شناسه خبر:77879
1402/10/13 10:49:18

سپهرغرب-گروه سیاسی، سمیرا گمار: سردار رحیم لیالی گفت: توجه به اسلام، انقلاب، ولایت و خدمت بی‌منت به مردم مانیفست فکری حاج قاسم بود.

سحرگاه سیزدهم دی‌ماه سال 1398، اسطوره محور مقاومت و محبوب دل‌های ما مردم ایران حاج‌قاسم عزیز به شهادت رسید؛ همه ما تا مدت‌ها در بهت و حیرت بودیم و اصلاً دلمان نمی‌خواست باور کنیم قهرمان قصه‌های نوجوانی و جوانی ما می‌تواند به کین زهر ترور آغشته شده و پیکرش مورد اصابت شقی‌ترین افراد این زمانه قرار گیرد، اما وقتی دوربین را بالا می‌بریم و دنیا را از دید حاج قاسم نگاه می‌کنیم همه این چیزهایی که می‌بینیم متفاوت می‌شود؛ مردی که 60 سال انتظار شهادت را کشید، 60 سال التماس خدا را کرد و به هرکسی که گمان می‌کرد می‌تواند واسطه‌ای شود بین خودش و خدا، چنگ انداخت و گفت دعایش کند و 60 سال تمام مضطر بود برای دیدار... و خُب اصلاً عجیب نیست جملات قبل از شهادتش، آن شور نهفته و لرزان کلماتش وقتی دیگر سینه‌اش برای پنهان کردن این اشتیاق جا نداشت. او وصال را می‌دیده و اضطراب «نکند ناپاک به محضر یار برسم» تمام وجودش را می‌گرفته؛ بنابراین حق داشته بی‌تاب شهادت و محبوب خودش باشد.
 
حالا و در چهارمین سالگرد شهادت او پای صحبت‌های یکی از همرزمان او نشسته‌ایم؛ حاج قاسم اسطوره‌ای ما که بود و چه کرد که عزیز خدا و مردم شد و اگر امروز بود چه می‌کرد؟ در ادامه، پاسخ به این سؤالات و چند سؤال دیگر را در گفت‌وگوی خبرنگار گروه خبری سپهر با یکی از دوستان و همرزمان سپهبد شهید بخوانید:
 
 
حاج‌ قاسم، آغازگر تحولی جدید در عرصه تکامل جبهه مقاومت
 
سردار رحیم لیالی با اشاره به نقش حاج‌ قاسم سلیمانی در شکل‌گیری و پیروزی جبهه مقاومت گفت: واژه مقاومت برای نخستین‌بار در آیات قرآن کریم بیان شده، آنجا که خداوند منان به پیامبراکرم (ص) دستور پایداری و مقاومت می‌دهد. در قرن بیستم نیز امام خمینی (ره) با اعتقاد راسخ به خداوند و با تأسی از خطبه 27 نهج‌البلاغه و گفتمان ائمه معصومین پایه‌گذار فرهنگ اصیل مقاومت بودند و محور مقاومت با الهام از شعارهای اصیل انقلاب اسلامی ایران مبنی بر مقاومت در برابر قدرت‌های جهانی شکل گرفت.
 
وی ادامه داد: سپهبد شهید حاج ‌قاسم سلیمانی که شخصیت وجودی‌اش بر پایه همین باورها در رابُر که روستایی کم‌برخوردار در کرمان بود در خانواده‌ای فقیر اما مسلمان و معتقد به مبانی اسلام شکل گرفت و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گمشده خود را در پیروی از امامت و مرجعیت می‌دید، از آغاز جنگ تحمیلی در جبهه‌های جنگ حضور داشت و نردبان ترقی و تعالی را از یک بسیجی ساده تا فرماندهی لشکر پیمود و با ورود به نیروی قدس سپاه در سال 1376 آغازگر تحولی جدید در عرصه تکامل جبهه مقاومت شد.
 
