شناسه خبر:82071
1403/2/12 19:27:52
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان خبر داد:

مشارکت 31 استان در دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب»

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان از مشارکت 31 استان در دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» خبر داد.

عصر روز چهارشنبه 12 اردیبهشت‌ماه آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان «دوست من کتاب» در سالن ابن‌سینا برگزار شد.

مدیرکل ترویج کتاب‌خوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این آیین گفت: شماره هجدهم کتاب «هدهد سفید» ویژه کودکان و نوجوانان در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود و در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

محمدرضا اسفاری اظهار کرد: چندسالی است در نهاد کتابخانه‌های عمومی تغییرات جدی در رویکرد‌ها اعمال شده و مجموعه به یک نهاد خدمت‌محور تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه در کتابخانه‌های مرکزی و استان‌ها نزدیک به 60 خدمت ارائه می‌شود، افزود: بخشی از این خدمات مخصوص کودکان و نوجوانان است؛ به‌نحوی که کمتر از سه سال گذشته طرح «هدهد سفید» در ابعاد مختلف برای فعالیت‌های کودکان و نوجوانان درنظر گرفته شده است.

مدیرکل ترویج کتاب‌خوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تأکید بر اینکه این مهم به چهار دسته تقسیم می‌شود، گفت: در همین زمینه کتابخانه‌های مخصوص کودکان و نوجوانان با نام «هدهد سفید» فعالیت می‌کنند و کتابخانه‌های سیار نیز به همین نام مزین هستند.

وی با تأکید بر اینکه در فاز دوم مجله و کتاب «هدهد سفید» را داریم که شماره 18 این کتاب در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود و در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد، اضافه کرد: گام بعدی جشنواره دوسالانه «هدهد سفید» بوده که جزء پُرطرفدارترین جشنواره‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی است و به‌صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود.

اسفاری با بیان اینکه درنهایت برنامه تلویزیونی «هدهد سفید» را داریم که مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و در شبکه کودک پخش شده است، یادآور شد: نهاد کتابخانه‌های عمومی خدمات جذاب و ویژه که تقریباً رایگان است، ارائه می‌دهد؛ اگرچه بهره‌مندی از ظرفیت رسانه برای معرفی این خدمات نیز در دستور کار است.

وی در ادامه با بیان اینکه معرفی کتابخانه، ترویج فرهنگ مطالعه و استفاده از کتابخانه مجدانه پیگیری می‌شود، عنوان کرد: حرکت به سمت ایجاد عدالت فرهنگی در کشور رویکرد نهاد کتابخانه‌ها است.

مدیرکل ترویج کتاب‌خوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: تلاش ما این است که ارائه خدمات کتابخانه‌های عمومی در پایتخت و بین قشر عزیز و زحمتکش عشایر مساوی و به جهت دسترسی به امکانات یکسان باشد؛ بنابراین طرحی به‌منظور ارائه خدمت به عشایر درحال اجرا است.

وی در بخش دیگر از سخنانش از فعالیت هفت هزار و 500 کتابدار در حدود چهار هزار کتابخانه خبر داد و گفت: کتابداران در خط مقدم ارائه خدمات هستند.

اسفاری افزود: ترویج کتاب و کتاب‌خوانی با جشنواره‌هایی چون جشنواره رضوی، هدهد سفید و دیگر عناوین به‌جد پیگیری می‌شود.

استاندار همدان نیز گفت: شاعران و نویسندکان مظلومیت کودکان بی‌گناه غزه را در ادبیات مقاومت منعکس کنند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد اظهار کرد: باید به تاریخ و تمدن کشور و آنچه در طول قرون به یادگار مانده، افتخار کنیم؛ در دوران دفاع‌ مقدس نیز ادبیات کهن حس تعلق خاطر به ارزش‌ها و اعتقادات را در رزمندگان نوجوان و جوان تقویت کرده بود.

وی افزود: امروز اگر کشور ما با ثبات و امنیت است، مرهون تلاش گذشتگان و نسل حاضر است که در راستای حفظ و اعتلای فرهنگ ایران‌ اسلامی مؤثر واقع شدند؛ اساساً تربیت در سنین کودکی، پیش‌دبستانی و دبستان که فطرت انسانی پاک است، تأثیر بیشتری در شکل‌گیری شخصیت دارد.

استاندار همدان تأکید کرد: در دوران کودکی و نوجوانی آنچه را که در قالب شعر و داستان فرا گرفتیم، در وجود تک‌تک ما نهادینه شده و آنچه که در کنار ادبیات و کتاب به‌دست آوردیم، نباید از یاد ببریم.

