شناسه خبر:75884
1402/8/24 10:33:07
معاون وزیر آموزش‌وپرورش خبر داد:

پلمب 886 آموزشگاه غیر مجاز در کشور

سپهرغرب، گروه خبر: معاون وزیر آموزش‌وپرورش از پلمب 886 آموزشگاه غیر مجاز در کشور خبر داد و گفت: باید تمام آموزشگاه‌های غیر مجاز پلمب شوند.

احمد محمودزاده بعد از ظهر روز گذشته در شورای آموزش‌وپرورش همدان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مظلوم غزه، اظهار کرد: آموزش‌وپرورش به‌عنوان نهاد فرهنگی و اجتماعی نقش بنیادی در سرنوشت جامعه ایفا می‌کند و بهترین دوران زندگی فرد نیز در آموزش‌وپرورش سپری می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه شعار امسال آموزش‌وپرورش «مدرسه قوی ایران قوی» نام‌گذاری شده است، گفت: شکل‌پذیری مدرسه قوی نیازمند مشارکت همه دستگاه‌ها در راستای تربیت صحیح است.

 

معاون وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه دانش‌آموز با بصیرت، معتقد و محقق ما را به اهداف نزدیک خواهد کرد و در این راستا باید تلاش داشته باشیم، افزود: کمک کنیم با خرد جمعی برخی از مقولات آموزش‌وپرورش که در این دولت مورد توجه بوده، حل‌وفصل شود.

 

وی با تأکید بر جذب مشارکت دیگر دستگاه‌ها در اداره امور آموزش‌وپرورش، گفت: آموزش‌وپرورش به‌تنهایی از عهده اداره 17 میلیون دانش‌آموز برنمی‌آید و نیازمند مشارکت دستگاه‌های مختلف است.

 

این مقام مسئول دستور کار تخصصی در حوزه آموزش‌وپرورش را مهم برشمرد و ابراز کرد: در حوزه مسائلی نظیر نماز جماعت در مدارس، باید از ظرفیت دیگر دستگاه‌ها بهره برد.

 

   برگزاری نماز جماعت در 20 هزار مدرسه کشور

 

محمودزاده با اشاره به اینکه شایسته نیست از میان 110 هزار مدرسه کشور تنها 20 هزار مدرسه بتواند نماز جماعت برگزار کند، افزود: به موضوع تغذیه نیز در مدارس باید توجه شود.

 

وی کیفیت‌بخشی اساسی و مرجعیت کتاب‌های درسی را از دیگر موضوعات مورد توجه در آموزش‌وپرورش عنوان کرد و ادامه داد: تربیت نیروهای کارآمد و معلمین در تراز، نیازمند همراهی دیگر دستگاه‌ها است.

 

معاون وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اهمیت موضوع فنی و حرفه‌ای و کارودانش، گفت: مقام معظم رهبری بر توسعه آموزش فنی‌ ‌و حرفه‌ای تأکید دارند و در این دولت نیز این مهم مورد توجه است.

 

وی با اشاره به اینکه انتظار است سایر دستگاه‌ها در حوزه فنی حرفه‌ای و کارودانش به کمک آموزش‌وپرورش بیایند، افزود: بخشی از دانش‌آموزان از طریق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به سمت اشتغال سوق می‌یابند و این موضوع حائز اهمیت است.

 

   وجود 18 هزار مدرسه غیر دولتی در کشور

 

محمودزاده با بیان اینکه درحال حاضر نزدیک به 18 هزار مدرسه غیر دولتی کمک‌حال آموزش‌وپرورش کشور هستند و دو میلیون و 300 هزار دانش‌آموز در این مدارس تدریس می‌کنند، گفت: این مدارس در کاهش تراکم کلاسی، تأمین نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات کمک‌کننده آموزش‌وپرورش بودند و باید به آن‌ها توجه داشت.

 

وی با اشاره به اینکه به دنبال آن هستیم که طبق مفاد قانونی از ظرفیت استان و کشور برای توسعه کمی و کیفی مدارس غیر دولتی بهره‌مند شویم، عنوان کرد: امیدواریم از محل اعتبار اشتغال بتوانیم وام‌های قرض‌الحسنه در اختیار این مدارس جهت توسعه و ایجاد اشتغال قرار دهیم.