دوست و دشمن به توان او ایمان و اذعان داشتند
 
همرزم شهید سپهبد سلیمانی با اشاره به اعتقاد عمیق حاج قاسم به مبانی اسلام عزیز گفت: او بر اساس «من اصبح لا یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم؛ آن کس که صبح کند و دغدغه مسلمان را نداشته باشد مسلمان نیست» تمام تلاش خود را برای دفاع از مسلمان‌های مظلوم که تحت ظلم و تجاوز مستقیم و غیرمستقیم نظام سلطه (غربی، عبری و عربی) بودند گذاشته بود و به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) که فرمود: این مرد دست فلسطینی‌ها را پر کرد، کاری کرد که یک منطقه کوچک مثل غزه، دست آن‌ها را پر کرد، در عمق میدان و با تشکیل بسیج مردمی در سوریه و عراق این موضوع را به واقعیت تبدیل و اتحادی از جنس پاسداران فاطمیون، زینبیون، حیدریون و... ایجاد کرد.
 
سردار لیالی گفت: نقش بی‌بدیل سردار سلیمانی در مدیریت منطقه و مقابله با دشمنان، باعث شد که حتی دشمنان جبهه مقاومت در منطقه، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به او القابی چون «شبح فرمانده» «قدرتمندترین فرد خاورمیانه» و «کابوس اسرائیل» بدهند و امروز بعد از نبرد سرنوشت‌ساز طوفان‌الاقصی توسط حماس دوست و دشمن به توانمندی حاج قاسم سلیمانی در تربیت دلاورمردان این جبهه اذعان دارند.
 
 حاج قاسم قبل از اینکه یک شخصیت نظامی برجسته باشد یک عنصر سیاسی تمام‌عیار بود
 
وی با تأکید بر اینکه حاج قاسم سلیمانی قبل از اینکه یک شخصیت نظامی برجسته باشد یک عنصر سیاسی تمام‌عیار و یک دیپلمات سیاسی بود، متذکر شد: دیپلماسی در مفهوم عام و مذاکره در مفهوم خاص برای توفیق و کارآیی، مستلزم اتکا به اقتدار ملی آن کشور است. جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته همواره با کاربست دو قدرت نرم و سخت برگرفته از تفکر خلاق، راهبردی و داهیانه امامین انقلاب اسلامی کانون امنیت و ثبات در منطقه پرآشوب غرب آسیا (خاورمیانه) بوده و دستیابی به چنین جایگاهی را مرهون تلاش و جانفشانی مجاهدان و سردارانی ملی و اسلامی چون سردار همدانی و حاج قاسم سلیمانی است.
 
همرزم حاج قاسم، سپس این را هم اضافه کرد: بارها اتفاق افتاده بود که به درخواست مسئولان و متولیان دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران حاج قاسم سلیمانی سلاح خود را در سوریه، عراق و لبنان به زمین گذاشت و در عرصه دیپلماسی برای انعقاد قراردادهای اقتصادی به کمک دولتمردان آمد.
 
چون تمام وجودش وقف خدا بود محبوب دل‌ها شد
 
سردار لیالی در ادامه به ماندگاری نام و یاد حاج قاسم و درخشش او در اذهان و قلوب اشاره و اذعان کرد: بر اساس اندیشه نورانی اسلام و حدیث ارزشمند حضرت فاطمه سلام‌الله علیها که می‌فرماید: «من اصعد الی االله خالص عبادته اهبط الله عزوجل افضل له افضل مصلحته، کسی که عبادت خالص و پاک خود را به بالا بفرستد خداوند عزوجل، بهترین مصالحش را بر او نازل می‌گرداند.» حاج قاسم این گونه بود چون تمام وجودش وقف خدا بود محبوب دل‌ها بوده و کلام و رفتارش گیرایی داشت و حتی بعد از شهادتش نیز این مسئله نمود بیشتری یافت.
 
