شناسه خبر:78743
1402/11/3 12:25:37

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: پرونده رفع تداخل اراضی ملی این استان که موجب تثبیت مالکیت این زمین‌ها و کاهش تولید پرونده در دستگاه قضائی خواهد شد، تا پایان سال مالی یا نیمه نخست سال آینده بسته می‌شود.

اسفندیار خزائی روز دوشنبه اظهار کرد: منابع طبیعی در راستای سیاست‌های کلی نظام و پیشبرد سیاست‌های سازمان جنگل‌ها، حفظ، احیا و توسعه بهره‌برداری از اراضی ملی را در دستور کار دارد.

وی اضافه کرد: اداره کل منابع طبیعی سال گذشته یکی از اولویت‌های خود را اجرای طرح حدنگار (کاداستر) و اسناد تک‌برگی گذاشت؛ چراکه استناد نقشه‌های قدیمی به‌علت مقیاس یک 10 هزارم که با اقتباس از کروکی‌های گذشته تهیه شده بود، مشکلاتی در پاسخگویی به استعلام‌ها را به‌وجود آورده و با علم روز پیوند نمی‌خورد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: طرح حدنگار مشکل تداخل اراضی را حل کرد؛ به‌گونه‌ای که با کمک اداره کل ثبت اسناد این استان صددرصد اراضی ملی دارای اسناد تک‌برگی شدند.

خزائی اضافه کرد: امسال در راستای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی دبیرخانه رفع تداخلات اراضی در همدان شکل گرفت و اجرای طرح حدنگار به کمک این مجموعه در رفع تداخلات اراضی آمد.

وی یادآوری کرد: از قدیم تعارض زمین وجود داشت و با وجود قوانین مختلف، مشکل حل نشده بود؛ در این راستا مبنا تفسیر عکس بود که در همدان صددرصد پوشش تصاویر هوایی را داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار کرد: رفع تداخل اراضی در شهرستان‌های تویسرکان، فامنین و بهار به‌صورت صددرصد اجرایی شده و در شهرستان‌های نهاوند، رزن، درگزین و اسدآباد درحال اتمام است.

خزائی ادامه داد: البته در شهرستان‌های همدان، ملایر و کبودراهنگ عقب هستیم؛ با این وجود تلاش مجموعه کارکنان پایان دادن به پرونده رفع تداخل اراضی تا پایان سال مالی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: یک‌هزار و 576 پلاک با درنظر داشتن فروعات در استان همدان وجود دارد و زمین‌هایی که سابقه کشت داشته و در دست مردم است، براساس قانون به آن‌ها محول می‌شود و مابقی در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

وی افزود: تطبیق نقشه‌ها امروز با به‌روزرسانی آن‌ها با مقیاس یک 20 هزارم مبتنی بر دانش روز صورت می‌گیرد و مبنایی برای دریافت سند می‌شود.

استان همدان دارای حدود 700 هزار هکتار اراضی ملی است.

شناسه خبر 78743