شناسه خبر:81957
1403/2/11 08:07:35
در مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه صنعتی همدان رقم خورد؛

تولید خمیر رسانای الکتریکی و چسب رسانای ناهمسانگرد

در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان توسعه دانش مواد پیشرفته مشخص شد این شرکت توانسته دو محصول خمیر رسانای الکتریکی و چسب رسانای ناهمسانگرد را با یک دهم قیمت نمونه خارجی تولید و روانه بازار کند.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش :

اخیراً چسب‌های رسانای الکتریسیته به‌عنوان جایگزین بالقوه لحیم‌های دارای سرب، توجه و تمرکز زیاد پژوهشگران را به خود معطوف کرده‌اند، این چسب‌ها براساس مسیر رسانایی، به دو دسته کلی همسانگرد و ناهمسانگرد تقسیم می‌شوند.
کاربرد اصلی چسب‌های رسانای همسانگرد در زمینه قطعات الکترونیک است، حال آنکه مطالعاتی که در زمینه چسب‌های رسانای الکتریسیته انجام شده، بیانگر آن است که در این چسب‌ها نسبت به فناوری سنتی اتصال لحیمی مزایایی از قبیل عملکرد زیست‌محیطی بهتر، دمای فراورش کمتر، انعطاف‌پذیری بیشتر و فرایندپذیری ساده‌تر دارند.

بر این اساس توجه به افزایش تقاضا برای چسب‌های رسانای الکتریکی منجر به افزایش علاقه به طراحی و توسعه استراتژی‌های نوآورانه برای به‌دست آوردن مواد با خواص هم‌افزایی یا مکمل جهت کاربردهای مختلف صنعتی و همچنین زیست پزشکی شده است که دراین‌بین شرکت دانش‌بنیان توسعه دانش مواد پیشرفته یکی از شرکت‌های فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه صنعتی همدان است که توانسته در این مسیر با تولید دو محصول خمیر رسانای الکتریکی و چسب رسانای ناهمسانگرد در این مسیر گام‌های مؤثر برداشته و موفقیت‌هایی را کسب کند؛ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با مهدی پورعبدلی، عضو هیئت‌علمی و دانشیار مهندسی مواد و درعین‌حال مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان توسعه دانش مواد پیشرفته با بیان اینکه شرکت از چیزی حدود هشت ماه قبل به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان در قالب یکی از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد، فناوری و کارآفرینی دانشگاه صنعتی به ثبت رسیده است، گفت: البته پیش از این نیز ما حدود چهارتا پنج سال در این زمینه فعالیت داشته و تحقیقات لازم را در از طریق پایان‌نامه‌های دانشجویی انجام داده بودیم.

مهدی پورعبدلی با تأکید بر اینکه ایده ورود به این عرصه نیز از آنجا آغاز شد که ما در زمینه فعالیت‌های پژوهشی نیازمند یک‌سری از مواد اولیه‌ تک بودیم حال آنکه دسترسی لازم برایمان فراهم نبود، خاطرنشان‌کرد: بنابراین بر آن شدیم تا در زمینه تولید این محصولات در بدو امر دست به تحقیق بزنیم.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی همدان با اشاره به اینکه طبق تحقیقات انجام‌شده مشخص شد همه محصولات مورد نظر وارداتی و درعین‌حال دارای قیمت بالایی بوده و اغلب درکشورهای پیشرفته دنیا تولید می‌شوند، تشریح کرد: همان‌طورکه پیش‌تر عنوان شد، براساس تحقیقات پایان‌نامه‌ای بر فرایند تولید مسلط شده و سپس نمونه اولیه تهیه شد و نسبت به آنالیز اقدام کردیم؛ سپس عملکرد آن‌ها را مورد تست و آزمایش قرار داده و به نتایج مطلوبی رسیدیم.

وی افزود: تا اینکه نهایت به‌واسطه پشتوانه علمی چندین‌ساله موفق به ثبت شرکت دانش‌بنیان شدیم.

پورعبدلی با بیان اینکه خوشبختانه محصول تولید و در بسته‌بندی شکیل وارد بازار شد و مورد استقبال نیز قرار گرفت.

وی ادامه داد: درحال حاضر دو محصول تولید شرکت ما خمیر رسانای الکتریکی و چسب رسانای ناهمسانگرد است که بیشتر در صنعت برق و الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان توسعه دانش مواد پیشرفته با بیان اینکه این محصولات درواقع جایگزینی برای لحیم‌کاری است، خاطرنشان کرد: لحیم‌کاری‌های مرسوم نیازمند تأسیسات خاصی است و درعین‌حال فردی که می‌خواهد لحیم‌کاری را انجام دهد، می‌بایست از مهارت لازم برخوردار باشد و مهم‌تر اینکه انجام این کار در بلندمدت می‌تواند به‌دلیل آلایندگی (عناصر سمی) به فرد آسیب برساند؛ حال آنکه ما با تولید این محصولات تمام الزامات مذکور را کنار گذاشته و با تولید نوعی چسب، کار را ساده کردیم.

پورعبدلی ادامه داد: دسترسی به این محصول در حوزه آموزش نیز دیگر مشکلات لحیم‌کاری را نداشته و حتی می‌توان از طریق این محصول آموزش‌ها لازم را در این عرصه به کودکان هم داد؛ حال آنکه در بحث لحیم‌کاری مرسوم استفاده کودکان بنا به خطراتی که داشت، با محدودیت مواجه بود.

