شناسه خبر:85940
1403/6/5 08:03:09
دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان همدان مطرح کرد:

پیاده‌روی اربعین، الگوی اتحاد در مقابل استکبار

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان همدان گفت: پیاده‌روی اربعین باید به ما نشان بدهد مردم برای تقابل با استکبار و مستکبرین، لازم است به مقوله اتحاد همه‌جانبه، ازخودگذشتگی و تواضع، برسند.

حجت‌الاسلام مهدی جوادی طی گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه سپهرغرب درخصوص مسئله اربعین و اتفاقاتی که در عصر حاضر در ارتباط با این مناسبت درحال رخ دادن است، ابراز کرد: اربعین فرصتی بسیار ارزشمند برای پژوهش، بازنگری و بررسی عدد 40 است؛ در گذشته این میزان مطالعه و پژوهش درخصوص اربعین وجود نداشته و تا این حد به شناخت دقیق آن پرداخته نشده بود. البته طی چندسال اخیر این بستر فراهم شده که پژوهشگران به موضوع اربعین بپردازند و در این خصوص اطلاعاتی را به زبان‌های مختلف دنیا در اختیار همگان قرار دهند.

وی تأکید کرد: اطلاع‌رسانی‌ها درخصوص پژوهش‌ها باید به‌ویژه در اختیار قشر جوانان قرار بگیرد؛ جوانان آینده‌سازان این نظام و جامعه جهانی هستند و اگر این نسل بتواند براساس اربعین، هویت شیعی و جهادی خود را بشناسند، می‌تواند در آینده جهان تأثیر شگفت داشته باشد.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان همدان با اشاره به تاریخچه اربعین به‌عنوان چهلمین روز شهادت امام حسین (ع)، گفت: زیارت اربعین در ادبیات دینی و تاریخی ما وجود دارد، اما در رابطه با اینکه سال نخست برای امام حسین (ع) اربعین گرفته شده است یا سال بعد، بین تاریخ‌دانان و علما، اختلاف نظرهایی وجود دارد.

وی در ادامه افزود: ما با کنش جدی جامعه یا واکنش دقیق روز در رابطه با مسئله تکریم و تعظیم واقعه عاشورا مواجه هستیم؛ اربعینی که ما امروز از آن یاد می‌کنیم، یک بزرگداشت ظاهری نیست، بلکه یک انقلاب بوده که درحال شکل گرفتن در عرصه تکریم و بزرگداشت‌ها است.

حجت‌الاسلام جوادی با اشاره به اهمیت اربعین و توجه بیشتری که این سال‌ها به آن شده است، گفت: اگر موضوعی در طول تاریخ برایمان مهم شد، باید مانند اربعین کنونی، با این عظمت مورد تقدیر و تکریم قرار گیرد و اینکه برای واقعه‌ای یک دقیقه سکوت یا قیام کنیم، تعظیم باشکوهی نیست.

این استاد دانشگاه با اشاره به جمعیت کثیر زائر و جایگاه ویژه اربعین، اظهار کرد: بیش از 20 میلیون نفر در بازه زمانی یک‌ماهه و فاصله زمینی چندصدکیلومتری، اقدامات گوناگونی را دلی و از روی علاقه، علم و آگاهی، انجام می‌دهند که به‌نوعی ایثار و جان‌فشانی است؛ درواقع هرکس به طریقی در این مسیر قدم برمی‌دارد و هزینه‌هایی را برای این تعظیم، متقبل می‌شود.

حجت‌الاسلام جوادی تأکید کرد: مسئله ایثار و ازخودگذشتگی، ارزش‌های بزرگی هستند که قبل از ظهور امام عصر (عج) باید رقم بخورند و مردم در مقوله فداکاری، باید نقش‌آفرینی جدی و بلندمدت داشته باشند، اما از جمعیت یک میلیارد و 500 میلیون مسلمان، فقط 20 میلیون نفر در این مراسم شرکت می‌کنند؛ بنابراین هنوز در فضای اربعین به آن حد از ایثار نرسیده‌ایم.

وی با اشاره به مسئله مقاومت و ایثاری که جامعه کنونی باید دنبال کند، گفت: فاصله دو جبهه حق و باطل در همین مسئله خلاصه می‌شود؛ باطل جبهه سود و جمع‌آوری است که طبق آیه قرآن این‌ جبهه هویتشان را از دست می‌دهند که اندوخته خود را زیاد کنند، درصورتی که جبهه حق، اموال و اولاد خود را در این مسیر فدا می‌کنند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: ما امروز جبهه حق را در کالبد جبهه مقاومت در برابر مستکبرین مشاهده می‌کنیم؛ اکنون مصداق جبهه حق جان‌فشانی مردم مظلوم غزه است.

