شناسه خبر:74847
1402/7/29 12:43:53
پیشنهاد ایران در اجلاس سازمان جهانی گردشگری؛

رژیم‌صهیونیستی از عضویت در سازمان جهانی گردشگری تعلیق شود

سپهرغرب- گروه گردشگری: معاون گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در پی جنایات اخیر رژیم صهیونسیتی علیه مردم غزه، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری با استناد به مواد 3 و 34 اساسنامه این سازمان، پیشنهاد تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی از این سازمان را مطرح کرد.

علی‌اصغر شالبافیان پی جنایات اخیر رژیم صهیونسیتی علیه مردم غزه، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری با استناد به مواد 3 و 34 اساسنامه این سازمان، پیشنهاد تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی از این سازمان را مطرح کرد.
وی در بیست‌وپنجمین مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در ازبکستان، طی سخنرانی خود این پیشنهاد را درحالی ارائه داد که رژیم صهیونیستی با بمباران بیمارستانی در غزه، جنایت انسانی را در این شهر رقم زد.
 
معاون گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خاطرنشان کرد: ماده سه اساسنامه سازمان جهانی گردشگری بر این نکته تأکید دارد که از اهداف بنیادین تشکیل این سازمان کمک به توسعه صلح و رعایت حقوق انسانی است که تمامی اعضا برای تأیید عضویتشان باید به رعایت آن متعهد باشند. این درحالی است که براساس ماده 34 نیز هرکدام از اعضا اگر سیاست و اقدامی برخلاف اهداف بنیادین اساسنامه انجام دهند، به تشخیص مجمع عمومی و با دوسوم آرا، می‌توان عضویت آن کشور را تعلیق کرد.
 
پس از ارائه این پیشنهاد از سوی معاون گردشگری جمهوری اسلامی ایران برخی از کشورها در زمان سخنرانی خود از این پیشنهاد حمایت کرده و بر ضرورت انجام آن تأکید کردند.
 
معاون گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: ایران به عضویت «کارگروه تعیین چگونگی تأسیس دفاتر منطقه‌ای و موضوع‌محور سازمان جهانی گردشگری» درآمد.
 
شالبافیان بیان کرد: سازمان جهانی گردشگری در طول چندسال گذشته با تقاضاهایی مواجه بوده که دفاتر منطقه‌ای و موضوع‌محور در کشورها ایجاد شود که در همین راستا، ایران دفتر منطقه‌ای و موضوع‌محور با عنوان مرکز جهانی گردشگری و صنایع‌ دستی را درخواست کرده بود.
 
وی افزود: با توجه به پیشنهادی که توسط ایران داده شد و اینکه افزایش دفاتر منطقه‌ای و موضوع‌محور در آینده ممکن است باعث تضعیف مقر سازمان جهانی گردشگری شود، پیشنهاد ایران مورد موافقت قرار گرفت و قرار شد دفاتر منطقه‌ای نیز کار موضوع‌محور را در دستور کار قرار دهند تا به این صورت امکان پرورش و پیدا کردن موضوعاتی که می‌تواند به توسعه گردشگری کمک کند، فراهم شود.
 
شالبافیان خاطرنشان کرد: با این پیشنهاد درحقیقت کارگروهی تشکیل و ایران نیز عضو آن شد؛ به‌واقع از این پیشنهاد ایران استقبال شده است.
 
بیست‌وپنجمین مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری با حضور نمایندگان عالی تمامی کشورهای عضو در سمرقند درحال برگزاری است.
 
 

شناسه خبر 74847