وی با بیان اینکه شرکت دارای انواع تجهیزات آزمایشگاهی و نیمه‌صنعتی بوده و همچنین با امکان استفاده از امکانات دانشگاهی قابلیت و ظرفیت تولید انواع مواد پیشرفته و استراتژیک مورد استفاده در صنایع مختلف را دارا است، اذعان کرد: مشتریان ما صنایع برق و الکترونیک، مهندسی پزشکی، صنایع مکانیک و رباتیک،‌ صنایع نظامی، تولیدکنندگان تجهیزات و لوازم الکترونیکی، مراکز تعمیرات حرفه‌ای لوازم الکترونیکی،‌ مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، صنایع اسباب بازی و کارهای هنری و کسب‌وکارهای خانگی هستند.

پورعبدلی با بیان اینکه نمونه خارجی این محصول وجود داشت اما هزینه خرید آن‌قدر‌ زیاد بود که با وجود نیاز کسی تمایلی به خرید نداشت، اظهار کرد: درحال حاضر ما این محصولات را با تکیه بر دانش داخلی و درعین‌حال مواد اولیه موجود در کشور با یک دهم قیمت محصول خارجی تولید و روانه بازار می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه درحال حاضر قیمت یک تیوپ 10 میلی‌لیتری نمونه خارجی این محصول در بازار یک میلیون و 500 هزار تومان است، بیان کرد: ما همین تیوپ را به قیمت 140 هزار تومان تولید و روانه بازار کرده‌ایم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه خوشبختانه استقبال از سوی دانشجویان برای ورود به عرصه فناوری در دانشگاه صنعتی همدان نسبت به قبل بهبود یافته زیرا دیگر دانشجویان به این درک رسیده‌اند که با تحصیل صرف امکان اشتغال نداشته پس به دنبال آن هستند که آموخته‌های خود را در قامت تولید محصول به بازار ارائه کنند، گفت: درحال حاضر نیز ما از این ظرفیت درحد توان بنا به محدودیت منابع مالی در بخش‌های مختلف تولید، معرفی محصول و غیره استفاده می‌کنیم، اما برای ایجاد انگیزه یقیناً می‌بایست حداقل حقوقی به دانشجویان فعال در این بخش‌ها پرداخت شود.

پورعبدلی در پاسخ به این سؤال که دانشگاه صنعتی همدان و به‌ویژه مرکز رشد این دانشگاه به‌لحاظ زیرساختی و حمایت‌ها‌ پاسخگوی نیاز فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان هست یا خیر؟ ابراز کرد: خوشبختانه با وجود محدودیت، فضای لازم در اختیار ما از سوی دانشگاه برای فعالیت‌های پژوهشی قرار گرفته و درواقع حمایت ویژه‌ای از ما داشتند؛ درعین‌حال از تشکیل مرکز رشد استقبال کرده و حمایت‌های لازم را از سایر واحدهای فناور نیز دارند.

وی با تأکید بر اینکه حتی در عرصه معرفی محصول و بازاریایی و شرکت در نمایشگاه‌ها نیز همراهی لازم را با ما داشته‌اند، تصریح کرد: راهنمایی لازم برای گرفتن تسهیلات نیز از سوی دانشگاه انجام گرفته و موفق به گرفتن تسهیلات هم شده‌ایم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تولید چند محصول دیگر نیز در دستور کار این شرکت دانش‌بنیان هست، ابراز کرد: تولید پودر هسته/پوسته مس و نقره، پد گرمایشی قیمت مناسب و شکیل برای بیماران میگرنی، پوشش‌های ضد سایش بر پایه اپوکسی و تولید یک بسته آموزشی الکترونیک برای کودکان، ازجمله محصولاتی است که کارهای تحقیقاتی آن‌ها انجام و نمونه‌ها تولید شده و طی چندماه آتی با تکمیل شدن فرایند بسته‌بندی، وارد بازار خواهند شد.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد دنشگاه صنعتی همدان به‌خوبی توانسته است در جامعه نخبگانی و صنعتی اثرگذار باشد.

حال آنکه لازمه ورود به نسل چهارم دانشگاهی (دانشگاه نسل چهارم دانشگاهی است که در جستجوی دستیابی به هدف‌های آموزشی، پژوهشی و کارآفرینانه با عنایت به مسئولیت اجتماعی و منطقه‌ای است)، توسعه پژوهش و فناوری است که زیرساخت پژوهش و نوآوری نیز داشتن یک نظام آموزش خوب در دانشگاه‌ها است و عنایت به هر دو مقوله کیفیت در آموزش و پژوهش در دانشگاه صنعتی همدان طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

به‌طوری که به گفته عضو هیئت‌علمی فناور این دانشگاه هیچ سقف و محدودیتی برای ورود به علم و فناوری در این دانشگاه وجود ندارد و نمونه‌های موفق شرکت‌های دانش‌بنیان از دانش‌آموختگان و اساتید این دانشگاه هستند که در سطح کشور توانسته‌اند به‌خوبی محصولات دانش‌بنیان خود را عرضه کنند.

شناسه خبر 81957