شناسه خبر:73911
1402/7/4 11:33:09

مدیر بنیاد مسکن شهرستان همدان گفت: پروژه‌های مسکن ملی جورقان، مریانج و قهاوند درگیر تأمین زمین است.

داوود سوری دوشنبه سوم مهرماه در کارگروه امور زیربنایی و تأمین مسکن شهرستان همدان با بیان اینکه تاکنون یک‌هزار و 160 متقاضی مسکن ملی در سه شهر قهاوند، جورقان و مریانج تأیید نهایی شده‌اند، گفت: کل متقاضیان مسکن ملی در سه شهر قهاوند، جورقان و مریانج پنج هزار و 913 نفر بوده که درنهایت یک‌هزار و 160 نفر مورد تأیید قرار گرفته‌اند و تاکنون به 30 متقاضی پروژه تخصیص داده شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: در شهر جورقان یک‌هزار و 147 متقاضی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 204 نفر مورد تأیید نهایی قرار گرفته‌اند.

وی درباره تأمین زمین مسکن ملی در شهر جورقان افزود: قرار بود دو قطعه 14.9 هکتاری و 7.7 هکتاری از اراضی راه‌وشهرسازی به بنیاد واگذار شود که متأسفانه بخشی در حریم فرودگاه، مسیل‌ها و گاز بوده؛ به‌طوری که قسمت عمده این اراضی منتفی است.

سوری با بیان اینکه بخش ناچیزی از اراضی جورقان تهیه می‌شود که تکافوی نیاز این شهر را نمی‌دهد، ادامه داد: هفت قطعه باقی‌مانده مسکن مهر شهر جورقان وجود دارد که برای 25 متقاضی تخصیص پروژه انجام خواهد شد، اما اراضی مابقی متقاضیان باید از زمین‌هایی که شهرداری درحال پیگیری آن‌ها است، تأمین شود.

وی با اشاره به اینکه چهار هزار و 471 متقاضی مسکن در شهر مریانج ثبت‌نام شده بود که 912 نفر تأیید نهایی شده است، یادآور شد: در شهر مریانج نیز برای تأمین زمین به سمت توافق با مالکان رفته‌ایم، به‌طوری درخصوص سه قطعه 1.1 هکتاری، 2.5 هکتاری و سه هکتاری توافق شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان همدان با بیان اینکه جهاد کشاورزی با اراضی که در حاشیه شهر مریانج است مخالفت و اعلام کرده این اراضی از نوع یک و دو هستند، خاطرنشان کرد: در شهر قهاوند نیز از 295 متقاضی، 44 نفر تأیید نهایی شده‌اند و 22 هکتار زمین برای توافق با مالک درحال پیگیری است.

وی با بیان اینکه 9.2 هکتار اراضی ملی در شهر قهاوند کلنگ‌زنی شده است، گفت: 235 قطعه تفکیکی در این 9.2 هکتار انجام شده و تنها موضوع این است که 6 هکتار در داخل محدوده شهر بوده و 3.2 هکتار نیاز به کمیسیون ماده پنج راه‌وشهرسازی دارد.

سوری با تأکید بر اینکه 9.2 هکتار پاسخگوی نیاز فعلی شهر قهاوند است، اظهار کرد: 22 هکتاری که درحال توافق با مالکان است، نیاز به همکاری جهاد کشاورزی دارد.

وی با اشاره به پروژه‌های نهضت ملی مسکن در شهر همدان، خاطرنشان کرد: در پروژه 11 هزار واحدی کوی پرواز تاکنون برای سه هزار و 500 واحد آماده‌سازی فونداسیون انجام شده و یک‌هزار و 500 واحد نیز در مرحله اجرای سقف اول و دوم است.

این مقام مسئول گفت: پروژه 120 واحدی شهرک بهشتی در مرحله نازک‌کاری بوده است و تاکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برنامه داریم تا دهه فجر به افتتاح برسد.

سوری افزود: پروژه 690 واحدی شهرک بهشتی در مرحله دیوارچینی بوده و 50 درصد پیشرفت دارد، پروژه 600 واحدی شهرک بهشتی نیز در مرحله آماده‌سازی زمین بوده و به‌زودی وارد اجرای فونداسیون خواهد شد.

فرماندار همدان نیز با تأکید بر اینکه جهاد کشاورزی باید درباره واگذاری اراضی به ساخت مسکن انعطاف بیشتری داشته باشد، گفت: کشاورزی از محورهای مهم اقتصادی همدان بوده که برای ما نیز مهم است، اما انتظار داریم زمین‌هایی که به‌علت کمبود آب رها شدند، به ساخت مسکن اختصاص داده شوند.

مسلم مخفی با تأکید بر اینکه از شهر جورقان در زمینه مسکن ملی قطع امید شده است، اظهار کرد: قرار بود شهر جورقان در زمینه مسکن، همدان را پوشش دهد، اما اکنون خود این شهر مشکل تأمین زمین دارد.

وی با بیان اینکه جورقان از قافله مسکن ملی عقب مانده است، تصریح کرد: جورقان یکی از شهرهای مهم شهرستان است که باید هرچه سریع‌تر موضوع زمین برای ساخت مسکن در این شهر تعیین تکلیف شود.

مخفی با تأکید بر اینکه اگر اراضی نوع یک و دو باشد بحث ساخت مسکن منتفی است، افزود: صلاح نیست خاک نوع یک و دو به ساخت مسکن وارد شود که در این زمینه بهتر است جهادکشاورزی اراضی مناسب ساخت مسکن را پیشنهاد دهد.

فرماندار همدان خطاب به شهردار جورقان مطرح کرد: بحث تأمین زمین مسکن ملی جورقان به‌صورت جدی و با سرعت پیگیری شود.

وی با اشاره به ساخت بیش از 12 هزار واحد مسکن در همدان، یادآور شد: درصورتی‌ که 110 هکتار توسط شهرداری به اراضی مسکن ملی اضافه شود، ظرفیت خوبی در این شهرستان ایجاد خواهد شد.

مخفی با بیان اینکه ساخت فضاهای عمومی در کوی پرواز دیده شده است، اظهار کرد: ساخت فضاهای عمومی در کوی پرواز دیده شده و لازم است دستگاه‌های اجرایی متولی نسبت به ساخت ورود کنند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان همدان در برخی مسائل زیرسایه استان است، تأکید کرد: باید یک‌سری جزئیات در شهرستان پیگیری شود و همه را به دوش معاونت عمرانی استانداری نیندازیم.

فرماندار همدان درباره بازنگری طرح‌های هادی روستایی نیز یادآور شد: بازنگری طرح هادی مطالبه جدی روستاییان است که باید با سرعت مناسبی انجام شود.

وی با اشاره به عدم تحقق ضمانت زنجیره‌ای مسکن روستایی، گفت: ضمانت زنجیره‌ای تسهیلات مسکن روستایی در برخی بانک‌ها انجام نمی‌شود و این درحالی است که ضمانت زنجیره‌ای بحث مهمی بوده و اگر انجام نشود، روستاییان نمی‌توانند از تسهیلات استفاده کنند.

 

 

شناسه خبر 73911