شناسه خبر:53286
1400/12/18 09:33:07

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اسدآباد از برگزاری سومین جشنواره کلره‌پزی و نان محلی روستای چشمه قنداب این شهرستان در روزهای آینده خبر داد.

کامران اکبری‌شایگان اظهار کرد: به‌دلیل شرایط کرونا جشنواره کلره‌پزی و نان محلی چشمه قنداب در دو سال گذشته برگزار نشده بود که امسال در روزهای آتی این جشنواره با توجه به مساعد بودن اوضاع و تصمیم ستاد کرونا شهرستان، برگزار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه از سال‌های قبل درتلاش بودیم با همکاری مسئولین شهرستان پخت نان سنتی و کلره این روستا را ثبت آثار ناملموس کشوری کنیم، تصریح کرد: به‌دلیل برگزار نشدن این جشنواره در دو سال گذشته، تحقق این برنامه میسر نشد؛ اما در جشنواره امسال با همکاری استان نسبت به مستند کردن این مراسم و آیین در این روستا اقدام و برای ثبت آن در آثار ناملموس کشور پیگیری خواهیم کرد.

اکبری‌شایگان خاطرنشان کرد: درحال حاضر غذای آش خیار اسدآباد در آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده و قصد داریم علاوه‌بر پیگیری به ثبت رسیدن پخت نان سنتی و کلره محلی چشمه قنداب، آیین سنتی شکرگزاری برداشت محصول در کنار تالاب پیرسلمان نیز به‌عنوان یکی از مراسم و آیین‌های با قدمت 400 ساله به ثبت آثار ناملموس کشور برسد.

زنان روستای چشمه قنداب اسدآباد براساس آداب و سنن باقی‌مانده از گذشتگان خود هرساله در روزهای باقی‌مانده آخر سال نسبت به پخت نان محلی و گرده‌پزی با مشارکت یکدیگر اقدام‌ می‌کنند که کیفیت و مرغوبیت گرده و نان محلی این روستا از تفاوت خاصی برخوردار بوده و در سال‌های اخیر جشنواره گرده‌پزی و نان محلی در این روستا برگزار است؛ اما به‌دلیل شرایط کرونا این جشنواره در دو سال گذشته با وقفه مواجه شد که برگزاری دوباره آن نویدی برای علاقه‌مندان منتظر خواهد بود.

شناسه خبر 53286