شناسه خبر:74845
1402/7/29 12:40:10

سپهرغرب-گروه گردشگری:دهیار روستای ورکانه گفت: با توجه به قرار گرفتن برخی معادن در بالادست روستای ورکانه و عبور روزانه ماشین سنگین از کوچه‌ها و معابر روستا، بافت سنگی و تاریخی روستا در معرض تخریب قرار گرفته است و پیگیری دهیاری برای جلوگیری از عبور این ماشین‌ها، تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

با رشد شهرنشینی در سراسر جهان، علاقه به کشف طبیعت بکر، محیط‌های آرام، غذاهای تازه و بومی، فعالیت‌ در فضای باز و دیدن و شناخت فرهنگ‌های محلی واقعی، افزایش یافته است. رفته‌رفته‌ مردم سراسر جهان به‌جای آنکه تعطیلات خود را فقط در یک مقصد یا مکان بمانند، ترجیح می‌دهند چند روز را در روستاهای مختلف و با گشت‌وگذار در مزارع، بگذرانند؛ ازاین‌رو تقاضای گردشگری روستایی در جهان به‌طور قابل‌ توجهی افزایش یافت و درحال حاضر محصولات و خدمات گردشگری جدید و جالبی براساس دارایی‌های خاص هر منطقه و روستا ارائه می‌شوند.
روستاگردی، نوعی از گردشگری است که در مناطق غیر شهری صورت می‌گیرد. گردشگری روستایی نوعی از گردشگری است که در آن بازدیدکنندگان با طیف وسیعی از تجربه‌ها و فعالیت‌های مبتنی بر طبیعت، کشاورزی، سبک زندگی و فرهنگ روستایی و گشت‌و‌گذار، سروکار دارند.
 
روستای ورکانه همدان با قدمت 400 ساله و بافت خاص و سنگی‌اش، زیبایی منحصربه‌فردی دارد که باعث شده گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان به این روستا بیایند و از بافت خاص و طبیعت دلپذیرش بازدید کنند.
 
این روستای سنگی در ذهن هر معماری، دوره رنسانس اروپا در دوره قرون وسطی را یادآوری می‌کند و یکی از دلایل منحصربه‌فرد بودنش، همین سنگی بودن خانه‌ها، کوچه‌ها و همه فضای روستا است که در کنار آب‌وهوای دلپذیر و باغات زیبایش، نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.
 
این روستا اکنون به یکی از مقاصد گردشگری همدان تبدیل شده و برای افراد یک خاطره ناب از گردشگری روستایی به یادگار می‌گذارد و ازجمله سوغات‌های آن، می‌توان به محصولات باغات ورکانه مانند گردو، زردآلو، انگور و سیب اشاره کرد.
 
با توجه به آنچه بیان شد، خبرنگار روزنامه سپهرغرب با دهیار این روستا درخصوص وضعیت گردشگری روستای ورکانه گفت‌وگو کرده است که در ادامه خواهید خواند:
 
دهیار روستای ورکانه با بیان اینکه اقامتگاه بوم‌گری این روستا امسال آغاز به کار کرده است، گفت: درحال حاضر روستا دارای یک خانه بوم‌گردی بوده و یک خانه بوم‌گردی نیز درحال احداث است.
 
رضا کردورکانه با اشاره به اینکه وضعیت گردشگری در این روستا بعد از دوران کرونا بهتر شده است، اظهار کرد: در ایام تعطیلات مسافران زیادی در روستا حضور داشتند و استقبال از این فضای گردشگری در این روزها مطلوب بود.
 
وی با عنوان اینکه برای بهبود وضعیت گردشگری و معرفی ورکانه جشنواره مهر ورکانه برگزار شده است، افزود: در این جشنواره صنایع دستی و تولیدات کشاورزی در مدت‌زمان چهار روز به نمایش گذاشته شد و در آن محصولاتی همچون گردو و انواع محصولات وابسته به آن مانند ترشی گردو، عرضه شد.
 
دهیار روستای ورکانه در ادامه ابراز کرد: همچنین به محصولاتی مثل صنایع چرمی که ازجمله تولیدات روستا است نیز پرداخته شد؛ همچنین مشاهیر و دانشمندان روستای ورکانه همچون پروفسور موسیوند و مهری خانم که از پرورش‌دهندگان اسب اصیل ایرانی بوده را نیز با نمایش عکس، به گردشگران معرفی کردیم.
 
وی با اشاره به اینکه در این جشنواره در راستای رونق روستا کاتالوگ‌هایی که برای معرفی ورکانه تهیه کرده بودیم توزیع شد، یادآور شد: خوشبختانه درحال حاضر گردشگری روستای ورکانه درحال پیشرفت است.
 
کردورکانه با عنوان اینکه از زمانی که دهیاری روستا را از حدود یک‌سال گذشته پذیرفتم درگیر مسائل مرتبط با حفظ بافت روستا هستم، خاطرنشان کرد: پیگیر ممنوع کردن ورود کامیون‌ها و خودروهای شخصی مسافران هستم تا بتوان بافت روستا را حفظ کرد؛ اما با وجود تلاش یک‌ساله، هنوز این موضوع بی نتیجه بوده است.
 
وی ادامه داد: متأسفانه منابع طبیعی، میراث فرهنگی، صنایع و معادن و سایر ادارات در این خصوص هیچ کمکی به ما نکرده‌اند و همچنان این موضوع ادامه دارد که موجب تخریب سنگ‌فرش‌ها و پُل‌ها خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه با توجه به عرض کم کوچه‌ها عبور چنین ماشین‌هایی برای کودکان و سالمندان روستا نیز خطرناک است، گفت: وجود معادن بالادست روستا که غیر مجاز درحال فعالیت هستند، باعث شده تا این ماشین‌های سنگین از روستا روزانه تردد زیادی داشته باشند و این موضوع آب شرب روستا را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
 
این مقام مسئول درخصوص حل مشکلات فاضلاب روستا ابراز کرد: قرار بود تیرماه برای تصفیه‌خانه اقداماتی صورت گیرد که هنوز بلاتکلیف است؛ فاضلاب روستا در دو انشعاب قرار دارد و یکی از آن به داخل روستا و دیگری به داخل رودخانه سرازیر می‌شود. البته در هفته گذشته به همراه اداره آب نقشه یوتی‌ام (utm)کوچه‌ها تهیه شد، اما همچنان این موضوع به‌طور جدی پیگیری نشده است و ما در طول روز یک تا دو ساعت در روستا آب داریم.
 
بدیهی است که حفظ آثار تاریخی و قدیمی یکی از مهم‌ترین مسائل بوده و متأسفانه با فعالیت معادن بالادست ورکانه، هرروزه اهالی شاهد تخریب سنگ‌فرش‌ها و سازه‌های سنگی با عبور کامیون‌ها از روستا هستند که نیاز است برای آن چاره‌ای اندیشیده شود تا بتوان این آثار تاریخی را حفظ کرد.
 
برای معرفی این ظرفیت ناب گردشگری، در این روستا فیلم علی‌البدل ساخته شد تا با نمایش روستای ورکانه، گردشگران ترغیب به دیدن آن شوند و به این روستا سفر کنند؛ البته با وجود این تبلیغات وسیع، همچنان باید در این حوزه شاهد فعالیت باشیم، تبلیغات باید مستمر و در مدل‌های مختلف باشد تا بتوان گردشگری روستایی را در همدان رونق بخشید.
 
 

شناسه خبر 74845