شناسه خبر:79023
1402/11/11 13:37:39

با گذشت 45 سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران، شاهد مشارکت بالا و چشمگیر مردم در انتخابات بوده‌ایم، به گونه‌ای که دشمنان قسم‌خورده این نظام همواره با برنامه‌ریزی‌های مختلف، سعی در کمرنگ کردن این حضور و اتحاد مردم داشته‌اند. اسفندماه سال جاری نیز انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان رهبری را در پیش داریم که هرکدام به نوبه خود مهم بوده و در سرنوشت آینده کشور تأثیر اساسی دارد.

همان‌طور که مقام معظم رهبری دستور جهاد تبیین را صادر کرده و از اقشار گوناگون خواستند که به اندازه توان خود در آن سهمی داشته باشند، اکنون نیز تبیین برای حضور در انتخابات یکی از موارد جهاد است. مشارکت بالا در انتخابات از راه‌های مختلفی امکان‌پذیر بوده، به شرط آنکه بتوانیم این راه‌ها را شناسایی و اجرا کنیم.

برگزاری دوره و کارگاه‌های مرتبط با مشارکت در انتخابات از اقداماتی است که هر بار توسط نهاد‌های ذی‌ربط برای افراد جامعه هدف خود انجام می‌شود، ولی فقط یکی از راهکار‌ها است که همه مردم نیز در این برنامه‌ها حضور ندارند. به همین منظور باید به‌دنبال پیدا کردن راهکار‌های جدید و امروزی باشیم تا هدف مشارکت بالا در انتخابات محقق شود.

چون این خود مردم هستند که نماینده‌ها را انتخاب کرده و به مجلس شورای اسلامی می‌فرستند، قطعاً نیاز است تا مردم نیز در جایگاه آن نماینده به این فکر باشند که از چه طریقی می‌توانند مشکلات کشور را حل و فصل کنند و ایده‌های خود را در اختیار وکلای خود یعنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دهند.

نماینده مردمی قطعاً نماینده‌ای است که بعد از کسب رأی، به یاد داشته باشد این جایگاه را به‌واسطه چه کسانی به‌دست آورده و همین طور بداند که اگر مردم او را انتخاب نمی‌کردند اکنون در این موقعیت قرار نداشت، پس باید با آن‌ها همراه بوده و از نظرات و ایده‌های آنان در اجرای کار‌ها استفاده کند.

در انتخابات سال جاری شاهد یک اتفاق خوب دیگر از سوی صدا و سیما هستیم و قرار است که کاندیدا‌ها از طریق رسانه ملی، اهداف و برنامه‌های خود را برای مردم تبیین کنند و چه خوب می‌شود که مناظره‌هایی نیز برگزار شود تا مردم بیشتر از رویکرد‌های آنان اطلاعات کسب کنند و در انتخاب خود دچار شک و تردید نباشند. قطعاً ارائه کارنامه خدمات و گزارش فعالیت‌های صورت‌گرفته توسط نمایندگان مجلسی که برای دوره جدید نیز ثبت نام کرده‌اند می‌تواند از دیگر اقدامات تأثیرگذار برای مشارکت مردم در انتخابات باشد، چراکه مردم حق دارند مطلع باشند که نماینده آن‌ها در طول چهار سال چه کار‌هایی را پیگیری کرده و انجام داده، همچنین روشنگری و گزارش نمایندگان می‌تواند کمکی باشد تا مردم بدانند انتخابات دارای اثرات مثبتی است.

مردم از نمایندگان می‌خواهند که در خصوص مشکلات موجود در کشور از قبیل گرانی، تورم، تسهیل در امر ازدواج، مسکن و شغل جوانان برنامه داشته و این برنامه‌ها را به‌صورت شفاف بیان کنند و حتی برای مردم بگویند که چه راهکاری برای مهار و حل مشکل گرانی برخی اقلام دارند. هرچند که در دولت شاهد نظارت بر قیمت‌ها و نرخ‌ها هستیم و در برخی موارد نیز حذف واسطه‌ها از بازار اتفاق افتاده ولی باز نیاز است که در زمینه شفاف‌سازی قیمت‌ها و جلوگیری از گران‌فروشی نیز نمایندگان مجلس به فکر چاره‌اندیشی باشند.

تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها با برگزاری تریبون‌های آزاد برای دانشجویان و یا برگزاری مناظره‌های انتخاباتی بین کاندیداها، توانسته‌اند نقش خود را در مشارکت انتخابات ایفا کنند. قطعاً برگزاری این تریبون‌های آزاد و حتی مناظره‌های انتخاباتی در سطح محلات مختلف نیز تأثیر خوبی داشته و مردم از نزدیک انتظارات خود را بیان می‌کنند و از کاندیداها می‌خواهند که برنامه‌های خود را در خصوص این مشکلات شرح دهند.

یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم که می‌تواند مشارکت بالا در انتخابات را در پی داشته باشد، استفاده از فضای مجازی و مدیریت آن است به گونه‌ای که در روزهای باقی‌مانده با تولید محتوای قوی و اثرگذار مانند کلیپ‌های کوتاه، تصاویر مرتبط و پیام‌های کوتاه، می‌توان آن‌ها را تشویق به حضور در انتخابات کرده و به مردم بگوییم که این یک تکلیف است، از طرفی این کار باعث تقویت وحدت ملی در قبال دشمنان داخلی و خارجی، می‌شود.

مشارکت اقشار مختلف مردم نیاز به یک‌سری برنامه‌های ابتکاری دارد تا بتوانیم آن‌ها را نسبت به تأثیر انتخابات در سرنوشت کشور آگاه کنیم. مثلاً می‌توان با برگزاری یک جشن باشکوه در سطح شهر، تمامی رأی‌اولی‌ها را در مراکز تفریحی مانند پارک یا سایر مراکزی که آن‌ها رغبت دارند، جمع کرده و با اجرای یک‌سری برنامه‌های ابتکاری، در بین این نوجوانان ایجاد انگیزه کنیم. حتی می‌توان برای اقشار مختلف هم مراسم‌هایی از این قبیل در مناسبت‌های مختلف مانند روز پدر، جشن نیمه‌شعبان، ایام دهه فجر و... برگزار کرد و ظرفیت عظیم ورزشکاران، هنرمندان، افراد معتمد و سرشناس و... را پای کار آورد.

با توجه به فرصت باقی‌مانده می‌طلبد که از ظرفیت نخبگان نیز برای مشارکت در انتخابات استفاده شود و همچنین با افراد تأثیرگذار و متنفذ هر قشر برای کنشگری فعال در انتخابات، دیدار‌های چهره به چهره تدارک دید یا اینکه به سراغ بازاری‌ها رفته و آن‌ها را برای شرکت در انتخابات تشویق و ترغیب کنیم.

یکی دیگر از عوامل اصلی افزایش مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مجلس 1402، کنترل تورم و بهبود وضعیت معیشتی مردم توسط دولت است که این کار همراه با جهاد تبیین، جهاد امیدآفرینی و جهاد خدمت‌رسانی محقق می‌شود. در مقابل نیز باید با افرادی که مغرضانه قصد مسموم کردن فضای انتخاباتی و ترویج ناامیدی در بین مردم را دارند، برخورد‌های لازم انجام شود و بدانیم که تلاش ما برای افزایش مشارکت در انتخابات، سیلی محکمی بر دهان منافقان داخلی و خارجی همچنین اسرائیل، انگلیس و آمریکای جنایتکار خواهد بود.

پس به عشق شهدا و به پیروی از فرمایشات رهبری، همه برای مشارکت بالا در انتخابات سهیم می‌شویم.

شناسه خبر 79023