شناسه خبر:74194
1402/7/10 10:09:37

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امروز به همت و ابتکار نظام جمهوری اسلامی و با تکیه بر ریسمان الهی به دنبال ایجاد و پایه‌گذاری وحدت در بین جوامع اسلامی (کشورهای اسلامی) هستیم، گفت: بزرگ‌ترین ترس دشمن نیز از همین است که نظام جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد وحدت و یکپارچگی در بین امت‌های اسلامی بوده و خوشبختانه این مهم درحال تحقق است.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش :یکی از نقشه‌های استعمارگران در راه رسیدن به اهداف خود در کشورهای اسلامی، ایجاد تفرقه میان مسلمانان بوده و هست؛ آن‌ها از دو طریق درصدد جلوگیری از وحدت ملت‌های اسلامی برآمده‌اند: یکی تقویت تعصب نژادی و قومی- طایفه‌ای یا ملی‌گرایی و دیگری تحریک تعصبات فرقه‌ای مانند شیعه و سنی.

امام خمینی( ره) می‌فرمایند: «از ملی‌گرایی خطرناک‌تر و غم‌انگیزتر، ایجاد اختلاف بین اهل سنت و جماعت با شیعیان و القای تبلیغات فتنه‌انگیز و دشمن‌ساز بین برادران اسلامی است.» بر این اساس، چون روز ولادت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله طبق روایات شیعه 17 ربیع‌الاول و طبق روایات اهل سنت 12 ربیع‌الاول است، در 6 آذرماه 1360 امام رحمه‌الله طی پیامی دوازدهم تا هفدهم ربیع‌الاول هرسال را به‌عنوان «هفته وحدت» اعلام فرمودند تا در ایران و سراسر جهان اسلام، با تشکیل اجتماع و کنگره اسلامی و جشن، ضمن تحکیم وحدت و برادری اسلامی، به پیشبرد انقلاب جهانی اسلام کمک شود. از آن زمان تاکنون در ایران و سایر کشورهای اسلامی هفته وحدت با شکوه تمام برگزار می‌شود.

بدیهی است این نام‌گذاری به‌خاطر ضرورت و نیاز اجتماعی- سیاسی بوده و جنبه صوری و تشریفاتی ندارد. امام (ره) با حس این ضرورت، از اختلاف و تفرقه میان مسلمانان و خصوصاً اهل تسنن، تشیع و توطئه استعمار در راستای «تفرقه بینداز و حکومت کن» به بهترین شکل ممکن جلوگیری به عمل آورده است. تجزیه کشور بزرگ عثمانی به کشورهای کوچک، از طریق تحریک تعصب‌های مذهبی و نژادی و سپس استعمار این قطعات جداشده از پیکره کشور واحد اسلامی، نمونه‌ای آشکار و گواهی زنده از این واقعیت تلخ به‌شمار می‌آید؛ امروزه نیز رشد گروه‌های تکفیری نظیر داعش، محصول چنین نقشه خائنانه‌ای است. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع وحدت امت اسلامی بر آن شدیم تا با ماموستا ملافائق رستمی، نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری و نیز امام‌جمعه سنندج گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری ضمن عرض تبریک به‌مناسبت فرا رسیدن ولادت حضرت رسول (ص)، امام جعفر صادق (ع) و هفته وحدت، با اشاره به اینکه اگر نگاه به قرآن کریم داشته باشیم می‌بینیم این کتاب آسمانی همه بشریت را به سوی وحدت رهنمون می‌کند، گفت: به رسالت رسیدن پیامبر اسلام بعد از 124 هزار رسول و نزول قرآن بعد از 104 کتاب آسمانی خود نشان‌دهنده جایگاه ویژه حضرت محمد (ص) در نزد خداوند است.

ماموستا فائق رستمی با تأکید بر اینکه جایگاه ویژه پیامبر به حدی ارزشمند است که خدواند در قرآن کریم از او در آیه 107 سوره انبیا (وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ) به‌عنوان رحمت‌العالمین یاد می‌کند، اظهار کرد: این آیه خود نشان‌دهنده آن بوده که پیامبر نه‌تنها برای مسلمانان، بلکه برای همه موجودات عالم رحمت است. حال آنکه این مسئله خود یکی از اصلی‌ترین تمایزات بین پیامبر اسلام با سایر پیامبران و ادیان گذشته بوده؛ به‌نحوی که دین اسلام کامل‌ترین دین است، زیرا همه موضوعات و مسائل را دربرمی‌گیرد.

امام‌جمعه سنندج ادامه داد: رسالت پیامبر اکرم (ص) محدودیت زمانی و مکانی ندارد، بلکه در همه اعصار و بر همه بشریت جاری است.

