شناسه خبر:34143
1399/10/3 10:19:56

سپهرغرب، گروه خبر: پروژه بزرگ «قوطی‌سازی زمزم» که کار ساخت و تکمیل آن از ابتدای دولت شروع شده بود سه‌شنبه با حضور رئیس بنیاد مستعضفان انقلاب اسلامی به بهره‌برداری رسید.

پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی صبح سه‌شنبه با استقبال استاندار کرمانشاه و جمعی از مدیران ارشد استانی وارد کرمانشاه شد.

بهره‌برداری از پروژه بزرگ قوطی‌‌سازی زمزم برنامه نخست سفر یک‌روزه رئیس بنیاد مستضعفان به کرمانشاه بود.

مجوز احداث کارخانه قوطی‌سازی زمزم کرمانشاه سال 1387 صادر شد و بعد از پیگیری‌های مستمر سال 1392 کلنگ این طرح صنعتی به زمین خورد و عملیات اجرایی آن با سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان آغاز شد.

مردم کرمانشاه 13 سال است که منتظر افتتاح این پروژه هستندکه حدود دو سال پیش آماده بهره‌برداری شد اما باز تحریم‌ها مانع از افتتاح آن شد.

از آنجا که انحصار تولید این قوطی‌ها در دنیا در اختیار چند کشور محدود از جمله آمریکا، آلمان و ژاپن بود، ماشین‌آلات این کارخانه هم ساخت آلمان بود و باید کارشناسان خارجی برای راه‌اندازی آن اقدام می‌کردند که به‌دلیل خروج آمریکا از برجام و اتخاذ تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان در مرحله تست نهایی متوقف شد.

عدم حضور کارشناسان شرکت آلمانی برای تأیید نهایی، بهره‌برداری از پروژه را معطل کرد تا اینکه در نهایت بعد از پیگیری و رایزنی‌های فراوان از توانمندی‌های داخل کشور برای راه‌اندازی آن‌ها استفاده شد و در سال جهش تولید با توان مهندسان ایرانی و دور زدن تحریم‌ها این کارخانه وارد چرخه تولید کشور شد.

تأمین قوطی‌های آلومینیومی از نوشیدنی‌‌های گازدار یکی از نیازهای کشور بود که سالانه باعث خروج صدها میلیون دلار ارز از کشور می‌شد، لذا بنیاد مستضعفان با انجام سرمایه‌گذاری کلانی در این بخش کارخانه بزرگی را در کرمانشاه احداث کرد که از خروج 50 میلیون دلار ارز برای تأمین قوطی‌های نوشیدنی‌های گازدار جلوگیری می‌کند.

کارخانه قوطی سازی زمزم کرمانشاه با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و400 میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان و مشارکت بانک صنعت‌و‌‌معدن استان که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری حال حاضر در غرب کشور است با ظرفیت تولید سالانه 12 هزار تن بدنه قوطی نوشابه و اشتغال مستقیم 180 نفر و غیرمستقیم 500 نفر در زمینی 26 هکتاری در شهرک صنعتی بیستون کرمانشاه احداث شده است.

رئیس بنیاد مستضعفان کشور گفت: برای راه‌اندازی کارخانه قوطی‌سازی کرمانشاه منتظر رفع تحریم‌ها نماندیم و به دنبال راه علاج تحریم‌ها رفتیم و کار را به دست متخصصان خودمان و جوانان با استعداد کرمانشاهی واگذار کردیم.

پرویز فتاح در مراسم افتتاح کارخانه قوطی‌سازی سینا در کرمانشاه، اظهار کرد: این کارخانه نماد اقتصاد مقاومتی و نماد شکستن کمر تحریم است.

وی با بیان اینکه باید در برابر جوانان و متخصصانی که این کارخانه را راه‌اندازی کرده‌اند تواضع کرد، گفت: اینجا تجلی روح و توان ایرانی است.