وی با بیان اینکه هنر در قالب شعر، داستان، نقاشی، خوشنویسی و فیلم می‌تواند مفاهیم بسیار ارزشمندی در وجود انسان نهادینه کند، خاطرنشان کرد: از همه کسانی که در عرصه‌های فرهنگ‌سازی برای کودکان تلاش می‌کنند، همچنین از پیشکسوتان حاضر در جمع قدردانی می‌کنم.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه فعالان فرهنگ‌ساز در حوزه کودکان و نوجوانان نسبت به فرهنگ ملی و اعتقادی، توجه ویژه داشته باشند، گفت: شعرای بزرگی در طول قرون همچون حافظ، سعدی و باباطاهر داشتیم که سرآمد هستند و در دنیا نظیر ندارند، این بزرگان افتخارات فرهنگی و ادبی ما به‌شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه برای تداوم این زنجیره باید در نسل‌های امروز و فردا این گنجینه گران‌بها حفظ شود، تصریح کرد: ادبیات فاخر فرهنگی را باید با زبان ادبیات روز منطبق کرده و به کودکان و نوجوانان آموزش داد.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: فضای مجازی آسیب بزرگی است که در خلال آن، محتوای هجو و نامربوط که با فرهنگ ما هم‌خوانی ندارد، به جوانان و نوجوانان منتقل می‌شود. ادیبان، شاعران و نویسندگان با روش‌های نوآورانه می‌توانند بین نوجوانان و جوانان و فضای مجازی فاصله ایجاد کنند.

وی گفت: یاد کودکانی که در این ایام زیر بمباران‌های شنیع‌ترین افراد به خاک و خون کشیده شدند را گرامی‌ می‌داریم؛ در طول حدود هفت ماه 34 الی 35 هزار انسان که نیمی از این تعداد کودک بودند، به شهادت رسیدند.

قاسمی‌فرزاد خاطرنشان کرد: کودکان مظلوم غزه نباید فراموش شوند، بلکه باید در ادبیات مقاومت انعکاس یابند.

وی تأکید کرد: امروز ایران‌ اسلامی افتخار دارد به برکت خون شهدا در مقابل مستکبران بایستد؛ از همین رو نقش شعرا و نویسندگان در تقویت و انتقال این فرهنگ بسیار حیاتی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز با بیان اینکه در جشنواره ملی شعر و داستان «دوست من کتاب» 850 اثر از 31 استان مورد داوری قرار گرفت، گفت: 42 نفر به‌عنوان برگزیده در این مراسم تجلیل می‌شوند.

عاطفه زارعی ضمن تبریک روز بزرگداشت مقام معلم، اظهار کرد: همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران است و هر کجا خبری از تمدن، پیشرفت و توسعه به گوش می‌رسد، سرنخ‌هایی از کتاب و کتابت به‌خوبی مشهود است.

وی با تأکید بر اینکه دومین اختتامیه جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان با حمایت‌ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محافل ادبی در کشور و استان‌ها شکل گرفته است، افزود: هدف این جشنواره شناسایی استعدادها و پرورش اندیشه‌ها در راستای غنی‌سازی و ترویج فرهنگ و ادبیات ایران است‌.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان هدف از این جشنواره را شناخت واقع‌بینانه از ادبیات کودکان و نوجوانان و تلاش مستمر برای پی‌ بردن به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالقوه آن‌ها عنوان کرد و افزود: حمایت، هدایت و راهبری بالیدن به نسل نوجوانی است که اندیشه‌ورز جستجو کند، بخواند، بپرسد، بنویسد و روی پای فرهنگ کشور خود بایستد.

وی تصریح کرد: با توجه به رسالت و مأموریت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مبنی بر ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، محفل‌های ادبی راه‌اندازی و از دل این محفل «جشنواره ملی شعر و داستان دوست من کتاب» متولد شد.

زارعی با بیان اینکه آیین «اختتامیه نخستین دوره جشنواره دوست من کتاب» تیرماه 1400 برگزار شد و امروز 12 اردیبهشت‌ماه 1403 شاهد برگزاری دومین دوره اختتامیه هستیم، ادامه داد: امروز گِرد هم آمده‌ایم تا شعر و داستان‌های ارسالی درباره کتاب و اهمیت آن را مورد تأکید قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه در کنار محفل ادبی محفل قرآنی نیز در کتابخانه‌های عمومی شکل گرفت، خاطرنشان کرد: به همین دلیل بخش ویژه دومین دوره جشنواره با محوریت قرآن و عترت پیامبر (ص) تعریف شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه در مرحله نخست جشنواره «دوست من کتاب» 19 استان مشارکت داشتند و در مرحله دوم 31 استان مشارکت کردند، گفت: نقطه قوت این جشنواره حضور چهره‌های برجسته ادبی به‌عنوان داوران جشنواره است که از تک‌تک آن‌ها باید قدردانی کنیم.

وی با بیان اینکه در این جشنواره 850 اثر از 31 استان ارسال و مورد داوری قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این جشنواره در دو بخش شعر و داستان 37 برگزیده دارد و درمجموع از 42 نفر تقدیر می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان متذکر شد: امیدوارم با شناخت عمیق و واقع‌بینانه از کودک و نوجوان و با اشتراک دانش شخصی شاهد رشد، شکوفایی و مانایی ادبیات کودکان و نوجوان باشیم.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 82071