شناسه خبر:81320
1403/1/26 17:40:26

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کبودراهنگ اظهار کرد: پُل کوریجان یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین پُل‌های تاریخی مربوط به دوران صفویه در شهرستان کبودراهنگ بوده که این سازه و بنای تاریخی در تاریخ 25 بهمن‌ماه 79 به شماره 3248 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مهدی غلامی با بیان اینکه این پُل واقع در 22 کیلومتری شمال همدان روی رودخانه قره‌چای احداث شده و چندین‌بار در سال‌های اخیر توسط میراث فرهنگی مرمت شده است، تصریح کرد: پُل آجری کوریجان با پنج دهانه بزرگ و چهار دهانه کوچک مزین به قوس‌های جناغی از بناهای به‌جای‌مانده از دوران صفویه بوده که در دوران قاجار نیز مورد مرمت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این رودخانه آخرین‌بار در سال 98 بر اثر بارندگی‌های شدید جاری شد، اما پس از آن سال به‌علت کاهش بارندگی‌ها خشک شده بود که خوشبختانه پس از پنج سال دوباره جان تازه‌ای به خود گرفته و آب در این رودخانه جاری فصلی جاری شده و جاری شدن آب در زیر این پُل تاریخی زیبایی دوچندانی به این سازه فاخر داده است.

غلامی خاطرنشان کرد: یک کیلومتر بعد از پُل تاریخی کوریجان حوضچه‌های تغذیه مصنوعی توسط اداره منابع آب شهرستان احداث شده که به تقویت سفره‌های زیرزمینی کمک می‌کنند.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 81320