رئیس بنیاد مستضعفان تصریح کرد: این کارخانه سال گذشته راکد بود مهندسان خارجی دستگاه‌ها را به ما فروخته بودند، پول آن را دریافت کرده بودند، ولی به بهانه‌های مختلف از راه‌اندازی این کارخانه سر باز می‌زدند.

فتاح ادامه داد: با وجود این شرایط دو راه داشتیم، اول اینکه منتظر پایان تحریم باشیم تا مهندسان خارجی برای نصب به کشورمان بیایند البته این را هم می‌دانستیم کسی که دارو و واکسن را برای ما تحریم می‌کند نمی‌تواند کاری برایمان انجام دهد، یا اینکه راه دوم را انتخاب کنیم و با تکیه بر توان جوانان ایرانی، دست به کار شویم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص راه علاج تحریم‌ها، گفت: ما در این پروژه همین کار را کردیم و برای راه‌اندازی آن منتظر رفع تحریم نماندیم و به دنبال راه علاج تحریم‌ها رفتیم.

وی ادامه داد: تصمیم گرفتیم کار را به دست متخصصین خودمان و جوانان با استعداد کرمانشاهی بسپاریم و آنان با نیت صادقانه ورود کردند و با یاری خداوند این عزیزان چه حماسه‌ای برپا کردند، یک تکنولوژی ‌هایتک را در این کارخانه اجرا کرده‌اند.

رئیس بنیاد مستضعفان تأکید کرد: این یک فرمول است که هر جا وارد شدیم و کار کردیم پیروزیم و هرجا که منتظر دیگران ماندیم کاری از پیش نبردیم.

فتاح از لزوم شروع ساخت درب قوطی و نیز ساخت قوطی در اندازه‌های مختلف و راه‌اندازی فاز دوم این کارخانه سخن گفت و از مسئولین کارخانه خواست مواد اولیه لازم را از داخل خریداری و تهیه کنند.

وی با اشاره به نقش ویژه استان کرمانشاه در جنگ تحمیلی و مرزداری و مرزبانی مردم آن، بیان کرد: هیچکس منتی بر سر این مردم ندارد، کرمانشاه جایگاه شهیدان است و همه وظیفه دارند به این خطه خدمت کنند.

وی ادامه داد: این کارخانه 500 نفر اشتغال ایجاد کرده که تأکید ما بر استفاده از نیروهای بومی استان است.

رئیس بنیاد مستضعفان در پایان گفت: بنیاد مستضعفان امسال 31 هزار میلیارد تومان در کل کشور سرمایه‌گذاری کرده است و سال آینده بنیاد هیچ پروژه نیمه‌تمامی در کشور نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس استاندار کرمانشاه پروژه عظیم قوطی‌سازی سینا را مصداق عینی جهش تولید و اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: کارخانه عظیم قوطی‌سازی سینا در قالب یک طرح دانش‌بنیان و برخوردار از تکنولوژی بسیار بالا به ثمر رسید.

هوشنگ بازوند در آئین بهره‌داری از کارخانه قوطی‌سازی سینا، اظهار کرد: این پروژه هدیه مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه است که صمیمانه از ایشان تقدیر و تشکر می‌کنیم.

وی تکنولوژی بالای به‌کار رفته در این کارخانه را نشان دانش‌بنیان بودن آن دانست و تصریح کرد: در سال جهش تولید این پروژه مصداق عینی جهش تولید و اقتصاد مقاومتی است.

استاندار کرمانشاه افزود: درون‌زا بودن و استفاده از ظرفیت و توان داخلی از مصادیق اقتصاد مقاومتی است که در این پروژه وجود دارد.

بازوند جوا‌ن‌های امروزی کرمانشاه را رویش‌های 10 هزار شهید این استان دانست که هشت سال در برابر دشمن سینه‌ستبر کردند و از کشورشان دفاع کردند.

وی در پایان از کمک‌های پرویز فتاح چه در کمیته امداد و چه در بنیاد مستضعفان، در زمان زلزله، سیل و بحران کرونا تشکر کرد.

شناسه خبر 34143