وی یادآوری کرد: سرآمد تعالی انسان در اخلاص «پیراستگی از آمیزه‌ها» و «اعتقاد به یگانگی خدا و تبری و بیزاری از هر چیز غیر خدایی» است. گوهر بی‌نظیر و بی‌بدیل اخلاص از کودکی چراغ راه حاج قاسم سلیمانی بوده و جوهره اخلاص به گونه‌ای در وجود او شعله‌ور بود که همه حیطه رفتاری چهارگانه ارتباط با خود، خدا، جامعه و حتی طبیعت را شامل می‌شد.
 
قنوت نیم ساعته در حرم مولا علی (ع)...
 
همرزم شهید سلیمانی افزود: به گفته دوستان حاج قاسم، او در حرم مطهر امام علی علیه‌السلام قنوت نیم ساعته داشته و در توجه و احترام به والدین تمام افتخار خود را در بوسیدن کف پای مادر می‌داند و معتقد است این ازجمله توفیقات بزرگ زندگی او بود که برایش حاصل شد. در خدمت به فرزندان شهدا وقتی متوجه می‌شود نوه شهید در بیمارستان جراحی دارد با همه مشغله‌های خود تا پایان جراحی بیرون اتاق عمل منتظر می‌ماند یا برای مثال حتی یک روز از ماه را برای تر و خشک کردن جانبازان قطع نخاعی قرار می‌دهد. در سال 92 در مبارزه با داعش در منطقه حضور داشت که در تهران برف می‌بارید، او با مسئول پشتیبانی نیروی قدس تماس می‌گیرد که در منطقه حفاظت‌شده نزدیک قرارگاه برای حیوانات وحشی منطقه علوفه ببرید چراکه ما به دعاهای آن‌ها نیاز داریم. پس ببینید او به تمام ابعاد زندگی توجه دارد و این طور نیست که یک مشغله او را از دیگر امور باز بدارد.
 
این مرد دست فلسطینی‌ها را پر کرد...
 
سردار لیالی سپس به طوفان‌الاقصی پرداخت و تشریح کرد: بدون شک عملیات طوفان‌القصی در 7 اکتبر 2023 از جهات مختلف مدیون نگاه، هدایت فکری و تربیتی حاج قاسم سلیمانی بود. سردار سلیمانی بعد از حمله موشکی رژیم صهیونیستی در سال 2014 به فلسطین که منجر به شهادت همسر و دختر محمد ضیف فرمانده طوفان‌القصی شد، در نامه‌ای به فرمانده گردان‌های قسام، او را فردی مقاوم و شجاع معرفی کرده و شهید زنده خواند. در این نامه سردار سلیمانی خطاب به محمد الضیف نوشته است: «همه مطمئن باشند که ایران فلسطین را هر اندازه که فشارها بیشتر شود و تحریم‌ها تشدید شود، تنها نخواهد گذاشت. پیروزی نزدیک است و با لطف پروردگار، صدای زنگ مرگ صهیونیست‌های تجاوزگر به صدا درآمده است.»
 
وی افزود: سردار شهید در نامه خود خطاب به فرمانده گردان‌های قسام، به اسماعیل هنیه درود و سلام فرستاده و از وی به عنوان مبارزی مقاوم یاد کرده و نوشته بود: «دفاع از فلسطین افتخاری برای ما محسوب می‌شود و از این وظیفه در مقابل متاع دنیا چشم‌پوشی نخواهیم کرد. دوستان فلسطین دوستان ما هستند و دشمنان فلسطین دشمنان ما هستند و این سیاست ما بوده و خواهد بود.» شهید سلیمانی تأکید کرده بود: «دفاع از فلسطین مصداق دفاع از اسلام است و هر که ندای شما را بشنود و توجهی نکند، مسلمان نیست. فجر پیروزی به یاری پروردگار نزدیک خواهد بود. امیدواریم که خداوند به ما توفیق حضور در کنار شما را بدهد و ما را به آرزویمان‌ شهادت در راه فلسطین برساند.» در آن ایام عبدالهادی نماینده حماس در لبنان اعلام کرد حاج قاسم چند بار به غزه سفر کرد و ایده تونل‌ها فکر حاج قاسم و شهید عماد مغنیه بود.
 
