شناسه خبر:81884
1403/2/10 08:21:53

اگرچه همچنان افتخار عملیات وعده صادق زبانزد منطقه و جهان است و با گذشت زمان اهمیت این حق‌طلبی اثرات خود را بر ترتیبات منطقه‌ای و بین‌المللی بیشتر نشان خواهد داد، اما باید اذعان کرد میزان برد صدور ایدئولوژی‌های انقلاب اسلامی این‌روزها بر آسمان نیویورک، لس‌آنجلس و سایر کشورهای اروپایی تا آفریقا و ملبورن استرالیا طنین‌انداز شده است. اعتصاب اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در گستره وسیع و آن‌هم در دانشگاه‌های مطرح با حضور پلیس و نیروهای نظامی– امنیتی مسلح گزاره‌های جدیدی از به‌هم زدن وضع موجود بوده و حکایت از مطالبه نظم دیگر در آینده دارد.

خون شهدای غزه اثرات خود را در خیابان‌های آمریکا و این‌روزها در بین جوانان دانشجوی آمریکایی و اروپایی گذاشته است. انقلاب اسلامی با پشتیبانی مقاومت که جزء تفکیک‌نشدنی بوده و برگرفته از مرکز ثقل خود که همان انقلاب اسلامی است، به مرزها که هیچ، بلکه به خیابان‌ها و دانشگاه‌های آمریکا و اروپا و سایر نقاط جهان رسیده است.

اهمیت وقوع این اعتراض‌ها با نمادهای مقاومت و برافراشتن پرچم فلسطین در محل‌های نخبگانی و مرجع تحولات علمی یک دستاورد مهم مقاومت است که ضمن به چالش کشیدن استکبار، ظرفیت بزرگی را برای به استحاله کشیدن جبهه استکبار ایجاد کرده است. اخبار سانسورشده و نظارتی از مقاومت دانشجویان آمریکایی در دانشگاه‌هایی چون دانشگاه بسیار معتبر کلمبیا نیویورک، دانشگاه جرج تاون، تگزاس، هاروارد و جرج واشنگتن در پایتخت آمریکا، حکایت از دستگیری بیش از صدها دانشجو به بهانه یهودستیزی دارد که عمق ماجرا در افکار عمومی خیلی وخیم‌تر از آنچه هست که در رسانه‌ها انعکاس یافته است.

این سؤال مطرح است که چه چیزی باعث چنین شدتی در جوامع دانشگاهی آمریکایی به همراه سرعت انتقال آن به سایر دانشگاه‌های جهان شده است؟ شاید بتوان گفت یکی از تفاوت‌های اساسی حرکت دانشجویان و اساتید این دانشگاه‌ها درک صحیح وجدانی از به‌کارگیری علوم در اهداف نامشروع دولت آمریکا و مسئولیت مضاعف دانشگاه به‌دلیل مشارکت در پروژه‌های مشترک سابق باشد که اکنون در جنایت نسل‌کشی غزه مورد استفاده قرار گرفته است.

هیچ‌وقت چنین تصویری از آمریکای منادی دموکراسی به چشم نمی‌آمد که یک استاد اقتصاد دانشگاه جورجیا را دو پلیس به زمین زده و مانند رنگین‌پوستان آمریکایی، از پشت دستبند بزنند! باید گفت رژیم صهیونیستی داشته‌های خود را در دانشگاه‌های آمریکا و سایر از دست داده است و این هزینه بسیار جبران‌ناپذیری برای آنان خواهد بود. بی‌شک باید اذعان کرد پیام مقاومت انقلاب اسلامی در آمریکا دریافت شده و چنین نشانه‌هایی مسئولیت‌های مضاعفی را برای مسئولین و برنامه‌ریزان بین‌المللی جمهوری اسلامی ایجاد می‌کند. ترسیم ذهنی از چنین واقعه‌ای در آینده مقابله با استکبار با پژوهش‌های کاربردی وتقویت جبهه مقاومت، ضرورتی بس مضاعف است که انشاالله می‌بایست منسجم و زنجیروار در دنیای مقاومت به جهات مختلف دنبال شود.

شناسه خبر 81884