 

معاون وزیر آموزش‌وپرورش ضمن اینکه از استاندار همدان خواست به توسعه کیفی مدارس غیر انتفاعی کمک کند، افزود: زمین‌هایی با کاربری آموزشی در اختیار مدارس غیر دولتی قرار گیرد تا به آموزش‌وپرورش کمک شود.

 

   برخی مدارس غیر انتفاعی نیازمند نظارت‌اند

 

وی با بیان اینکه درحال حاضر 200 هزار معلم در مدارس غیر دولتی با تحصیلات عالیه به آموزش‌وپرورش کمک می‌کنند و یک‌هزار هنرستان نیز در کشور فعال بوده که ظرفیت قابل توجهی است، گفت: برخی مدارس غیر انتفاعی در حوزه برنامه تربیتی و فرهنگی نیاز به نظارت جدی ما دارند.

 

محمودزاده با بیان اینکه آموزش‌ها در هنرستان‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان را برای کار آماده کند، ابراز کرد: امروز اگر فارغ‌التحصیل آچار به دست نداشته باشیم، درواقع آموزش تئوری خواهد بود و راه به جایی نمی‌بریم.

 

وی با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان هنرستان‌ها باید بعد از فارغ‌التحصیلی بتوانند وارد عرصه اشتغال شوند، افزود: ادغام برخی رشته‌ها و تولید محتواهای کیفی را در آموزش‌وپرورش در دستور کار قرار داده‌ایم.

 

معاون وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه کارگروهی تشکیل شود و شرح وظایف و تقسیم کار دستگاه‌ها برای چندسال همدان متناسب با ظرفیت این استان لحاظ شود، خاطرنشان کرد: درحال حاضر در دوره متوسطه دوم علاقه‌مندیم بخش خصوصی ورود کند و به آموزش‌وپرورش کمک کند و زمینه اشتغال دانش‌آموزانی را نیز بعد از فارغ‌التحصیلی فراهم کند.

 

‌وی با بیان اینکه درحال حاضر زمین‌هایی با کاربری آموزشی وجود دارند اما نمی‌خواهیم به مدارس عام‌المنفعه و غیر دولتی بدهیم و باید این زمین‌ها اختصاص یابد تا در حوزه اشتغال مؤثر باشند، تأکید کرد: موضوع تبصره 18 در آموزش‌وپرورش احیا شود، چیزی از این سهم از استان همدان ندیدیم و باید پرداخت‌ تسهیلاتی باشد.

 

محمودزاده با اشاره به اینکه دولت به ارتقای مدارس دولتی و توسعه کیفی مدارس غیر انتفاعی توجه جدی دارد، گفت: کیفیت فرهنگی و آموزشی را باید در مدارس غیر انتفاعی درنظر گرفت.

 

   تحصیل 13.5 درصد از دانش‌آموزان همدان در مدارس غیر دولتی

 

وی با بیان اینکه درحال حاضر 13.5 درصد از دانش‌آموزان استان همدان در این مدارس غیر دولتی تحصیل می‌کنند، افزود: این مهم نیازمند تخصیص اعتبارات از مفاد تبصره 18 به این مدارس است.

 

معاون وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در حوزه آموزشگاه‌های وابسته به آموزش‌وپرورش و نیز نسبت به برگزاری کلاس‌های تقویتی و آموزشگاه زبان به دنبال کیفیت‌بخشی هستیم، گفت: براساس قانون هر دانش‌آموزی زیر 20 سال بخواهد آموزش داشته باشد، باید زیر نظر آموزش‌وپرورش این مهم انجام شود؛ اما متأسفانه دیگر دستگاه‌ها در این آموزش‌ها وارد شده‌اند و بخشی هم غیر مجاز آموزش‌هایی ارائه می‌دهند که فضای مجازی و حقیقی را شامل می‌شود.

 

وی از پلمب 886 آموزشگاه غیر مجاز در کشور خبر داد و افزود: باید تمام آموزشگاه‌های غیر مجاز پلمب شوند، برخی از این آموزشگاه‌ها به جاهایی وصل هستند و سعی می‌کنند جلوی این اتفاق را بگیرند، اما در این دولت به‌طور جدی برخورد با آموزشگاه‌های غیر مجاز در برنامه است.

شناسه خبر 75884