شناسه خبر:82638
1403/2/26 18:19:25

مدیرکل تأمین اجتماعی استان همدان گفت: هم‌زمان با شروع دولت سیزدهم تعداد بیمه‌شدگان اصلی در این استان از ۲۴۳ هزار و ۸۲۰ نفر به ۲۷۱ هزار و ۵۰۴ رسید که رشد ۱۱.۴ درصدی داشته است.

جواد جمور روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران از افزایش ۵۵ هزار و ۹۷۳ نفری جمعیت زیر پوشش طی دولت سیزدهم در استان خبر داد و افزود: از ابتدای دولت سیزدهم جمعیت زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی از ۷۷۳ هزار و ۱۲۵ نفر به ۸۲۹ هزار و ۹۸ نفر رسیده که رشد ۷.۲ درصدی دارد.

وی ادامه داد: هم‌اینک از مجموع جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری استان، ۸۲۹ هزار و ۹۸ نفر مستمری‌بگیر با افراد تبعی معادل ۴۷.۷ درصد جمعیت زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند.

جمور اظهار کرد: در استان همدان درحال حاضر ۲۷۱ هزار و ۵۰۴ بیمه‌شده اصلی زیر پوشش تأمین اجتماعی هستند که در مقایسه با سال قبل ۹ هزار و ۳۰۷ نفر معادل ۳.۵ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: تعداد ۷۷ هزار و ۷۳۷ پرونده مستمری‌بگیر شامل بازنشسته، ازکارافتاده و فوت زیر پوشش تأمین اجتماعی استان همدان قرار دارند.

* پرداخت ۶۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به بیمه‌شدگان

این مقام مسئول ادامه داد: سال گذشته ۶۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در قالب تعهد کوتاه‌‌مدت به بیمه‌شدگان استان پرداخت شد که شامل غرامت دستمزد ایام بیماری، ایام بارداری، کمک‌‌هزینه ازدواج و کمک‌‌هزینه عینک است.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان همدان گفت: جمع تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت پرداختی سازمان در یک‌سال ۱۴۰۰، مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال بوده و در پایان سال گذشته به عدد ۶۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

جمور افزود: نسبت جمعیت زیر پوشش در زمان شروع دولت سیزدهم ۴۴.۵ درصد بوده که هم‌اکنون به ۴۷.۷ درصد رسیده است و تلاش داریم که با کمک رسانه‌ها ضریب پوشش بیمه‌ای در استان همدان را به بیش از ۵۰ درصد برسانیم.

وی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های تأمین اجتماعی اجرای اصل ۲۹ قانون اساسی است که حاکمیت و دولت‌ها با مشارکت مردم زمینه بیمه شدن همه اقشار مردم ازجمله زنان خانه‌دار، دانشجویان و دختران مجرد را فراهم کنند.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان همدان گفت: با توجه به اینکه رشد جمعیت منفی است و جمعیت به سمت سالمندی پیش می‌رود، پوشش صندوق‌های بیمه‌ای بهترین رویکرد است تا مردم درخصوص بحث‌های درمانی دچار مشکل نشوند.

* کاهش مقرری‌بگیران بیمه بیکاری

جمور از کاهش تعداد ۴۸۸ نفر معادل ۲۱.۴ درصدی تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در استان خبر داد و افزود: تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در مردادماه ۱۴۰۰، دو هزار و ۲۷۷ نفر بوده که در پایان سال گذشته به تعداد یک‌هزار و ۷۸۹ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: سیاست‌های دولت سیزدهم برای فعال کردن واحدهای نیمه‌تعطیل و پیگیری‌های مستمر استاندار همدان برای حفظ سطح اشتغال، باعث کاهش آمار بیمه بیکاری در استان همدان شده است.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان همدان اظهار کرد: ۵۱ هزار و ۸۰۲ نفر بازنشسته، سه هزار و ۶۸۷ نفر ازکارافتاده، ۲۲ هزار و ۲۴۸ فوتی در دولت سیزدهم به افراد زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی افزوده شد.

* اجرای فهرست هوشمند بیمه از اول خردادماه در همدان

جمور اظهار کرد: طرح فهرست هوشمند حق بیمه با هدف متمرکزسازی همه مراحل ارسال و پرداخت این فهرست در کارگاه‌ها، تسهیل در فرایند پرداخت حق بیمه و جلوگیری از ایجاد و انباشت بدهی‌های بیمه‌ای کارفرمایان از اول خردادماه در همدان اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در این طرح تلاش شده است تا بخش عمده کنترل‌هایی که تاکنون بعد از تکمیل و ارسال فهرست حق‌ بیمه در شعب و در غیاب کارفرما روی فهرست‌های دریافتی اعمال و در مواردی سبب ایجاد بدهی یا اعمال جریمه برای کارفرمایان می‌شد، به‌صورت برخط و در زمان ثبت فهرست روی آن‌ها اعمال و بازخورد لازم برای اصلاح اشکالات و نواقص احتمالی به کارفرما داده شود.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان همدان اظهار کرد: با اجرای طرح فهرست هوشمند همه پردازش‌های فهرست حق بیمه کارفرمایان به‌صورت متمرکز و هوشمند و هم‌زمان با تکمیل فهرست انجام می‌شود و کارفرما فرصت خواهد داشت نواقص احتمالی را پیش از ارسال آن رفع کند.

جمور مهم‌ترین مزایا و دستاوردهای فهرست هوشمند را شامل پرداخت برخط و آسان حق‌بیمه، جلوگیری از تضییع حقوق بیمه‌شدگان با ایجاد خطای کاربری، انجام برخط پردازش‌های فهرست و مطلع شدن برخط کارفرمایان از نتیجه پردازش‌ها، کاهش ازدحام در شعب و پیشگیری از معطل شدن مراجعان، ایجاد نشدن بستانکاری‌های کاذب، جلوگیری از انباشت بدهی‌ها و جرایم پرداخت فهرست، کنترل عناوین شغلی و ریزدست‌مزدها، کنترل میزان رشد دست‌مزدها و مزایای مشمول کسر حق بیمه و جلوگیری از بروز خطا و اعتراض کارفرمایان دانست.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 82638