شناسه خبر:80875
1403/1/15 14:26:11
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفت‌وگوی اختصاصی با سپهرغرب:

دست جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت برای اقدام تلافی‌جویانه علیه اسرائیل باز است

سپهرغرب، گروه سیاسی - سمیرا گمار: کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: درحال حاضر برای یک اقدام سخت نه‌فقط جمهوری اسلامی، بلکه کل جبهه مقاومت آماده اقدام تلافی‌جویانه هستند.

روز دوشنبه سیزدهم فروردین‌ماه 1403، منابع خبری اعلام کردند جنگنده‌های اف- 35 وابسته به نیروی هوایی ارتش اسرائیل با ورود به آسمان جولان اشغالی به‌وسیله 6 موشک هدایت‌شونده ساختمان کنسولگری و محل سکونت سفیر ایران در دمشق را هدف حمله قرار دادند. بلافاصله بعد از این عمل خصمانه اقدامات میدانی برای یافتن اجساد مجروحان و شهدای احتمالی این جنایت انجام گرفت و تعداد شهدا هفت تن و زخمی‌ها 12 نفر اعلام شد. در میان شهدای این حادثه نام «سردار محمد زاهدی» از فرماندهان نیروی قدس سپاه، معاون وی سردار محمدهادی حاجی‌رحیمی، سردار حسین امیرالله رئیس ستاد کل سپاه پاسداران در امور سوریه و لبنان و تنی چند از مستشاران ایرانی حاضر در سوریه نیز به چشم می‌خورد که با توجه به اینکه اقدام تروریستی مذکور تجاوز آشکار به خاک ایران بود، موجب خشم و غم مردم ایران و دلدادگان وطن شده و عزم راسخی در دل جبهه مقاومت و تصمیم‌سازان عرصه سیاست بین‌الملل در کشور ایجاد کرد.

از آنجایی که رژیم سفاک صهیونیستی بعد از هفتم اکتبر و عملیات طوفان‌الاقصی رسماً در باتلاق گیر کرده و با تشدید اقدامات وحشیانه در پی بازگشت آبروی از دست رفته خود در غزه است، به نظر می‌رسد این اقدام را برای جبران این بی‌آبرویی‌ها انجام داده است.

ارزیابی اولیه تحلیلگران آن است که جمهوری اسلامی ایران نیز سطح پاسخ به اقدامات اسرائیل را افزایش خواهد داد و از آنجایی‌که براساس کنوانسیون وین حمله به مراکز دیپلماتیک کشورها در حکم حمله به خاک آن واحد سیاسی محسوب می‌شود و خاک سفارت ما در دمشق مورد حمله قرار گرفته، جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت این حق را دارد تا به‌صورت کاملاً قانونی و مشروع پاسخ این تجاوز نظامی را بدون هیچ‌گونه تعقیب بین‌المللی بدهد و تل‌آویو پس از پاسخ احتمالی ایران نمی‌تواند تهران را متهم به نقض قوانین بین‌المللی کند. برخی رسانه‌های غربی مانند فاکس‌نیوز معتقدند پاسخ به حمله اسرائیل پیامدهای بسیار جدی در سراسر منطقه خواهد داشت.

به‌هرترتیب با ذکر این مقدمه کوتاه آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت‌وگوی خبرنگار گروه خبری سپهر با حسین کنعانی‌مقدم، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا درخصوص تحولات اخیر منطقه، حمله رژیم کودک‌کش صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق و تصمیم ایران برای پاسخ به این حمله وحشیانه است:

   حمله به سفارت جمهوری اسلامی عملیات انتحاری علیه خود رژیم است

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در ابتدای سخنان خود با اشاره به تحلیل و ارزیابی اقدام رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله به سفارت جمهوری اسلامی در دمشق، این کار را عملیات انتحاری علیه خود رژیم خواند و عنوان کرد: رژیم صهیونیستی با این کار کلیه قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌های موجود را زیر پا گذاشت؛ چراکه حمله به سفارت جمهوری اسلامی در دمشق، حمله به خاک ایران محسوب شده و این حق را برای جمهوری اسلامی ایجاد می‌کند که در مقابل چنین عملیاتی کلیه سفارت‌خانه‌های رژیم صهیونیستی را در بانک اهداف خود قرار دهد.

حسین کنعانی‌مقدم در ادامه تأکید کرد: درحال حاضر برای یک اقدام سخت، نه‌فقط جمهوری اسلامی، بلکه کل جبهه مقاومت آماده اقدام تلافی‌جویانه هستند.

   استیصال رژیم صهیونیستی با ناکامی در غزه

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا سپس با اشاره به علت اقدام صهیونیست‌ها در سوریه علیه ایران، توضیح داد: اکنون رژیم صهیونیستی در استیصال به‌سر می‌برد؛ چراکه در غزه به اهداف سیاسی خود نرسیده و ارتش این رژیم تلفات بالایی را متحمل شده است. در داخل حاکمیت نیز با بحران هویت مواجه شده و تظاهرات‌هایی که علیه نتاناهو درحال انجام است، مواضع آقای لاپید به‌عنوان رهبر اپوزیسیون در داخل رژیم صهیونستی مبنی بر بی‌کفایتی نتانیاهو و استعفای وی و همچنین بحث پایان یافتن ریاست جمهوری نتانیاهو و انتخابات زودرس که از جانب او مطرح شده، همگی حاکی از این است که یک فروپاشی عظیم در درون رژیم صهیونیستی وجود دارد.