ماموستا رستمی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم از امت رسول اکرم در آیه 143 بقره (وَ کذلِک جَعَلْناکمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکونُوا شُهَداءَ عَلَی النَّاسِ وَ یکونَ الرَّسُولُ عَلَیکمْ شَهِیداً) به‌عنوان امت معتدل یاد می‌کند، اظهار کرد: این به آن معنا است که مسلمان میان‌رو بوده و اهل تفریط و افراط نیستند.

امام‌جمعه سنندج با تأکید بر اینکه درواقع وحدت امت اسلامی از این آیه شریفه سرچشمه می‌گیرد، ابراز کرد: بر این اساس یکی از اقدامات نخستین پیامبر اکرم برپایی صلح و سازش بین دو طایفه اوس و خزرج بود که تا پیش از طلوع اسلام به مدت 120 سال با یکدیگر دشمن بوده و خون و خونریزی داشتند.

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم ریسمان وحدت در امت اسلامی است، اذعان کرد: آیه 213 سوره بقره بر امت واحد تأکید دارد و از تشتت نهی کرده است؛ بنابراین می‌بایست بر ریسمان قرآن کریم چنگ بزنیم.

ماموستا رستمی با اشاره به اینکه امروز به همت و ابتکار نظام جمهوری اسلامی و با تکیه بر ریسمان الهی به دنبال ایجاد و پایه‌گذاری وحدت در بین جوامع اسلامی (کشورهای اسلامی) هستیم، اظهار کرد: بزرگ‌ترین ترس دشمن نیز از همین است که نظام جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد وحدت و یکپارچگی در بین امت‌های اسلامی بوده و خوشبختانه این مهم درحال تحقق است.

نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر پایه آیه قرآن کریم «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» امروز جهان اسلام به سوی وحدت و یکپارچگی حرکت می‌کند.

ماموستا رستمی با تأکید بر اینکه تفرقه و جدایی نباید در میان مسلمانان وجود داشته باشد، تصریح کرد: هفته وحدت فرصتی مغتنم برای تقویت وحدت و برادری است و هیچ امری همچون وحدت موجب پیشرفت جامعه اسلامی نمی‌شود.

امام‌جمعه سنندج با بیان اینکه خوشبختانه دنیای اسلام به سمت وحدت بزرگ حرکت می‌کند و این موضوع موجب خشم و یأس دشمنان دین شده است، اظهار کرد: حرکت جهان اسلام به سمت وحدت و امت واحده، مانع بزرگ تحقق توطئه‌های دشمنان این دین الهی در مسیر غارت و چپاول ممالک اسلامی است.

ماموستا رستمی با تأکید بر ضرورت اخوت و اخلاق اسلامی، تصریح کرد: براساس احادیث و آیات، خداوند تنها عامل برتری میان انسان‌ها را تقوا قرار داده است.

وی دین اسلام را دین برابری و مشورت خواند و تأکید کرد: کشتار و قتل مسلمانان جایی در دین اسلام نداشته و ندارد.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، قطعاً دشمنان قسم‌خورده اسلام، پس از تجرب انواع روش‌ها، به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راه تضعیف امت اسلامی و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌طلبانه‌شان، پاشیدن بذر تفرقه و تحریک احساسات مذهبی بین مسلمانان است؛ بنابراین، باید دید که چگونه می‌توان نقشه‌های شوم استکباری- صهیونیستی را در این باب خنثی کرد. این واقعیت نیز بدیهی است که دشمن در میان شیعیان و اهل سنت، عواملی نفوذی دارد که در لباس خیرخواهانه اما در بطن قضیه از روی دشمنی تیشه به ریشه اسلام می‌زنند، اما نکته این است که در این میان، کسانی هم هستند که نه از سر عناد و غرض‌ورزی، بلکه از روی جهل و ناآگاهی و ناخواسته، آب در آسیاب دشمن می‌ریزند؛ این‌دسته تنها از راه روشن‌گری و بصیرت‌افزایی متوجه خطای بزرگ خویش می‌شوند.

رهبر معظم انقلاب (ره) می‌فرمایند: «ما بایستی مردم خودمان را هشیار و بیدار کنیم و خودمان مراقب باشیم. آن کسانی که بدون فهم؛ فهم حقیقت، بدون تقوا، جمعیت عظیمی از مسلمانان را از دین خارج می‌دانند، خارج می‌کنند، تکفیر می‌کنند، این گروه‌های تکفیریِ نادان -حقیقتاً مناسب‌ترین صفت برای این‌ها نادانی است، اگرچه در آن‌ها خباثت هم هست؛ اما جهالت مهم‌ترین خصوصیت این‌هاست- این‌ها را بایستی ما تا آنجایی که می‌توانیم، ارشاد کنیم؛ مردم را از این‌ها بترسانیم که مردمِ ما بعضی‌ها به‌خاطر ضعف ایمان، به‌خاطر ضعف معرفت، مجذوب این حرف‌های دشمنان می‌شوند. ما باید مراقبت کنیم. وظیفه علما، وظیفه سنگینی است.»

 

 

شناسه خبر 74194