شناسه خبر:78426
1402/10/26 08:44:02
در سال نخست طرح مردمی‌کاشت یک میلیارد درخت رقم خورد؛

تولید 2 میلیون اصله نهال در همدان

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه سهم این استان در طرح مردمی‌کاشت یک میلیارد درخت سه میلیون اصله است، از تولید حدود دو میلیون اصله نهال در سال نخست این طرح خبر داد.

اسفندیار خزایی با اشاره به اینکه در سال نخست این طرح برای تولید نهال و جانمایی عرصه‌ها تلاش شد، اظهار کرد: طرح کاشت یک میلیارد درخت، مردمی است که در طول چهار سال انجام می‌شود؛ بر همین اساس باید با چشم باز و علمی کار کرد.

وی با تأکید بر اینکه هدف از این طرح مردمی‌سازی کاشت درخت است، تصریح کرد: در بخش مشارکتی این طرح گونه صنوبر در جنوب استان و گونه سنجد در شمال استان تولید می‌شود که تاکنون بیش از یک میلیون و 150 هزار اصله نهال صنوبر در استان تولید شده است که به محض اعلام کمیته علمی شروع به کاشت می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه حدود 962 هزار اصله نهال استقراریافته در استان تولید شده است، خاطرنشان کرد: درمجموع حدود دو میلیون اصله نهال در سال نخست در استان همدان کشت می‌شود.

   یک میلیون و 800 هزار چاله‌کنی در استان صورت گرفته است

خزایی با اشاره به کشت نهال در فضای سبز و جنگلی استان، مطرح کرد: تاکنون 310 هکتار نهال‌کاری در این عرصه‌ها صورت گرفته؛ به‌طوری که 84 هزار و 238 اصله نهال کشت شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون 549 هکتار بذرکاری در استان صورت گرفته است، اظهار کرد: با همکاری بسیج سازندگی یک میلیون و 800 هزار چاله‌کنی در استان صورت گرفته است که هرچه نهال مناسب برای کشت وجود داشته باشد، کشت می‌شود.

خزایی با اشاره به کسری یک میلیون و 500 هزار اصله نهال در استان همدان، یادآور شد: نهال‌های تولیدی استان یک‌ساله هستند و قابلیت کاشت ندارند؛ بنابراین اعلام کردیم یک میلیون و 500 هزار اصله نهال کمبود داریم که باید از استان‌های دیگر تأمین شود.

وی از کاشت 160 هزار اصله نهال جدید در استان خبر داد و گفت: علاوه‌بر تأمین نهال از استان‌های دیگر، باید تولید نهال جدید را هم در استان شروع کنیم که بر این اساس 160 هزار اصله نهال جدید در استان کشت شده است.

   منابع طبیعی نهالی را از شخص یا مجموعه‌ای تحویل نمی‌گیرد

وی تصریح کرد: اعتبارات دولتی برای تولید این میزان درخت کفایت نمی‌کند؛ بنابراین کارخانه‌ها و معادنی که تولید دی‌اکسیدکربن دارند نیز باید در راستای مسئولیت اجتماعی خود در این طرح نقشی داشته باشند که تاکنون تعداد کمی از کارخانه‌ها و معادن استان مشارکت داشتند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه منابع طبیعی نهالی را از شخص یا مجموعه‌ای تحویل نمی‌گیرد، ادامه داد: منابع طبیعی براساس نظر کمیته علمی سایت‌هایی را برای کاشت نهال به مردم معرفی می‌کند و نهال یا پولی را از کسی تحویل نمی‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به طرح «هر مدرسه یک نهالستان»، خاطرنشان کرد: طرح هر مدرسه یک نهالستان با مشارکت آموزش‌وپرورش استان درحال اجرا بوده که تاکنون سه نهالستان دانش‌آموزی در استان ایجاد شده است.

   به‌هیچ‌وجه یک سانتی‌متر از اراضی ملی به کسی داده نخواهد شد

خزایی با تأکید بر اینکه تولید نهال باید به‌صورت علمی باشد تا گونه‌های مهاجم را به استان اضافه نکنیم، بیان کرد: تاکنون 30 گونه در استان تولید شده است.

وی با بیان اینکه وضعیت خوبی به‌لحاظ بارندگی در استان نداریم بنابراین باید از گونه‌های کم‌آب‌بر در استان کشت شود، گفت: هرچه آب برای استقرار جنگل در سنوات استقرار مصرف شود، نوعی سرمایه‌گذاری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تأکید بر اینکه در طرح مردمی به‌هیچ‌وجه یک سانتی‌متر از اراضی ملی به کسی داده نخواهد شد، تصریح کرد: طرح کاشت یک میلیارد درخت مردمی است و شخصی‌سازی نیست.

شناسه خبر 78426