شناسه خبر:75686
1402/8/20 11:29:29
در آستانه سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت؛

رونمایی از پوستر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی در منزل نویسنده همدانی

سپهرغرب، گروه خبر: از پوستر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی در منزل علی جهانپور، نویسنده همدانی رونمایی شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، آیین رونمایی از پوستر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در منزل شخصی علی‌ جهانپور، نویسنده همدانی با حضور حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، عاطفه زارعی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، کیوان الوندی مدیرکل سازمان صداوسیمای مرکزی استان همدان، معصومه ابراهیمی‌هژیر مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، میثاق گودرزی مدیر کتابخانه ملی و اسناد غرب کشور، هادی شیرمحمدی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و نویسندگان و شاعران برجسته استان همدان، برگزار شد.

   جهانپور از ستاره‌های درخشان آسمان پُرستاره همدان است

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور و نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در این نشست اظهار کرد: استان همدان در طول تاریخ آسمانش پُرستاره بوده و هست و فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با جمعی از مردم و مسئولان استان همدان نیز بر همین نکته تأکید می‌کند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی با بیان اینکه علی جهانپور یکی از ستاره‌های فروزان آسمان پُرستاره استان همدان است، افزود: معرفی گنجینه‌ها کار بسیار بزرگی است که توسط کتابخانه‌های عمومی انجام می‌شود تا جامعه، فرهیختگی علمی و ادبی خود در شهر را نشان دهد و گفتارهای صالح به‌جای گفتارهای بی‌ریشه و بی‌حساب‌وکتاب، در جامعه نشر و نمو پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه امروز از علی جهانپور به‌عنوان یک معلم تقدیر می‌شود، تصریح کرد: وقتی سخن از معلم می‌شود، همه هنرها ازجمله نویسندگی، نقاشی، کارگردانی و غیره را در بر می‌گیرد.

   بیش از 1300 برنامه برای هفته کتاب

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز در این آیین اظهار کرد: هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از 23 تا 30 آبان‌ماه با شعار «آینده خواندنی است»، برگزار خواهد شد و یک‌هزار و300 برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی سطح استان همدان درنظر گرفته شده است.

عاطفه زارعی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اصلی هفته کتاب سال جاری در استان همدان قدرشناسی از نویسندگان بومی است، افزود: به همین منظور برای آشنایی بیشتر جامعه و قدردانی از زحمات نویسندگان رونمایی از پوستر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی در منزل نویسنده بومی همدانی برگزار شد.

وی تأکید کرد: با توجه به شعار امسال یعنی آینده خواندنی است، کتابخانه‌های عمومی به‌صورت ویژه روی کودکان و نوجوانان تمرکز کردند و برنامه‌های مختلفی به همین منظور پیش‌بینی شده است.

   همه کتاب‌های یک نویسنده به مانند فرزندان او هستند

نویسنده کتاب شکوه الوند نیز در این آیین اظهار کرد: قلم بسیار مقدس است و قرآن مجید در بسیاری از آیات به قلم و اهمیت آن تأکید و نگاه‌ها را به آن معطوف کرده است.

علی جهانپور با بیان اینکه 47 سال به کار تدریس اشتغال داشتم، افزود: وقتی تدریس می‌کردم، زمان زیادی برای نوشتن نداشتم، اما ورزش کوهنوردی را بسیار انجام می‌دادم و علاقه عجیبی به الوند داشتم؛ به همین منظور موارد را نوشته و نگهداری کردم تا اینکه در زمان جنگ تحمیلی همه یادداشت‌ها را در حیاط خانه در گودالی چال کردم، پس از این اقدام مدت‌زمانی گذشت تا اینکه بمباران و خانه ما خراب شد. پس از پایان جنگ فرزندانم را جمع کردم و گفتم در حیاط خانه ما گنج هست که همراه با هم دست‌نوشته‌ها را درآوردیم!

وی با بیان اینکه در سال 73 بازنشسته شدم و کتاب شکوه الوند را براساس همان نوشته‌ها به چاپ رساندم، تصریح کرد: سپس کتاب‌های دیگر را به نگارش درآوردم، همه کتاب‌های نویسنده مثل بچه‌های آدمی می‌مانند.

سیدعلی‌اکبر فامیل‌روحانی، عضو هیئت‌علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان نیز جهانپور نقاش و کارگردان را علاوه‌بر جهانپور نویسنده معرفی کرد که آثارش روی دیوارهای منزل نقش بسته است.

شناسه خبر 75686