شناسه خبر:77106
1402/9/23 10:35:54

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت معدن و تجارت کردستان از افزایش 26 درصدی صادرات از مرزهای استان خبر داد.

طه سمیعی امروز (چهارشنبه، 22 آذر ماه) با اشاره به اینکه در بخش بازرگانی خارجی درباره وضعیت صادرات و واردات، در هشت ماه منتهی به آبان‌ماه سال جاری 335 میلیون دلار صادرات کالا از مرزها انجام شده، اظهار کرد: نسبت به مدت قبل که رقم این صادرات 265 میلیون دلار بود، از نظر ارزشی با 26 درصد رشد همراه بوده است.

وی گفت: سهم استان کردستان از میزان صادرات در نظر گرفته‌شده برای سال جاری حدود 738 هزار تن بوده که از نظر وزنی در مقایسه با مدت مشابه که 636 هزار تن بود، 16 درصد رشد داشته است.

معاون اداره کل صنعت معدن و تجارت کردستان بیان کرد: در مجموع واردات مرز رسمی باشماق و سیرانبند، براساس نیاز مربوط به کالای واحدهای تولیدی در دوره هشت ماهه سال جاری، 236 میلیون دلار کالا وارد کشور شده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته که 36 میلیون دلار بود، از نظر ارزش دلاری 561 درصد بوده است.

سمیعی با اشاره به اینکه حجم ترانزیت کالا از مرزهای رسمی استان، در هشت ماه گذشته 2680 میلیون دلار بوده، بیان کرد: ارزش وزنی این کالاها 1630 تن بوده و کل مبادلات تجارت استان در هشت ماه سال جاری، سه میلیارد و 470 میلیون دلار بوده است.

وی اظهار کرد: فهرست کالاهای صادراتی در بخش کشاورزی بالغ بر 55 درصد بوده و بعد از آن، کالاهای صنعتی و معدنی است که عمده کالاهای صادرشده شامل انواع میوه‌ها، گوجه فرنگی، هندوانه، تراکتور کشاورزی و محصولات آهن اسفنجی به کشورهای عراق سوریه افغانستان هند و روسیه بوده است.

وی ادامه داد: واردات از مرز شامل طلای خام به‌صورت شمش، آلیاژ، آلومینیوم، دستگاه تهویه مطبوع دو تکه و چند تکه، ضایعات آهن و آلومینیوم بوده که از طریق مرز عمدتاً از مبدأ عراق، چین و امارات، ترکیه و آلمان انجام شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در حوزه صادرات محصولات تولیدی استان باید هدف‌گذاری ارزش 488 میلیون دلار صادرات در استان را داشته باشیم که براساس عملکرد هشت ماهه، معادل 335 میلیون دلار صادرات صورت گرفته و خوشبختانه با اقدامات صورت‌گرفته تاکنون تقریباً 103 درصد اهداف محقق شده است.

 

 

شناسه خبر 77106