شناسه خبر:24779
1399/4/19 13:54:42

 
سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان بر حمایت از محصولات صادرات‌محور تأکید کرد و گفت: هدف‌گذاری توسعه صادرات برای استان، باید بر مبنای تولید این‌گونه محصولات انجام شود.
خالد جعفری روز پنجشنبه گذشته در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان اظهار کرد: بیشتر مسئولان استان هم‌زبان و هم‌شعار هستند، ولی به‌دلیل اینکه در عمل این‌گونه نیستند، در بسیاری از موارد و مسائل نمی‌توانیم به نتیجه لازم دست پیدا کنیم.
وی افزود: تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در جلساتی که مباحث مهمی به‌ویژه در سالی که به‌نام جهش تولید نام‌گذاری شده است، مطرح می‌شود حضور پیدا نمی‌کنند.
جعفری با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین کارگروه‌های استان توسعه صادرات است، اضافه کرد: امروز که کشور ما در شرایط جنگ اقتصادی قرار گرفته، یکی از مهم‌ترین مسائل در بهبود وضعیت اقتصادی، تأمین ارز مورد نیاز است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان برگشت ارز حاصل از صادرات و رونق صادرات محصولات تولیدی استان را اولویت امسال اعلام و یادآوری کرد: هدف‌گذاری توسعه صادرات برای کردستان باید بر مبنای تولیدات صادرات محور باشد.
جعفری برحمایت از محصولات صادرات محور در استان تأکید کرد و گفت: در بخش صنعت استان بیش از 20 واحد، معدن پنج واحد و بخش کشاورزی هم 50 واحد صادرات‌محور داریم و باید در سال جهش تولید حمایت از این واحدها در اولویت قرار گیرد.
وی تأکید کرد: حمایت از این واحدها هم منجر به رونق تولید، حفظ و افزایش اشتغال و هم تأمین ارز موردنیاز کشور می‌شود و این مهم، با پای کار بودن و همکاری بخش خصوصی قابل‌تحقق است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان افزود: از یک‌میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات انجام شده استان در سال گذشته کمتر از 30 درصد آن سهم محصولات تولیدی استان بوده است.
      هدف‌گذاری 680 میلیون دلاری صادرات در کردستان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: هدف‌گذاری صادرات از مرزهای استان برای سال جهش تولید انجام 680 میلیون دلار صادرات است که در سه‌ماهه نخست امسال 216 میلیون دلار آن تحقق پیدا کرده است.
محمد دره‌وزمی با اشاره به اینکه توسعه صادرات با کشور عراق در برنامه کاری سازمان قرار گرفته است، اضافه کرد: تحقق جهش تولید و توسعه صادرات بدون همکاری بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست.
وی یادآوری کرد: تعداد واحدهای صادرکننده در بخش صنعت و معدن استان در سال 97، 27 واحد بوده که این تعداد سال گذشته به 48 واحد افزایش یافت و امیدواریم امسال این تعداد به 80 واحد برسد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه 380 کارت بازرگانی در استان صادر شده که خروجی عملکرد صادرات این کارت‌های بازرگانی مشخص نیست، افزود: برگشت ارز حاصل از صادرات در استان به معضل تبدیل شده و صادرکنندگان مدعی هستند، صادرات آن‌ها با اقلیم کردستان عراق به‌صورت ریالی انجام می‌شود و مسئولان کشوری این را نمی‌پذیرند و عنوان می‌کنند در عراق که ریال چاپ نمی‌شود تا با ریال معامله انجام گیرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 24779