شناسه خبر:52580
1400/12/1 08:21:44

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست محیط زیست استان مرکزی گفت تالاب میقان اراک یکی از 8 تالاب اولویت‌دار کشور است.

مهدی مصطفوی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تالاب میقان جزو 8 تالاب اولویت دار سازمان حفاظت محیط زیست از بین بیش از 250 تالاب کشور است.

وی افزود: تالاب میقان اراک یکی از تالابهای مهم و ارزشمند کشور و از سرمایه‌های زیست محیطی استان محسوب میشود که علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی تاثیر مستقیم بر آب و هوای کلانشهر اراک و سلامت شهروندان دارد.

وی در ادامه بیان کرد: به منظورحفظ این اکوسیستم ارزشمند و به دنبال انتخاب تالاب میقان به عنوان سایت پایلوت در انتقال تجارب طرح حفاظت از تالابهای ایران، برنامه مدیریت جامع تالاب میقان با رویکرد اکوسیستمی و با مشارکت تمامی دست اندرکاران و حضور آنها در سلسله نشست‌های فنی و برنامه ریزی، تدوین گردیده است.

مصطفوی با تاکید بر اینکه برنامه مدیریت زیست بوم تالاب میقان، کلید مهار مشکلات اکوسیستم شکننده تالاب کویری میقان اراک است خاطر نشان کرد:: افزایش آگاهی در حوزه ارزش‌ها و تهدیدات تالاب و ارتقای مشارکت عمومی در مدیریت آن، تامین آب کافی در حوزه آبخیز منطقه، ارتقای معیشت جوامع محلی، بارور کردن مزیت‌های گردشگری، کنترل تهدید خشکسالی و ارزش گذاری اقتصادی و فرهنگی تالاب از اهداف این برنامه است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهارکرد: از اهم اقدامات انجام شده در خصوص مدیریت تالاب میقان اراک ساخت برج‌های دو منظوره حفاظتی و پرنده نگری در حاشیه تالاب میقان به منظور حفاظت تالاب و ایجاد و توسعه گردشگری پایدار در تالاب، تعیین نقشه حریم تالاب میقان، احداث دایک حفاظتی اطراف تالاب به منظور جلوگیری از پیشروی پساب تصفیه خانه فاضلاب، تکمیل و تجهیز مرکز پایش تالاب و مرکز تیمار حیات وحش آسیب‌دیده و بیمار تالاب، تدوین و اجرای برنامه عملیاتی ظرفیت­‌سازی، مشارکت و آگاهی‌رسانی گروه‌­های مخاطب جهت حفاظت و احیاء تالاب (CEPA)، نصب 2 دستگاه پایش آنلاین در تالاب میقان و..... است.

مصطفوی افزود: تالاب میقان اراک به لحاظ قرار گرفتن در مسیر 22 تالاب بین‌المللی ویکی از 105 منطقه مهاجرپذیر پرندگان مناطق مختلف دنیا است و سالانه تا 20 هزار قطعه پرنده مهاجر ه این منطقه کوچ و به زمستان گذرانی مشغول میباشند، که از ابتدای شیوع آنفلوانزا فوق حاد پرندگان در آذرماه امسال تا کنترل و مهار بیماری 1393 بال لاشه پرنده مهاجر توسط محیط زیست استان مرکزی جمع‌آوری و دفن بهداشتی شد، ورصد و پایش‌ها مستمر در تالاب کویری میقان ادامه دارد.

شناسه خبر 52580