شناسه خبر:39764
1400/2/6 09:30:26

سپهرغرب، گروه خبر: خشک‌سالی که در سال زراعی جاری در لرستان و کشور به وقوع پیوسته، باعث شده که بیش از 40 درصد جمعیت زنبورهای استان از بین برود و همین موضوع می‌تواند میزان عسل تولیدی در لرستان را 70 درصد کاهش دهد؛ اما اگر دولت بتواند شکر ارزان‌قیمت و دارو با قیمت مناسب برای زنبورداران تأمین کند، میزان خسارات واردشده در این صنعت را کاهش‌ می‌دهد.

زنبور عسل افزون‌بر تولید محصولات گوناگون و اشتغال‌زایی در صنایع مختلف، مهم‌ترین نقش خود را در طبیعت با دخالت در عمل گرده‌افشانی و افزایش تولید محصولات کشاورزی و احیای محیط‌زیست ایفا می‌کند.

بررسی‌هایی که توسط محققان در کشورهای مختلف انجام شده، نشان می‌دهد نقش زنبور عسل در افزایش تولیدات کشاورزی 69 تا 143 برابر تولیدات مستقیم آن است؛ همچنین بررسی‌های انجام‌گرفته در ایران نیز مشخص کرده که ارزش زنبور عسل در افزایش تولیدات کشاورزی در ایران 90 برابر ارزش تولیدات مستقیم کلنی‌ها و برابر چهار درصد تولید ناخالص ملی کشور است.

بنابراین با توجه به آنچه گفته شد و نیز یادآوری اهمیت زنبور عسل در حفظ و احیای محیط‌زیست، لزوم حمایت از این صنعت و جلوگیری از نابود شدن جمعیت زنبورهای عسل کشور امری حیاتی است.

بنا بر اعلام هواشناسی میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش داشته است و این یک حقیقت تلخ بوده که طی 35 روزی که از امسال می‌گذرد، هنوز شاهد باران خوبی در لرستان نبوده‌ایم.

این خشک‌سالی بی‌سابقه علاوه‌بر مشکلاتی که برای کشت‌های دیم و در آینده‌ای نزدیک برای کشت‌های آبی ایجاد خواهد کرد، باعث شده که محیط‌زیست لرستان نیز با کمبود گیاه و گل مواجه شود و این موضوع خسارت زیادی به بخش دامداری و زنبورداری استان وارد خواهد کرد.

   حدود 40 درصد جمعیت زنبورهای استان از بین رفته است

برای آگاهی از حجم این خسارات به سراغ اسدالله عالیخانی، زنبوردار نمونه استان در سال‌های 66، 86 و 96 رفتیم.

این زنبوردار نمونه با اشاره به آنکه مهم‌ترین مسئله‌ای که در سال جاری برای کندوهای زنبور عسل به‌وجود آمده نبودن گرده گیاهان است، اظهار کرد: برای نمونه در سال 98 روزانه در هر کندوی عسل 100 گرم گرده توسط زنبورها جمع‌آوری می‌شد، اما این مقدار گرده امسال توسط 50 کندو نیز جمع‌آوری نمی‌شود.

وی ادامه داد: به‌علت خشک‌سالی که امسال در کشور به‌وجود آمده، زنبورداران در مناطق گرمسیری آسیب جدی دیدند؛ به‌طوری که براساس گفته‌های آنان تا به امروز حدود 40 درصد جمعیت زنبورهای استان از بین رفته است.

عالیخانی با بیان اینکه اگر در روزهای آینده شاهد بارش باران نباشیم این حجم از خسارت بسیار بیشتر می‌شود، عنوان کرد: درصورتی‌ که در اردیبهشت‌ماه بارندگی در مناطق ییلاقی نداشته باشیم، گله‌های زنبور همانند مناطق گرمسیری در این مناطق نیز از بین می‌روند.

   تأمین شکر و دارو باعث جلوگیری از نابودی جمعیت زنبورهای کشور می‌شود

این زنبوردار لرستان با عنوان کردن آنکه در این وضعیت دولت بایستی از زنبورداران حمایت کافی داشته باشد، تصریح کرد: تأمین شکر ارزان‌قیمت و دارو با قیمت مناسب می‌تواند باعث جلوگیری از نابودی جمعیت زنبورهای کشور شود؛ اما دادن شکر 11 هزار و 500 تومانی توسط دولت به زنبوردارانی که طی دو سال اخیر درآمدی نداشته‌اند، چاره‌ساز این کار نیست.

   میزان عسل تولیدی در لرستان 70 درصد کاهش پیدا خواهد کرد

عالیخانی بیان کرد: براساس پیش‌بینی‌ها و با توجه به وضعیت فعلی، میزان عسل تولیدی در استان امسال بایستی 70 درصد کاهش یابد؛ اما اگر شاهد بارش‌های خوبی در اردیبهشت‌ماه و یا حمایت مناسب دولت باشیم، این میزان کاهش کمتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درصورت از بین رفتن جمعیت زنبورهای عسل تنها حوزه تولیدات این موجود از بین نمی‌رود، خاطرنشان کرد: درصورتی که این اتفاق رخ دهد، بحث گرده‌افشانی با مشکل روبه‌رو می‌شود و درنتیجه میزان رشد گیاهان در طبیعت کمتر شده و میزان تولید محصولات باغی و کشاورزی نیز اُفت قابل توجهی می‌کند.

   سال گذشته بیش از دو هزار و 900 تُن عسل در لرستان تولید شد

در ادامه برای آگاهی از وضعیت تولید عسل در استان به سراغ مدیر امور طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی لرستان رفتیم.

محمدعلی جعفرپور با بیان اینکه لرستان در حوزه تولید عسل جزء 10 استان برتر کشور است، اظهار کرد: سال گذشته بیش از دو هزار و 900 تُن عسل در لرستان تولید شده است.

جعفرپور با اشاره به اینکه سه هزار و 500 زنبوردار در لرستان فعالیت می‌کنند، افزود: این زنبورداران بیش از 350 هزار کندو دارند که با توجه به شرایط آب‌وهوایی کشور بایستی تدابیری در سطح ملی بری آنان اندیشده شود.

وی ادامه داد: بیشتر حجم عسل تولیدی در لرستان معمولاً در اواخر مردادماه و اوایل شهریورماه تولید شده و به فروش می‌رسد؛ امسال در راستای حمایت از زنبورداران میزان شکر مورد نیاز آنان با نرخ هر کیلوگرم 11 هزار و 500 تومان تأمین شده است.

شناسه خبر 39764