شناسه خبر:75027
1402/8/2 12:48:20

سپهرغرب، گروه خبر: سال 98 به علت آبگیری سد سیمره بخش اعظم باغات انار مرغوب منطقه عرب رودبار زیر آب رفت، موضوعی که این روزها درفصل برداشت انار، تنها حسرت را برای باغداران به همراه دارد.

منطقه عرب رودبار در شهرستان سیروان به‌عنوان قطب تولید انار در استان ایلام شناخته می‌شود.

 

هرساله از انار‌های این منطقه علاوه بر استان ایلام به استان‌های همجوار و حتی به کشور‌های دیگر نیز صادرات صورت می‌گیرد.

 

انار منطقه شهرستان سیروان از مرغوبیت خاصی برخوردار است به همین دلیل در غرب کشور دارای بازار فروش مناسبی است، علاوه بر این از انارهای شکسته شده نیز آب انار، رب انار و روغن دانه انار نیز تهیه و به فروش می‌رسد.

 

مهرماه هر سال برداشت یاقوت‌های سرخ در منطقه اناران عرب رودبار شهرستان سیروان باعث شادی باغداران می‌شود.

 

اما باغدارانی نیز هستند که با مشاهده این اتفاق تنها دردی عمیق را نظاره گر هستند و حسرتی که سوی چشمانشان را می‌برد.

 

 

 

  اینگونه سد سیمره قاتل باغ‌ها شد

 

در فروردین ماه سال 98 بارش نزولات آسمانی موجب طغیان رودخانه‌ها و بالا آمدن آب سد سیمره و سرازیر شدن آن به منطقه عرب رودبار شد به علت سیلاب بسیاری از درختان انار منطقه از بین رفتند شدت سیلاب به حدی بود که بسیاری از روستاییان با قایق در روستا تردد می‌کردند.

 

این فاجعه سبب شد خیلی از روستاها به طور کامل به زیر آب بروند به نحوی که در بسیاری از مناطق فقط سقف خانه‌ها مشخص بود، بسیاری از باغ‌ها به طور کامل از بین رفتند و روستاییان زیادی مجبور به مهاجرت از روستای خود شده و در جای دیگر سکنی داده شدند.

 

علی رضایی یکی از باغداران منطقه عرب رودبار اظهار کرد: بیشتر باغات انار عرب رودبار به دلیل سیلاب سال 98 از بین رفته اند و یک دهم رونق گذشته را دیگر ندارد.

 

محسن پناهی از دیگر باغداران این منطقه گفت: از 100 هکتار باغات انار شهرستان سیروان، معادل 85 درصد از کل باغات انار این شهرستان به زیر آب رفت و خشک شد.

 

در سیلاب صد درصد باغات انار و مزارع کشاورزی عرب رودبار شامل روستاهای چم‌شیر، چم روته و داربلوط زیر آب رفته و متحمل خسارت سنگین شده است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیروان گفت: 108 هکتار از زمین‌های بخش سیروان را باغات انار تشکیل داده است.

 

امیدی افزود: متأسفانه به علت تملک سد مقدار این باغات کاهش پیدا می‌کند.

 

وی یادآور شد: در سال‌های اخیر در هر هکتار 30 تا 35 تن انار برداشت می‌شد اما در سال جاری پیش بینی می‌شود 20 تا 25 تن انار برداشت شود.

 

 

 

  بهار دیروز و خزان امروز باغات انار سیروان

 

گفتنی است امسال 70 نفر بهره‌بردار در بخش سیروان کار برداشت انار را انجام می‌دهند.

 

طبق بررسی‌های خبرگزاری فارس در سال‌های قبل از سیلاب حداقل هر خانه‌ای صاحب یک باغ انار بود و در سال 97 در این منطقه یک هزار و 500 تن تولید انار صورت گرفت اما با وقوع سیلاب بسیاری از مردمان این منطقه مهاجرت و بسیاری از درختان نیز نابود شدند.

 

در سیل به‌وجود آمده بیش از 100 هکتار از باغات یاقوت سرخ نابود شده و به باغات خشک تبدیل شدند که دیگر امکان احیای آن‌ها توسط کشاورزان وجود ندارند و هم‌اکنون به تملک سد اختصاص داده شده‌اند.

شناسه خبر 75027