شناسه خبر:80861
1403/1/15 13:25:33

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: سد زیویه کامیاران به دلیل بارش‌های خوب اخیر، روز گذشته با دبی یک مترمکعب بر ثانیه سرریز کرد.

آرش آریانژاد روز سه‌شنبه با اعلام این خبر به خبرنگاران اظهار کرد: سد زیویه بر روی رودخانه شاهینی قرار دارد و عملیات اجرایی آن در سال 1384 آغاز و در 23 فروردین ماه سال 1392 افتتاح شد و آخرین سرریز آن در26 دیماه سال 1397 اتفاق افتاد.

وی به احتمال بروز خطرات احتمالی در حاشیه رودخانه و پایین‌دست سد به‌دلیل سرریز آن اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش دبی رودخانه شاهینی و اضافه شدن دبی سرریز، از مردم، کشاورزان و گردشگران گرامی درخواست می‌شود از نزدیک شدن به جریان سیلابی رودخانه و سرریز سد، خودداری کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در خصوص مشخصات فنی سد زیویه گفت: این سد در 26 کیلومتری شمال غربی کامیاران و در فاصله یک کیلومتری جنوب غربی روستای زیویه، بر روی رودخانه فصلی شاهینی واقع شده است.

آریانژاد ادامه داد: این سد خاکی با هسته رسی، ارتفاع از پی 52 متر، طول تاج 560 متر، در تراز نرمال دریاچه 1585 حجم مخزن سد 16 میلیون مترمکعب بوده و شبکه آن از نوع ثقلی است.

وی به اهداف ساخت این سد نیز اشاره کرد و افزود: سد زیویه با هدف جلوگیری از خروج آب‌های مرزی، تأمین آب کشاورزی پایاب سد، توسعه کشاورزی، افزایش اشتغال، بهبود دامداری و ارتقای زیست محیطی منطقه، کنترل سیلاب‌های رودخانه شاهینی و تأمین آب شرب روستاهای مجاور، احداث شده و شبکه آبیاری و زهکشی آن نیز یک هزار و 200 هکتار از اراضی پایین دست را تحت پوشش قرار داده است.

شناسه خبر 80861