شناسه خبر:77698
1402/10/9 11:08:27

سپهرغرب، گروه خبر: معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: ریل‌گذاری مناسبی از سوی دولت و مجلس برای حفظ و ارتقای امنیت غذایی کشور انجام شده است.

محمدمهدی برومندی روز پنجشنبه در بازدید از طرح‌های کشاورزی شهرستان ملایر اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی یک سنگر بسیار مهم برای بخش کشاورزی و ریل‌گذار طرح‌ها و پروژه‌هایی است که از بخش کشاورزی حمایت‌های خوبی دارند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بخش کشاورزی برای کشور و تولیدکنندگان بسیار مهم و اثرگذار است و تصمیمات خوبی در این حوزه در کمیسیون کشاورزی مجلس گرفته شده است.

برومندی تأکید کرد: در بودجه‌های سنواتی، تصویب اسناد بالادستی نظام و برنامه هفتم توسعه، کمیسیون کشاورزی مجلس تصمیمات خوبی گرفت.

وی افزود: شهرستان ملایر قطب تولید انگور و کشمش است که نظام تولید انگور آن ثبت جهانی شده و برای روند اجرایی و توسعه این حوزه، نمایندگان و مسئولان این شهرستان هوشمندانه عمل کردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز اظهار کرد: در بازدید از گلخانه 10 هکتاری حسین‌آباد ناظم که برای توسعه آن 50 هکتار از اراضی ملی واگذار شده، مشکل آب و تسهیلات مورد نیاز برای این واحد بررسی شد.

رضا بهراملو شرکت صنایع تبدیلی و تولید بستنی را از دیگر طرح‌های نیازمند تسهیلات در این شهرستان عنوان کرد و افزود: این واحد نیاز به تسهیلات سرمایه در گردش به مبلغ یک‌هزار میلیارد ریال دارد که قرار شد حمایت‌های لازم برای گرفتن تسهیلات لازم انجام شود.

وی ادامه داد: پالایشگاه انگور ملایر نیز یکی از طرح‌های اثرگذار کشاورزی این شهرستان است که در بازدید معاونان وزیر جهاد کشاورزی، مشکلات و روند اجرایی این طرح بررسی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان بیان کرد: این پالایشگاه فرآورده‌های مختلف انگور و سیب زمینی، فرنچ فرایز و سایر فرآورده‌ها را تولید می‌کند که برای 50 نفر اشتغال مستقیم و برای شمار زیادی اشتغال غیر مستقیم ایجاد خواهد کرد.

بهراملو گفت: مرکز پرتودهی غرب کشور که شامل صنایع تبدیلی با ماندگاری بالای محصولات کشاورزی می‌شود نیز در این شهرستان در دست اجرا بوده که در کشور منحصربه‌فرد است.

وی با بیان اینکه اقدامات اولیه پروژه مربوط به بخش کشاورزی انجام شده و استعلامات لازم برای تغییر خط تولید درحال انجام است، افزود: با اجرای این طرح‌های کشاورزی در شهرستان ملایر، برای یک‌هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

بهراملو ادامه داد: ملایر یک شهرستان با ظرفیت بالای باغی است که از 22 هزار هکتار باغ، 50 درصد آن مربوط به انگور و کشمش است و باید پروژه‌های خاصی در این حوزه تعریف و اجرا شود تا به افزایش تولید، اشتغال و امنیت غذایی کمک کند.

وی یادآور شد: شرکت تولید بستنی در ملایر با سرمایه‌گذاری چهار هزار میلیارد ریال و ظرفیت تولید روزانه 30 تُن محصول در آستانه بهره‌برداری است و چنانچه تسهیلات سرمایه در گردش اختصاص یابد، در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

کاظم خاوازی، قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی و معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزرات جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی نیز از طرح‌های یادشده به‌عنوان طرح‌های اثرگذار کشاورزی شهرستان ملایر بازدید کردند.

این طرح‌ها شامل گلخانه دشت مهرآگین، شرکت کشت و صنعت پردیس کیان (پالایشگاه انگور ملایر)، شرکت به‌طعم لبن پارسیان و مرکز پرتودهی ملایر است که مورد بازدید قرار گرفتند.

مساحت اراضی آبی شهرستان ملایر 37 هزار و 520 هکتار و مساحت اراضی باغی آن 16 هزار و 616 هکتار است که درمجموع کل اراضی کشاورزی آبی و دیم این شهرستان حدود 60 هزار هکتار است.

شناسه خبر 77698