابان سعدی، کوچه شیرزادی، خیابان اراک تا میدان باغ گل، خیابان عارف تا گاز طاهری، خیابان طالقانی تا سه‌راه امیرکبیر و مدرسه یدالله زمان و از آنجا تا میدان مادر را شامل می‌شود.

وی عدم تعریض معبر، ارتفاع بناها و نماهای سنتی بافت مطابق با مصالح بومی شهر را ازجمله چهارچوب‌های ضوابط بافت تاریخی برشمرد و افزود: می‌توان با احیای محلات جداره‌ها را به‌صورت سنتی مرمت و برای بافت تاریخی محور تاریخی فرهنگی تعریف کنیم.

جلیلی از خبرنگاران خواست با اطلاع‌رسانی و معرفی اماکن گردشگری در بهبود اوضاع گردشگری به سازمان میراث فرهنگی کمک کنند و گفت: درتلاش هستیم که با احیای هویت تاریخی پارک سیفیه، این پارک که درحال حاضر ثبت ملی است، در کنار 9 باغ تاریخی جهانی کشور به ثبت جهانی برسد.

وی با تأکید بر اینکه درصورت عدم اطلاع‌رسانی خوب و مؤثر از شهرستان نمی‌توانیم سرمایه‌گذار خوب جذب کنیم، افزود: معرفی مناسب شهرستان در بهبود اوضاع گردشگری و حوزه صنایع دستی مؤثر است.

جلیلی با بیان اینکه ملایر در حوزه صنایع دستی خوب عمل کرده و پیشران است، گفت: از بین 14 شهر و روستای جهانی، هیچ‌کدام به اندازه ملایر کار نکردند.

وی حفظ جداره‌ها و نماهای سنتی را حداقل انتظار میراث فرهنگی برای احیا و مرمت یک بنای قدیمی دانست و افزود: با تبدیل یک بنای قدیمی به خانه بوم‌گردی و سفره‌خانه سنتی، علاوه‌بر ایجاد اشتغال و بهره‌وری اقتصادی، بافت تاریخی بنا حفظ خواهد شد.

جلیلی به ثبت ملی مسافرخانه کتابی واقع در میدان امام (ره) ملایر اشاره و خاطرنشان کرد: این مسافرخانه نخستین مسافرخانه‌ای است که در اواخر دوره قاجار ایجاد شده و طبق نامه وزیر میراث فرهنگی به استاندار همدان، این اثر تحت حفاظت و نظارت این وزارتخانه است و اجازه هیچ‌گونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود، داده نمی‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر مسجد صفی را نیز از مساجد دارای بافت تاریخی دانست که عقب‌نشینی آن ممنوع است.

 

 

شناسه خبر 72283