شناسه خبر:80287
1402/12/16 11:27:39

سپهرغرب-گروه فرهنگی:یک تیزر تأثیرگذار از بایکوت کالاهای دوستِ اسرائیل در فضای مجازی وایرال شده است؛ تیزری که در روزهای گذشته واکنش‌های متعددی را به ویژه در میان عرب‌زبان‌ها به دنبال داشته و بدون حمایت‌های دولتی، توسط یک جوان لیبیایی ساخته شده است.

تیزر «سفر دو دیناری» که علیه کمپانی پپسی و همکاری آن با رژیم صهیونیستی ساخته شده است، در 90 ثانیه تأثیر تحریم کالاهای دوست اسرائیل را نشان داده که چگونه می‌تواند از کودک‌کشی در فلسطین جلوگیری کند.

این ویدیوی وایرال‌شده، یک خرید ساده را نشان می‌دهد که می‌تواند بر جنگ رژیم صهونیستی علیه مردم فلسطین تأثیر بگذارد. این ویدیو که با هشتگ «بایکوت» منتشر شده است، بار دیگر توجه مصرف‌کنندگان را به جنبش جهانی تحریم کالاهای دوست اسرائیل جلب کرده است.

این ویدیو در فضای مجازی به‌عنوان «قوی‌ترین ویدیوی تحریم» مورد ستایش قرار گرفته است و به طور مؤثر نشان می‌دهد که چگونه حتی حداقل هزینه برای برخی محصولاتِ همکار با اسرائیل،‌ می‌تواند به طور غیرمستقیم به اقدامات نظامی علیه غزه کمک مالی کند.

*سفر دو دیناری که موجب قتل یک کودک می‌شود

در این ویدیوی تأثیرگذار 90 ثانیه‌ای، بینندگان، «سفر دو دیناری» را که یک پسر جوان لیبیایی به نام محمد الناس با خرید یک قوطی پپسی شروع می‌کند، دنبال می‌کنند. این ویدیو تلاش می‌کند نشان دهد که این عمل به ظاهر پیش پا افتاده، چگونه می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای را برای کودکان غزه داشته باشد.

این ویدیو به شکل هنرمندانه‌ای مسیر دو دینار پرداخت شده را نشان می‌دهد که چگونه به تامین مالی یک موشک برای نیروهای مسلح اسرائیل کمک می‌کند.

پس از آنکه وسام نصار، عکاس مشهور بین‌المللی این ویدیو را به اشتراک گذاشت و گفت که «سفر دو دیناری» تلاشی مشترک با استعداد جوان لیبیایی است، به اشتراک گذاشتن این ویدیو در میان کاربران عرب‌زبان‌ شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه ایکس (توییتر) گسترده شد و تعامل‌های زیادی با آن شکل گرفت. رسانه‌ها می‌گویند که مهمترین بحث شکل‌گرفته در کنار این ویدیو، درباره اثربخشی و مسئولیت اخلاقی تحریم‌ کالاهای دوست اسرائیل از سوی مصرف‌کنندگان است.

پس از تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه و سکوت دولت‌های همکار با این رژیم، فعالان حقوق بشر موضوع تحریم برندهای بین‌المللی مرتبط با حمایت از اشغالگری اسرائیل را پیش کشیدند که برندهای مطرحی مانند مک دونالد، پیتزا هات، پاپا جانز، پپسی، کوکاکولا و استارباکس را هدف قرار می‌داد.

محمد الناس پس از وایرال ویدیوی نخستش، از طریق شبکه‌های اجتماعی در حال تولید چندین ویدیوی وایرالی دیگر برای جنبش تحریم کالاهای دوست اسرائیل است.

*همبستگی جهانی با فلسطین از طریق تحریم

«جنبش بایکوت» توسط ویدئوهای وایرالی و با همکاری مصرف‌کنندگان عادی، گفتمان گسترده‌ای را علیه اسرائیل شکل داده است و دنبال فشار بر رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به اشغال خود و پیروی از قوانین بین‌المللی است.

این تحریم‌ها ضررهای هنگفتی را به برندهای بزرگ در بعضی از کشورها وارد آورده است به طوری که شرکتِ مادر استارباکس از کاهش درآمد 40 درصدی این شرکت فقط در مالزی خبر داده است. همچنین گزارش‌هایی از ضررهای مالی شرکت‌های بزرگی مانند مک‌دونالدز به‌ویژه در کشورهای اسلامی منتشر شده است. فشارهای بین‌المللی از سوی مصرف‌کنندگان باعث شده استارباکس، پس از حمایت‌های تلویحی روزهای اول جنگ غزه از سربازان اسرائیلی، مجبور به انتشار بیانیه‌ای دوپهلو درباره عدم ارتباط با رژیم صهیونیستی شود.

 

شناسه خبر 80287