شناسه خبر:76610
1402/9/12 09:26:01

سپهرغرب، گروه خبر: طرح جامع ساماندهی معتادان متجاهر استان کرمانشاه با مشارکت همه دستگاه‌های ذی‌ربط و با جدیت در حال پیگیری است و بر‌اساس ظرفیت‌های ایجاد شده در مراکز نگهداری این دسته از معتادان، کار جمع‌آوری و ساماندهی آنان هم سرعت می‌گیرد.

مرحله نهایی جمع‌آوری معتادان متجاهر استان در قالب طرح جامع ساماندهی این معتادان و تأکید استاندار کرمانشاه چند روزی‌ست که در استان کرمانشاه آغاز شده است.

این بار قرار است این جمع‌آوری به صورت هدفمند باشد؛ طبق برنامه معتادان متجاهر استان پس از جمع‌آوری و ترک اعتیاد در کمپ‌ها، برای مهارت‌آموزی به مجتمع اشتغالزایی و صیانت شهرستان کنگاور در 10 کیلومتری شهر کنگاور منتقل می‌شوند تا در نهایت با حمایت مالی و تسهیلات بانکی صاحب شغل و زندگی جدید شوند.

 طرح جامع ساماندهی معتادان متجاهر کرمانشاه همچنان ادامه دارد

کیوان گل‌آوری، سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در این رابطه به گفت: در راستای توجه به کاهش آسیب‌های اجتماعی به طور شاخص اعتیاد و مطالبات جدی مردم، طرح گسترده ساماندهی و صیانت از معتادان متجاهر از سه‌شنبه هفته گذشته آغاز و ادامه دارد.

وی ادامه داد: طرح جامع ساماندهی معتادان متجاهر استان با مشارکت همه دستگاه‌های ذی‌ربط و با جدیت در حال پیگیری است و بر‌اساس ظرفیت‌های ایجاد شده در مراکز نگهداری این دسته از معتادان، کار جمع‌آوری و ساماندهی آنان هم سرعت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این طرح برای خالی کردن شهر از معتاد متجاهر به صورت جدی دنبال می‌شود، افزود: معتادان جمع‌آوری شده در چندین مرکز درمانی ساماندهی می‌شوند.

وی در خصوص مراکز درمانی، اضافه کرد: از آنجا که بیشترین معتادان در شهر کرمانشاه هستند، یک مرکز ماده 16 برای 500 نفر، سه مرکز 120 نفره و از ظرفیت 12 کمپ موضوع ماده 15 برای ساماندهی 600 تا 700 نفر در شهر کرمانشاه و 400 تا 600 نفر در سطح دیگر شهرستان‌ها استفاده شده است.

گل‌آوری اضافه کرد: مرکز «مجتمع اشتغال معتادان بهبودیافته» در شهرستان کنگاور آماده‌سازی شده تا بعد از درمان بخشی از این افراد برای مراقب صیانت و حرفه‌آموزی به این مرکز منتقل شده و با آموزش حرفه‌ای به صورت هدفمند وارد جامعه شوند.

  بهبود یافتگان به مجتمع اشتغال در کنگاور منتقل می‌شوند

محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه نیز در این رابطه، اظهار کرد: مسائل و نکاتی در زندگی اجتماعی بشر وجود دارد که حل و فصل آن نیازمند همکاری و هم‌افزایی است.

وی ادامه داد: متأسفانه سالیان سال است که آسیب‌های اجتماعی زندگی‌هایی را تحت تأثیر قرار داده که نجات آن‌ها نیازمند تلاش همگان است تا به جامعه بازگردند.

استاندار کرمانشاه گفت: مجتمع اشتغال معتادان بهبودیافته در کنگاور مکانی 20 هکتاری بوده که زمانی برای مهاجران حلبچه فراهم شده بود که بعد از رفتن آن‌ها متروکه و نزدیک به 30 سال است بلا‌استفاده مانده است.

وی اضافه کرد: با توجه به نیازی که برای بازپروری و مهارت‌افزایی افراد بهبودیافته از چنگال اعتیاد در استان احساس می‌شد با یک‌هم‌افزایی خوب بین مجموعه‌های اداری استان و گروه‌های مردم نهاد و جهادی؛ این مکان با هدف مهارت‌آموزی بازسازی و آماده‌سازی شده و تا به امروز بسیاری از ظرفیت‌ها برای اسکان، خوابگاه، کارگاه و... در این مجتمع آماده شده است.

صحرایی خاطرنشان کرد: در استان کرمانشاه تعداد زیادی معتادان متجاهر داریم که با یک برنامه‌ریزی منسجم و جذب اعتبارات استانی و ملی؛ در حال جمع‌آوری هستیم که بعد از طی مراحل سم‌زدایی و غربالگری برای یادگیری مهارت‌های مفید برای بازگشتی دوباره به زندگی به این مرکز منتقل خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته در مجتمع کنگاور تعدادی از مهارت‌های پایه و اشتغالزا به این مددجوها آموزش داده می‌شود.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: بهبودیافتگان در این مکان مراحل اول تولید را تجربه خواهند کرد؛ این مرکز می‌تواند به‌عنوان یک‌الگوی خوبی در راستای همکاری جمعی بین مجموعه مردمی، ادارات دولتی و سازمان‌های موظف؛ معرفی شود.

وی با تأکید بر این موضوع که هیچ مددجویی غیر از استان کرمانشاه به این مرکز منتقل نمی‌شود، افزود: این مجموعه صرفا مختص مددجویانی است که از استان کرمانشاه هستند و دچار آسیب اجتماعی شده‌اند.

صحرایی با اشاره به جذب اعتبارات خوب استانی، دولتی و ملی برای راه‌اندازی مرکز صیانت از معتادان متجاهر در کنگاور، تصریح کرد: کار مجتمع به صورت کاملا شفاف، براساس ضوابط و در چارچوب مقررات کشوری پیش می‌رود در مراحل اولیه قرار است در ابعاد مختلف کشاورزی، دامداری سبک، کاشت محصولات و... پیش رود و در گام اول فروش محصولات به صورت خیریه، تداومی خواهد شد بر کار مجموعه تا با فعالیت بهبودیافتگان، خودکفا شود.

وی در پایان، گفت: این مجموعه در حال حاضر با توجه به ظرفیت‌های فراهم شده، جوابگو 400 تا 500 مددجو است که در ادامه با توجه به وسعت 20 هکتاری آن به همت خود بهبودیافتگان فاز‌های بعدی آن نیز راه‌اندزی و ظرفیت افزایش می‌یابد.

این اقدام اگر با این هدف گفته‌های مسوولان مربوطه پیش رود علاوه برای نجات این شهروندان آسیب‌دیده و بیمار، بی‌شک سبب کاهش آسیب‌هایی مانند جولان معتادان در سطح شهرها، احساس نگرانی و سرقت‌های خرد می‌شود.

شناسه خبر 76610