شناسه خبر:76257
1402/9/2 11:16:56

رئیس ادارۀ امور بیابان اداره‌کل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: 450 هزار اصله نهال آتریپلکس و قره‌داغ در این استان تولید و آماده کاشت است.

آتنا فرجی روز سه شنبه افزود: این نهال‌ها در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، در شهرستان‌های زرندیه و محلات تولید شده‌ است.

وی ادامه داد: یک هزار و 750 هکتار از زمین‌های بیابانی استان مرکزی با کاشت این نهال‌ها، برای جلوگیری از حرکت ریزگردها و گرد و غبار نهال‌کاری می‌شود.

رئیس ادارۀ امور بیابان اداره‌ کل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: 62 هزار اصله از این نهال‌ها با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان تولید شده‌ است.

فرجی گفت: این نهال‌ها با مشارکت صنایع، بنگاه‌های اقتصادی و جوامع محلی از نهالستان‌های خصوصی دریافت و در عرصه‌های بیابانی کاشته می‌شود.

وی اضافه کرد: افزایش پوشش گیاهی، ایجاد مانعی برای روان‌شدن سیلاب مخرب و جلوگیری از فرسایش خاک از اهداف تولید و کاشت نهال آتریپلکس در این شهرستان است.

وی با بیان اینکه استان مرکزی دارای 490 هزار هکتار اراضی بیابانی و کویری است، گفت: شهرستان زرندیه با 270 هزار هکتار دارای بیشترین میزان اراضی بیابانی در این استان است.

وی سازگاری با شرایط آب و هوایی منطقه و نیاز کم به آب را از دلایل انتخاب کاشت آتریپلکس و قره‌داغ در اراضی بیابانی دانست و گفت: اصلاح و احیای مناطق بیابانی و مراتع تخریب شده از جمله اهداف تولید این گونه نهال‌هاست.

سطح قابل توجهی از عرصه‌های کویری و فقیر استان مرکزی در سال‌های اخیر با استفاده از گیاهان آتریپلکس و قره داغ بوته کاری شده که نقش موثری در تثبیت شن‌های روان داشته است ضمن انکه بستر را برای ورود دیگر گونه‌های ضعیف‌تر حساس به کم آبی و شوری آب و خاک آماده می‌کنند.

نهال آتریپلکس با توجه به قدرت تحمل در مقابله با شوری آب و خاک جزو گونه‌های مقاوم محسوب می‌شود و یکی از بهترین گیاهان مرتعی برای تأمین علوفه در مناطق خشک و کم آب، تقویت عرصه‌های فقیر مرتعی و توسعه پوشش گیاه است.

"قره‌داغ" گیاه ارزشمندی است که در سال‌های اخیر به عنوان یکی از گونه‌های مناسب در طرح‌های بیابان‌زدائی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پراکنش جغرافیایی قره داغ در ایران، از بلوچستان تا خراسان، در شوره زارهای بیابانی مانند کویر میقان اراک، سواحل دریاچه نمک کویر و کویر غول آ باد گسترش یافته است.

همچنین دامنه ارتفاعی رویشگاه آن بین ٨٠٠تا ١٧٠٠متر از سطح دریا (کویر میقان) متغیر است.

استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که70 درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

 

شناسه خبر 76257