شناسه خبر:78523
1402/10/28 09:52:17

سپهرغرب، گروه خبر- سمیرا گمار: استاندار همدان گفت: توسعه کمی و توجه به کیفیت زندگی مردم را در طرح بازآفرینی شهری مورد توجه ویژه قرار دهید.

 علیرضا قاسمی‌فرزاد روز گذشته در جلسه ستاد بازآفرینی شهری که با حضور جمعی از مسئولان اجرایی ذی‌ربط و فرمانداران شهرستان‌های استان در سالن شهدای استانداری برگزار شد، در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه در شهرستان بهار باید تلاش بیشتری صورت بگیرد و 45 مورد عدد قابل توجهی نیست، عنوان کرد: تا جایی که ممکن است خانه‌های فرسوده را در این طرح بگنجانید که مردم ترغیب شده و از مزایای آن استفاده کنند.

   اقدامات انجام‌شده در حوزه بازآفرینی قابل تقدیر بوده، اما کافی نیست

وی سپس با اشاره به وضعیت بافت فرسوده در نقاط مرکزی شهر همدان، بر مقاوم کردن خانه‌های فرسوده تأکید کرد و افزود: انتظار داریم تلاش بیشتری صورت بگیرد تا خدای‌ناکرده درصورت بروز بلایای طبیعی کمترین آسیب به مردم وارد شود. سعی کنید با اطلاع‌رسانی تشویقات 19 گانه به مردم، گستره بافت فرسوده را برای قرار گرفتن در این طرح، بیشتر کنید.

استاندار همدان سپس با اشاره به اینکه باید انگیزه و رغبت لازم در انبوه‌سازان ایجاد شود، اذعان کرد: واحدهای مسکونی 100 متر تا 200 متر را ریزدانه محسوب کنید و دفاتر تسهیلگری را با رویکرد بازسازی، بهسازی و نوسازی تشکیل دهید.

قاسمی‌فرزاد اعلام کرد: اقدامات انجام‌شده در حوزه بازآفرینی قابل تقدیر بوده، اما کافی نیست؛ چراکه شهرهای ما از بافت فرسوده رنج می‌برند.

وی ادامه داد: با توجه به رویکرد دولت مردمی باید از این فرصت استفاده و مشکلات و معضلات موجود در بافت فرسوده را رفع کنیم.

استاندار همدان با اشاره به اینکه مشارکت حداکثری در انتخابات نباید مانع از توجه به سایر بخش‌ها شده و نیاز است ستادهای بازآفرینی مرتب برگزار شود، افزود: باید تلاش کنیم کار همه واحدهای نیازمند بازسازی که 15 هزار واحد درنظر گرفته شده، به‌خوبی انجام شده و از این تعداد نیز فراتر برویم.

قاسمی‌فرزاد سپس با اشاره به اینکه توجه به کیفیت زندگی مردم مسئله بسیار مهمی است، یادآوری کرد: افزایش جمعیت و افزایش تعداد خودروها با توجه به معابر و منظر فعلی شهری روی کیفیت زندگی اثر می‌گذارد؛ بنابراین باید در این خصوص یک بازنگری اساسی در نظام مهندسی انجام شود. چه اشکالی دارد خیابان‌ها و کوچه‌ها عریض‌تر دیده شوند؟

وی در خاتمه سخنان خود تأکید کرد: انتخابات پیش رو بسیار مهم بوده و همه ما در پُررنگ کردن و رونق بخشیدن به آن وظیفه داریم؛ در این بخش نیز تمام همت خود را به کار بگیرید.

معاون امنیتی، سیاسی و اجتماعی استاندار همدان نیز بیان کرد: در تعریف بازآفرینی شهری معتقدیم بایستی در دو حوزه «رشد کمی عناصر کالبدی شهر و رشد کیفیت زندگی مردم» گام برداریم که گزارش‌ها نشان می‌دهد در دو بخش گام‌های خوبی برداشته شده است.

حسن رضانیا خاطرنشان کرد: برنامه جامع اقدام بازآفرینی در دو بخش کمی و کیفی درحال تدوین است، اما همه می‌دانیم رشد شهرنشینی و افزایش پهنه ناکارآمد، افزایش آسیب‌های اجتماعی و نرخ جرم را در پی دارد. پیرو این مسئله طرح تحول اجتماعی درحال اجرا بوده و با 10 میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته‌شده و درگیر کردن 20 دستگاه، کار درحال انجام است.

وی سپس عنوان کرد: تقاضای من از دستگاه‌های فرهنگی این است که فرصت تخصیص اعتبار را از دست ندهید و با توجه به فرصتی که فراهم شده، به این وجه نیز عنایت کنید.

معاون امنیتی، سیاسی و اجتماعی استاندار همدان سپس به انتخابات اشاره کرد و متذکر شد: تکلیف و وظیفه فقط روی دوش ستاد انتخابات نیست؛ همه ما در هر جایی که هستیم و بُرد و مخاطب داریم، باید مردم را به صحنه بیاوریم و اعتماد و امید را بین آنان‌ ایجاد کنیم.

رضانیا با این بیان که نیاز است برای 11 اسفندماه تمام همت خود را صرف کنیم و از طرح‌هایی که در دست ما است برای امیدواری مردم بهره ببریم، سخنانش را به پایان برد.