   انزوای رژیم صهیونیستی و هم‌پیمان قطعی آن یعنی آمریکا

کنعانی‌مقدم بیان کرد: تصویب قطعنامه 27 و 28 شورای امنیت سازمان ملل و اینکه بعد از چهار بار وتوی آمریکا با رأی ممتنع باعث شد این قطعنامه تصویب شود، نه‌تنها حاکی از انزوای رژیم صهیونیستی و هم‌پیمان قطعی آن یعنی آمریکا است، بلکه به‌دلیل افکار عمومی و فشارهایی است که وجود داشت؛ این قطعنامه ناچاراً با 14 رأی مثبت در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید.

وی این مسئله را نشان‌دهنده یک گسل جدی در درون حاکمیت رژیم صهیونیستی و سیاست‌های آمریکا در منطقه توصیف کرد.

   رژیم صهیونیستی تئوری «بحران علیه بحران» را دستاویز قرار داده است

دبیرکل حزب سبز ایران در ادامه افزود: به نظر می‌رسد تمام این حوادث باعث شده رژیم صهیونیستی که دچار بحران است، براساس تئوری «بحران علیه بحران» با عبور از خطوط قرمز و ایجاد یک بحران جدید در حمله به سفارت جمهوری اسلامی و شهادت سرداران سپاه و دیپلمات‌های ما، عملاً خودش را در یک پرتگاه قرار دهد که هر لحظه به سقوط نزدیک می‌شود؛ چراکه می‌دانند جمهوری اسلامی در چنین مواقعی انتقام سختی می‌گیرد.

   گام‌های بعدی را جبهه مقاومت برمی‌دارد

کنعانی‌مقدم در خاتمه سخنان خود اعلام کرد: رژیم صهیونیستی دچار یک خطای محاسباتی شده و باید منتظر برخورد سخت جمهوری اسلامی باشد، چراکه احتمال اینکه ایران حملاتی را علیه مواضع نظامی، سیاسی و دیپلماتیک رژیم صهیونیستی در هر جایی که مناسب بداند انجام دهد، وجود دارد. حال که رژیم صهیونیستی یک گام به سمت فروپاشی خود برداشته، باید منتظر گام‌های بعدی از سوی جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت باشد.

در پایان باید گفت؛ پس از عملیات طوفان‌الاقصی و حملات یکپارچه و هدفمندِ محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی و بی‌آبرویی بزرگی که از آنِ رژیم کودک‌کش صهیونیستی شد، میزان فعالیت جوخه ترور اسرائیل در سوریه و لبنان نیز افزایش چشمگیری پیدا کرد؛ به‌طوری‌ که چهارم دی‌ماه 1402 شهید سیدرضی موسوی، دیپلمات و رایزن دوم سفارت ایران در دمشق، از مستشاران با سابقه سپاه پاسداران در سوریه و شخصیت‌های کلیدی‌ بخش لجستیک جبهه مقاومت در سوریه و لبنان از سوی ارتش اسرائیل مورد هدف قرار گرفت.

هدف قرار گرفتن سردار حاج‌صادق امیدزاده معاون اطلاعات نیروی سپاه قدس سپاه پاسداران و جانشین ایشان حاج‌محرم در حمله ارتش اسرائیل به دمشق و ترور مستشاران بلندپایه ایرانی نظیر شهیدان مرتضی سعیدنژاد، احسان کربلایی‌پور، محمدعلی عطایی شورچه، پناه تقی‌زاده و حجت‌اله امیدوار نیز در این خط بود، اما هیچ‌یک از این اقدامات نتوانست اراده جمهوری اسلامی ایران برای تقویت محور مقاومت را سست کند.

مقامات تصمیم‌گیر در تهران ثابت کرده‌اند که با تدبیر و صبر تحولات میدانی را رصد کرده و در دام اقدامات تحریک‌آمیز صهیونیست‌ها نخواهند افتاد، اما پاسخ سخت به این گستاخی اسرائیل امری دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. حال که حق اقدام تلافی‌جویانه از سوی جمهوری اسلامی محفوظ است، ایران علاوه‌بر امکان هدف قرار دادن مراکز دیپلماتیک اسرائیل در سراسر جهان و قرار دادن فرماندهان ارشد اسرائیل در فهرست سیاه، می‌تواند فهرستی بلندبالا از مراکز حساس اسرائیل مانند بنادر، فرودگاه‌ها، مراکز تجاری و پادگان‌های نظامی را در بانک اهداف خود قرار دهد. پاسخ هم‌سطح و بازدارنده ایران به شهادت فرماندهان ارشد مقاومت در دمشق می‌تواند مُهر پایانی بر سال‌ها تجاوز و بی‌اعتنایی اسرائیل به تمامیت ارضی کشورها، قوانین بین‌المللی و امنیت جهانی باشد.

باید منتظر ماند و دید که در روزهای آینده ایران و محور مقاومت چه زمان و مکانی را برای پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیست‌ها انتخاب خواهند کرد.

شناسه خبر 80875