حجت‌الاسلام جوادی با اشاره به مسئله ایثاری که در اربعین باید رقم بخورد و رابطه آن با مقاومت مردم فلسطین، گفت: مقاومت یعنی ما بتوانیم «هیهات منه ذله» را اجرایی کنیم و چه واقعه‌ای امروزه می‌تواند آن را بهتر از شهادت در غزه، نمودار کند؛ مردم غزه نمی‌خواهند به هر قیمتی زندگی کنند و حاضر هستند برای یک شعار، از جان خود بگذرند و این‌ها هستند که مستضعفین جامعه بشری را در مقابل مستکبرین، مقاوم‌سازی می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه واقعه اربعین اجتماع مستضعفین و مقاومت را در برابر ذلت تکمیل می‌کند، عنوان کرد: بنابراین هرچه پیش می‌رویم، مشاهده می‌کنیم که اربعین ابعاد هویتی خود را جدی‌تر پیدا می‌کند.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان همدان با اشاره به دیدگاه و تفکر اکثریت نسبت به اربعین، گفت: امروزه غالب افراد از اربعین، نوع میزبانی فیزیکی و مادی مردم عزیز عراق را مشاهده می‌کنند، اما آنچه که در بطن این واقعه وجود دارد و هویت اربعین را تشکیل می‌دهد، چیزی نیست غیر از هویت عزتمندی در برابر نپذیرفتن ذلت.

وی ادامه داد: اکنون می‌بینیم که عزیزان عالم در ذیل نام حسین‌بن‌علی درحال اجتماع هستند؛ چراکه امام حسین (ع) عزتمندانه زندگی و در برابر مستکبرین تا آخرین نفس ایستادگی کرد؛ بنابراین همین تفکر، جبهه مقاومت است.

حجت‌الاسلام جوادی با اشاره به این سخن امام خمینی (ره) که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، گفت: همین شعار به معنای عزتمندی است؛ درست است که آمریکا تجهیزات و سلاح‌های جنگی در اختیار دارد، اما در برابر عزتمندی این جامعه، کاری از پیش نخواهد برد. چرا‌که آن‌ها اساساً ذلیل هستند و هرچقدر ازلحاظ مادی تأمین باشند، قدرتی برای اعمال آن ابزار‌ها نخواهند پیدا کرد.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان همدان با اشاره به نخستین میزبانی مردم عراق از زائران اباعبدالله و محدودیت‌های این سفر، تشریح کرد: این میزبانی اربعین از همان اوایلی که امام حسین به شهادت رسید، وجود داشته است، اما فرازونشیب‌ها و موانعی در گذر زمان بر سر این راه بوده است؛ ازجمله زمانی‌هایی که امکان زیارت امام حسین (ع) به‌خاطر مخاطرات جانی، وجود نداشته یا تنگناهایی که خود دولت عراق در زمان صدام برای زوار ایجاد می‌کرد. بنابراین اگر این موانع وجود نداشت، مردم از همان بازه زمانی سال 61 در این منطقه، زیارت اربعین را دنبال می‌کردند.

حجت‌الاسلام جوادی در ادامه با بیان اینکه بنابراین زیارت اربعین از همان ابتدا بوده است، عنوان کرد: آنچه امروزه مشاهده می‌کنیم، یک عظمت مردمی است؛ جمعیت کثیری از مردم از آحاد کشورهای مختلف در مراسم اربعین سیدوسالار شهیدان شرکت می‌کنند، درحالی که این گستره از جمعیت در طول تاریخ، نظیر ندارد.

وی بیان کرد: ما امروز از اربعین به‌عنوان یک ابزار منحصربه‌فرد تجمیعی یاد می‌کنیم؛ کسی که در این مسیر قدم برمی‌دارد، قلم می‌زند و هزینه می‌کند، در استمرار حرکت تمام کسانی است که در طول تاریخ اسلام از زمان معصومین تاکنون، در مسیر شعائر حسینی بوده‌اند و سبک و منش آن‌ها را دنبال کرده‌اند؛ بنابراین باید توجه داشته باشیم که ما نیز این سیره مسلمانان را به‌صورت جدی دنبال کنیم.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان همدان به آنچه که امروزه جامعه بشری به آن احتیاج دارد اشاره کرد و گفت: نخست ماهیت و بطن حرکت سیدالشهدا است که هر کجای این عالم شنیده شود، فهمیده می‌شود؛ درحقیقت حرکت اباعبدالله، حرکتی است که همه مردم با تمام اختلاف سلیقه، برایشان قابل درک و ملموس است. نکته دوم اینکه اربعین باید به ما نشان بدهد مردم برای تقابل با استکبار و مستکبرین، لازم است به مقوله اتحاد همه‌جانبه، ازخودگذشتگی و تواضع، برسند.

وی در پایان سخنانش با اشاره به دو وظیفه‌ای که در اربعین تحقق پیدا می‌کند، اذعان کرد: نخست تقویت حال فردی است و دوم اینکه جامعه حق، در برابر جامعه باطل، تقویت می‌شود؛ درحقیقت در اربعین برد فردی و اجتماعی را می‌بینیم که این دو برد در برابر شکست طاغوت است.

شناسه خبر 85940