   تجمیع ریزدانه‌ها خدمت‌رسانی را سرعت می‌بخشد

معاون عمرانی استاندار همدان نیز تصریح کرد: ابزارهای لازم برای احیای بافت‌ها به‌منظور آزادسازی معابر درنظر گرفته شده، ضمن اینکه تجمیع ریزدانه‌ها در مواقع بحران باعث تشدید و تسریع خدمت‌رسانی خواهد شد.

امیررضا یوسفیان خاطرنشان کرد: برگزاری جلسات ستاد بازآفرینی و ارائه بسته‌های تشویقی در حوزه تکلیفی فرمانداری‌ها بوده که از فرمانداران همدان و تویسرکان به‌دلیل پیشرو بودن در این حوزه قدردانی می‌کنم.

وی سپس با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب درخصوص توجه تام و تمام به بافت فرسوده و اختلاف خدمات آن با مناطق پُررونق اقتصادی، گفت: وقتی جوانی با اختلاف این دو صحنه مواجه شود، نخستین چیزی که به چشمش می‌آید، عدم توازن امکانات است.

معاون عمرانی استاندار همدان ادامه داد: دولت سیزدهم به این امر و رفع تبعیض اهتمام داشته و پای کار بوده، بسته‌های تشویقی را نیز در راستای این مهم به‌کار گرفته است که به‌کارگیری آن مشروط به دغدغه جدی همه دستگاه‌های ذی‌ربط است.

یوسفیان با اشاره به اینکه کار انجام می‌شود اما پراکنده است و اثربخشی کمی خواهد داشت، تأکید کرد: سامان‌دهی و برنامه‌محوری پروژه‌ها قاعدتاً اثر بیشتری خواهد داشت و سیمای شهری را متحول خواهد کرد.

وی با اشاره به ریزدانه‌هایی که در بافت فرسوده در دست ورثه مانده و گاهی برای شهر و ورثه مشکل ایجاد می‌کند، اذعان کرد: گاهی برخی از ورثه که به دستگاه‌های اجرایی مراجعه می‌کنند، با اعداد و ارقام نجومی مواجه می‌شوند که باید در ستادها به‌جد مورد بحث و تسهیل قرار گیرد؛ اگر سخت‌گیری شود، این مناطق به بیغوله و نقاط متروکه تبدیل می‌شوند.

معاون عمرانی استاندار همدان در پایان با تأکید بر اینکه شهرستان‌هایی که ستاد تشکیل نداده‌اند باید مورد سؤال قرار بگیرند، گفت: شهرداری‌ها باید از نگاه منفعتی در این بخش فاصله گرفته و به فکر این قسمت‌های قدیمی و اصیل شهر باشند و تا می‌توانند امور را تسهیل کنند.

   اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام کماکان در اولویت است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان نیز تأکید کرد: شناسایی جمعیت ساکن مناطق بافت فرسوده احصا شده، باید سهم این مناطق از محل ماده 39 ارزش‌افزوده مشخص شود که با صدور دستورالعمل کار اجرایی آغاز خواهد شد.

تورج الوانیان خاطرنشان کرد: محلات غیر رسمی در 9 شهرستان به‌استثنای درگزین شناسایی شده، ضمن اینکه اولویت ما با توجه به محل درآمدها اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام بوده است.

شهردار شهرستان ملایر نیز با اشاره به آمار پروانه‌های ساختمانی، عنوان کرد: طی سه سال گذشته در سال 1400، تعداد 160 واحد پروانه، در سال 1401 تعداد 183 واحد پروانه و در سال 1402 تعداد 222 واحد پروانه صادر شده است.

مجید فرجی افزود: با توجه به اصلاحاتی که در طرح جامع شهری صورت گرفته، درصورت ابلاغ ضوابط جدید این روند افزایشی خواهد بود.

ضرغام احمدوند، فرماندار شهرستان نهاوند نیز دراین‌باره گفت: صدور پروانه‌ها شامل گیان و نهاوند بوده که به‌ترتیب در سال‌های 1400 تا 1402، تعداد 14، 15 و 18 مورد است.

حسین افشاری، فرماندار تویسرکان نیز گفت: در این شهرستان از احداث بنا در بافت فرسوده استقبال خوبی شده و تبلیغات محیطی با نصب بنر انجام شده و با سرعتی که در شهرستان وجود دارد، تا پایان سال می‌توانیم از تعداد تعهدشده فراتر برویم.

محمد حسین‌پور، شهردار شهرستان تویسرکان نیز با بیان اینکه 183 پایان کار در سال جاری صادر شده که 109 واحد آن مربوط به بافت فرسوده بوده، گفت: برای 186 واحد نیز صدور پروانه داشته‌ایم.

شاهین فرجی‌فر، شهردار شهرستان بهار نیز عنوان کرد: تعداد پروانه‌های صادرشده در سال 1402، 12 مورد بوده و 45 واحد مسکونی در محدوده طرح بازآفرینی درحال احداث است.

معاون شهردار همدان نیز در پایان این جلسه با اشاره به ایجاد ستاد بازآفرینی در شهرداری، گفت: چهار محدوده در چهار منطقه همدان هدف اصلی بازآفرینی بوده و گروه‌های تسهیلگر در مناطق منوچهری، پرسی‌گاز، کوی ستایش و خضر مستقر خواهند شد.

وی سپس اظهار کرد: 270 پروانه در سال 1400، 288 پروانه در سال 1401 و یک‌هزار و 117 پروانه در سال 1402 صادر شده که با توجه تشویقی‌های موجود، این آمار افزایشی خواهد بود.

شناسه خبر 78523