شناسه خبر:50319
1400/10/6 09:15:14

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل گمرکات استان مرکزی گفت: یک میلیون و 68 هزار تُن کالا از استان مرکزی به 88 کشور دنیا صادر شد.

اسماعیل حسینی با اشاره به آمار صادرات و واردات استان، اظهار کرد: در هشت‌ماهه امسال یک میلیون و 69 هزار تُن کالا از استان صادر شده که ارزش دلاری آن 823 میلیون دلار است و به‌لحاظ ارزشی 59 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دارد.

وی افزود: این میزان کالا به 88 کشور دنیا صادر شده که بیش از 80 درصد این کالاها به پنج کشور همسایه عراق، ترکیه، افغانستان، پاکستان و ازبکستان صادر شده است.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی تصریح کرد: عمده کالاهای صادراتی استان هم هیدروکربورها، پلی‌اتیلن‌های سبک و سنگین، شمش آلومینیوم، مواد غذایی و نوشیدنی، مصنوعات پلاستیکی، مصنوعات شیشه‌ای و بلوریجات، مقاطع فولادی، کاشی و غیره بوده است.

حسینی بیان کرد: در این مدت 89 هزار تُن کالا به استان وارد شده که ارزش این مقدار کالا 308 میلیون دلار بوده و ازنظر ارزشی 28 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته است.

وی ادامه داد: این کالاها از 46 کشور دنیا وارد شده‌اند و عمده‌ترین کشورهایی که از آن‌ها واردات داشته‌ایم، شامل امارات متحده عربی، ترکیه، چین، هند، کره جنوبی و غیره می‌شود که عمده کالاهای وارداتی ما هم مواد اولیه برای تولید پوشک بچه، پاکت آبمیوه، ماشین‌آلات و قطعات بوده است.

حسینی با اشاره به درآمد وصولی، گفت: درآمد ملی استانی ما نزدیک به 138 میلیارد تومان بوده که 67 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است و 120 میلیارد تومان هم مالیات بر ارزش‌افزوده در این مدت داشته‌ایم که 20 درصد رشد را نشان می‌دهد.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی با اشاره به عملکرد گمرک در بحث قاچاق، بیان کرد: 758 فقره پرونده قاچاق برای بررسی به ما ارجاع شده که ارزش آن هم حدود 103 میلیارد تومان بوده و 143 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

حسینی ادامه داد: عمده کالاهای قاچاق‌شده به کشور هم ماینرها، پارچه، لوازم برقی، پوشاک، موتور سیکلت، لوازم یدکی خودرو، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی و غیره بوده است.

شناسه خبر 50319