شناسه خبر:48435
1400/8/25 09:16:21
برخی مسئولان کرمانشاه حتی آمار اقتصادی هم ندارند

حمـــایت از تولیـــد و تولیــدکننـده باید در اولویت باشد

سپهرغرب، گروه خبر: وضعیت سلامت اداری کرمانشاه فاجعه است، این نکته‌ای بوده که مرکز پژوهش‌های مجلس به آن اشاره کرده؛ از طرفی مسئولان اقتصادی استان درخصوص آمارهای صادراتی نیز اطلاعات دقیقی ندارند و این نشان دیگر از وضعیت بغرنج استان کرمانشاه است. موضوع تولید داخلی و تأکید بر آن علاوه‌بر همه اهمیت‌های پیش‌گفته، ضرورت‌های ویژه‌ای دارد، به‌خصوص در شرایط کنونی برای کشور ما بسیار تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز بوده، اما کرمانشاه در این مقوله‌ها همچنان عقب است.

امروزه در همه جوامع بشری تولید از اهمیت خاصی برخوردار است و همه انسان‌ها به نقش و اهمیت آن واقف‌اند؛ چراکه تولید به معنی زندگی، رشد، شکوفایی، کار، تلاش، اشتغال، بهره‌گیری از طبیعت، رفع نیازهای زندگی، رفاه شخصی و عمومی، استفاده بهتر از منابع موجود، رفع مشکلاتی همچون بیکاری، تورم، مسکن و به حرکت درآوردن چرخ عظیم اقتصاد یک جامعه است.

تولید عامل اصلی ایجاد استحکام در اقتصاد، سامان دادن آن و محور پیشرفت و توسعه است. از همین رو تولید شاخص و معیار اصلی پیشرفت در یک کشور بوده و برای ما نیز به‌عنوان شاخص پیشرفت، ملاکی برای اندازه‌گیری سرعت، شتاب و میزان پیشرفت محسوب می‌شود.

توجه و تأکید بر تولید داخلی در این مقطع دارای معنی خاص و ویژه‌ای است. امروزه تولید داخلی یعنی رونق بخشیدن به حرکت کشور، یعنی حرکت به سوی استقلال و خودکفایی و خوداتکایی و رهایی از وابستگی‌ها، یعنی تحکیم پیشرفت همه‌جانبه، یعنی تحقق اهداف عدالت و پیشرفت، یعنی مستحکم کردن اقتصاد داخلی و شکوفا کردن آن، یعنی ساختن کشور و آباد کردن خانه خودمان، یعنی رشد همه‌جانبه، یعنی بالا بردن قدرت خرید مردم، یعنی افزایش دارایی‌ها و مالکیت مردم، یعنی حذف دلالی‌ها و واسطه‌گری‌ها، یعنی جذب سرمایه‌های بی‌هدف و سرگردان و سوق آن به سمت کار و تولید، یعنی افزایش درآمد ملی، یعنی افزایش سرمایه‌گذاری، یعنی سامان دادن سرمایه‌ها در کشور، یعنی کاهش واردات و افزایش صادرات، صادراتی که همگان و به‌خصوص مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند؛ چراکه صادرات نقش مهمی در ثبات اقتصادی کشور دارد و در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و خدماتی موجب تحول چشمگیری می‌شود.

هرگاه کشوری بخواهد مراحل پیشرفت را سپری کند، می‌بایست به تولید کالا و خدمتی که سبب افزایش صادرات شود، توجه داشته باشد. درواقع تمام کشورهای توسعه‌یافته بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی خود را از محل صادرات تأمین می‌کنند و یا اینکه یکی از محورهای توسعه آن‌ها تولید کالا و خدمات برای صادرات به‌شمار می‌رود؛ زیرا وقتی کالایی صادر می‌شود، به این معنا است که تولید آن کشور چنان کیفیتی دارد که می‌تواند بازارهای بین‌المللی را به‌دست آورد و بازار ملی و بین‌المللی را تصاحب کند. بنابراین صادرات یکی از عوامل مهم ثبات اقتصادی کشورها محسوب می‌شود که توجه ویژه‌ای به آن دارند.

استان کرمانشاه با دارا بودن 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، پنج مرز رسمی و یک بازارچه مرزی، از ظرفیت ویژه‌ای برخوردار است که می‌تواند نقش مهمی در توسعه صادرات داشته باشد که البته باید با افزایش سطح تولیدات خود استان، کرمانشاه نقش بیشتری در این مهم ایفا کند.

هفته گذشته در نشست خبری که در سالن جلسات اتاق بازرگانی کرمانشاه و با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، مدیرکل گمرکات و رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، محسن دارابی رئیس سازمان صمت میزان صادرات غیر نفتی از مرزهای استان کرمانشاه را یک میلیارد و 436 میلیون دلار و به وزن 3/5 میلیون تُن به کشور عراق اعلام کرد که در مقایسه با سال گذشته ازنظر وزنی پنج درصد و ازنظر ارزشی هفت درصد رشد داشته است.

  مسئولان کرمانشاه حتی آمار هم ندارند!

دارابی در این نشست و در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه چه میزان از این صادرات مربوط به تولیدات خود استان کرمانشاه است، پاسخ قانع‌کننده‌ای نداشت و گفت: متأسفانه آمار دقیقی وجود ندارد، اما سال گذشته در حدود 50 به 50 بوده است. (50 درصد از کرمانشاه و 50 درصد سایر استان‌ها)؛ البته دارابی ارائه آمار دقیق را به گمرک واگذار کرد.

 سیستم گمرک طوری است که نمی‌توان میزان و سهم استان کرمانشاه را مشخص کرد

رحمانی‌پور مدیرکل گمرکات استان نیز درخصوص آمار صادرات تولیدات استان کرمانشاه گفت: متأسفانه سیستم گمرک طوری است که نمی‌توان میزان و سهم استان کرمانشاه را مشخص کرد.

اما صحبت‌های کیوان کاشفی درخصوص سهم کرمانشاه از صادرات به کشور عراق منطقی‌تر به حساب می‌آمد؛ وی در این خصوص گفت: سهم استان کرمانشاه در حدود 40 درصد است که از این میزان حدود 20 الی 25 درصد مربوط به صادرات واحدهای تولیدی و حدود 15 الی 20 درصد مربوط به تجار کرمانشاهی است که کالایی را از دیگر استان‌ها خریداری و سپس صادر می‌کنند.

این صحبت‌های کاشفی نشان از آن دارد که سهم استان کرمانشاه از صادرات به کشور عراق در حدود 20 درصد است؛ یعنی چیزی در حدود 300 میلیون دلار که سهم بسیار کمی بوده باید با توجه بیشتر به واحدهای تولیدی و حمایت از آنان، بتوانیم میزان صادرات را افزایش دهیم که این افزایش صادرات برابر است با افزایش تولید، اشتغال، رونق اقتصادی و غیره.

شناسه خبر 48435