شناسه خبر:76582
1402/9/11 12:28:12

معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرماندار فامنین گفت: در سال 1402 (تاکنون) جمع‌آوری یک میلیارد و 500 میلیون تومان زکات در شهرستان فامنین داشته‌ایم که یک میلیارد و 420 میلیون تومان آن معادل 94 درصد محقق شده است.

حمید رستمی در شورای زکات شهرستان فامنین به اهمیت پرداخت زکات و هزینه‌کرد آن در راستای کاهش فقر و آسیب‌های اجتماعی و برقرای عدالت اجتماعی از نگاه دین مبین اسلام اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه مردم شهرستان معتقد و متدین هستند، این فریضه با جدیت بیشتری پیگیری شود.

رستمی با اشاره به اینکه اجرای برنامه‌های اسلام در جهت رشد و شکوفایی جامعه حائز اهمیت است، بیان کرد: فرهنگ‌سازی برای ترویج زکات ضروری است و از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی در این زمینه استفاده خواهد شد.

وی با اعلام اینکه اگر زکات به‌موقع در جامعه پرداخت شود نیازمندی نخواهیم داشت، افزود: باید تمامی اعضای شورای زکات و روحانیون در جهت فرهنگ پرداخت زکات تلاش‌های لازم را انجام دهند.

این مقام مسئول اضافه کرد: در سال 1402 (تاکنون) جمع‌آوری یک میلیارد و 500 میلیون تومان زکات در شهرستان فامنین داشته‌ایم که یک میلیارد و 420 میلیون تومان آن معادل 94 درصد محقق شده است.

رستمی گفت: پرداخت زکات دارای اثرات مثبت فردی و اجتماعی بوده و باعث برکت برای مسلمانان و بهترین راه از بین بردن فقر در جامعه است.

معاون فرماندار فامنین در این جلسه مهم‌ترین و نخستین گام در ترویج و اشاعه فریضه زکات در جامعه را فرهنگ‌سازی عنوان کرد و افزود: باید به‌گونه‌ای زکات را در جامعه نهادینه کنیم که مردم داوطلبانه در این موضوع مشارکت کنند.

وی تصریح کرد: اگر دستورات اسلام به‌درستی تبیین و در جامعه پیاده شود، فقر و محرومیت از ریشه‌کن خواهد شد.

* حکیمانه بودن و وجوب حکم الهی زکات ملموس است

امام‌جمعه فامنین نیز با بیان اینکه تمام نصایح، مواعظ، پندها، حلال و حرام و مستحبات و حتی مکروهات دین حکیمانه است‌، اظهار کرد: یکی از احکام الهی که حکیمانه بودن وجوب آن کاملاً ملموس بوده، موضوع زکات است.

حجت‌الاسلام علی غفاری افزود: احکام الهی تابع مصالح و مفاسد است؛ یعنی در هر حکمی که مصلحت بوده، خداوند وجوب را آورده و در هرجا که مفسده بوده، حرمت را درنظر گرفته است.

وی ادامه داد: کسانی که زکات خود را پرداخت می‌کنند، خداوند به مال آن‌ها برکت می‌دهد.

امام‌جمعه فامنین خاطرنشان کرد: کارهای عام‌المنفعه باید با مشارکت عمومی انجام گیرد؛ یعنی همه پای کار آمده و حضور جدی داشته باشند.

وی تصریح کرد: شورای زکات در جهت خدمت بیشتر به مردم باید سراغ ظرفیت‌های جدید رفته و صاحبان مشاغل جدید را شناسایی کند و از امکانات آن‌ها به نفع افراد بی‌بضاعت بهره ببرد.

غفاری ابراز امیدواری کرد در دولت جوان حزب‌اللهی فشارهای مادی بر مستضعفین جامعه کاهش پیدا کرده و از بار سنگینی که بر دوش برخی نهادهای حمایتی قرار دارد، کاسته شود.

 

شناسه خبر 76582