مانیفست فکری حاج قاسم جامع بود
 
وی در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به اینکه مدتی در معیت حاج قاسم بوده، تصریح کرد: پررنگ‌ترین خاطره بنده از او، نصرت و جهان‌شمولی اسلام، انقلاب، ولایت و رهبری و خدمت بی‌منت به مردم است. این سخنان او را ببنید: «شهادت می‌دهم که قیامت حق است، قرآن حق است، بهشت و جهنّم حق است، سؤال و جواب حق است، معاد، عدل، امامت، نبوت حق است.»
 
همرزم حاج قاسم در این باره خاطرنشان کرد: در خصوص انقلاب، ولایت و رهبری گفته است: «خداوندا! تو را سپاس که مرا صلب به صلب، قرن به قرن، از صلبی به صلبی منتقل کردی و در زمانی اجازه ظهور و وجود دادی که امکان درک یکی از برجسته‌ترین اولیائت را که قرین و قریب معصومین است، عبد صالحت خمینی کبیر را درک کنم و سرباز رکاب او شوم. اگر توفیق صحابه رسول اعظمت محمد مصطفی را نداشتم و اگر بی‌بهره بودم از دوره مظلومیت علی‌بن ابی‌طالب و فرزندان معصوم و مظلومش، مرا در همان راهی قرار دادی که آن‌ها در همان مسیر، جان خود را که جان جهان و خلقت بود، تقدیم کردند. خداوندا! تو را شکرگزارم که پس از عبد صالحت خمینی عزیز، مرا در مسیر عبد صالح دیگری که مظلومیتش اعظم است بر صالحیتش، مردی که حکیم امروز اسلام و تشیّع و ایران و جهان سیاسی اسلام است، خامنه‌ای عزیز ــ که جانم فدای جان او باد ــ قرار دادی و خدمت بی‌منت به مردم ام‌القری جهان اسلام ایران و ایجاد امنیت برای مردم بدون هیچ گرایش و مذهبی بود.»
 
سردار لیالی با اشاره به خدمت بی‌منت حاج قاسم به مردم نیز اذعان کرد: او نوشته است: «مردم ما هزاران بار باید پایشان را بوسید. ما با مردم کم حرف می‌زنیم، خیلی‌ها به حرف من ایراد می‌گیرند. ما نباید فقط به قشر مذهبی نزدیک به خودمان بنگریم ما باید مردممان را حفظ کنیم اینها مردم ما هستند، بچه‌های ما هستند. شما در خانه خودتان همه بچه‌ها مثل هم هستند؟ همه متدین هستند؟ (اینکه بگوییم) من و رفقای خودم، من و مریدهای خودم، اینکه نمی‌شود انقلاب را حفظ کرد. جمهوری اسلامی را حفظ کرد. ما منطق داریم، ما حرف حساب خیلی داریم، ما حکمت داریم مگر دست ما خالی است که بترسیم حرف بزنیم؟ خیلی مدیون هستیم، به مردم هرچه خدمت کنیم باز کم است.»
 
وی سپس با این بیان که در نهایت، شوق به شهادت، بزرگترین خاطره من از شهید سلیمانی است، که در وجودش شعله‌ور بود و به گونه‌ای در زمان حیاتش از او یک شفیع ساخته بود، تا جایی که امام خامنه‌ای فرمود او می‌تواند شفیع باشد، سخنانش را در این بخش به پایان برد.
 
وی در خاتمه سخنان خود با تأکید بر اینکه اگر امروز حاج قاسم سلیمانی در جمع ما حضور فیزیکی و مادی داشت چه می‌کرد؟ گفت: اگر او بود همه آنچه را در طول 40 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجام داد با شدت و حدت بیشتری انجام می‌داد، چراکه به اذعان همه امروز درخشش ثمرات انقلاب اسلامی با مدیریت الهی رهبر معظم انقلاب مخصوصاً در عرصه منطقه‌ای و داخلی و خدمت به مرم بیشتر شده است.

شناسه خبر 77879