شناسه خبر:77997
1402/10/16 12:57:43

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کردستان گفت: نگهداری بیش از 16 هزار نمونه گیاهی در «هرباریوم» مرجع این مرکز یکی از افتخارات و فعالیت‌های ارزشمند مرکز تحقیقات کشاورزی استان است.

بایزید یوسفی روز پنجشنبه اظهار کرد: این تعداد نمونه گیاهی موجود در هرباریوم مرکز تحقیقات کشاورزی استان به ثبت بین‌المللی رسیده است.

هرباریوم به مجموعه‌ای از گیاهان پرس و خشک شده گفته می‌شود که به نحو خاص و با سیستم رده‌بندی مشخص، منظم شده باشند، به عبارتی هر نمونه هرباریومی، سندی است دال بر وجود یک گونه در یک منطقه خاص جغرافیایی و همچنین نمونه شاهدی برای تمامی تحقیقات علمی به شمار می‌آید.

در حقیقت هرباریوم نوعی موزه است که به‌عنوان یک بانک اطلاعات خام می‌توان از آن بهره گرفت؛ هر نمونه گیاهی حاوی اطلاعاتی در مورد رویشگاه، ویژگی‌های گیاه در موقع جمع آوری و معرف تاکسونی است که به آن تعلق دارد و همچنین در بردارنده سایر اطلاعات ثبت شده روی برچسب آن است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کردستان با اشاره به اینکه تحقیقات و اقدامات تاثیرگذاری توسط محققان و اعضای هیئت علمی این مرکز انجام شده و یا در حال انجام است، اضافه کرد: به همت محققان این مرکز سه رقم جدید گندم، دو رقم جدید نخود و یک رقم جدید اسپرس در سال جاری معرفی شده است.

یوسفی ادامه داد: حفاظت و نگهداری از کلکسیون ارقام توت فرنگی، انگور، گردو، گل محمدی و گیاهان دارویی هم در این مرکز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه به چهار ژنوتیپ هیبرید امیدبخش توت فرنگی دست پیدا کرده‌ایم که در آینده ای نزدیک معرفی می‌شوند، بیان کرد: سه ژنوتیپ جدید انگور هم توسط محققان این مرکز اصلاح شده و در دست معرفی است.

مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کردستان متشکل از چهار بخش شامل دو زیر بخش تحقیقاتی، یک واحد تحقیقاتی- اجرایی، دو واحد پشتیبانی و سه ایستگاه و دو پایگاه تحقیقاتی با گرایش‌های تخصصی مختلف در چهار چوب خط مشی و برنامه‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی متولی امر تحقیق و پژوهش در زمینه کشاورزی، منابع طبیعی و علوم دامی است.

این مرکز با بهره‌گیری از 120 نیروی انسانی ازجمله 19 عضو هیئت علمی و 15 محقق غیر هیئت علمی به امر تحقیقات کاربردی در زمینه‌های تخصصی مربوطه اشتغال دارد.

 

 

شناسه خبر 77997